|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Tjena...ja undrar va ja ska för lufttryck på mina 17" 235 45(fram) och 255 40(bak). Ja har frågat runt o fått så många olika svar.... | |
|
Runt 3kg... Själv har jag 3,2bak och 3,0 fram. På 18" 225/40 och 255/35. Enligt rek från min gummiverkstad (samt majoritet här på forumet) /Anders Länk |
|
| ja har blivit rekomenderat att ha 2,8 fram och 3,0 bak...var lite rädd att de va för mkt men ska nog testa på de nu. | |
|
Enligt instruktionsboken så skall min 530 IAT ha: 2,6 bak 2,1 fram max 4 personer. Trycket i däcken har att göra med bla axeltrycket fram resp bak, dvs bilens tyngd och viktfördelning. Kan tänka mig att min 530 IAT väger mer än en 523, speciellt fram ;-) /Gunnar /Länk |
|
|
Värdena som står på dörrtröskeln och i instruktionsboken brukar i regel vara alldeles för låga. Det är alltid bättre att rådfråga på en gummiverkstad. Jag har 225/45/17 och kör med 2,9 fram och 3,0 bak. (Värdena på dörrsidan angav 2,0 fram och 2,2 bak). Mvh / Peter |
|
| ja har oxå märkt de...de står att ja ha ska ha 1,9 fram och 2,1 bak, de kan ju inte stämma!!?? | |
| Dörrtröskelvärdena för låga? Intressant. På min e39 528T står det 2,2 och 2,8 för fram/bak vid normal last, vilket jag tyckte lät rätt högt för mina 225/60/15 komfort-sizeade däck. Jag är van vid 1,8-2,0 nånting på mina tidigare bilar :). | |
|
När jag pratade med en däckhandlare ganska nyligen, påstod han att de värden som anges för däcken i allmänhet, och lågprofildäck i synnerhet, i instruktionsböckerna och på dörrstolparna, är minst 3-4 hekto för låga för att man skall få ut en vettig livslängd ur däcken! Detta verkar även vara det allmänt accepterade synsättet i de diskussioner som förs i detta forum... Ofta har nog biltillverkarna tagit (för) stor hänsyn till komforten när de anger det rekommenderade lufttrycket. Desto lägre profil och bredare däck, desto känsligare för lågt lufttryck blir däcken. Dvs. att som biltillverkarna ange samma lufttryck för 195/65/15, som för 255/35/18, är troligen inte helt korrekt om man ser till livslängden på däcken. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| 3,0 kg runt om, 215/45 - 17" Kör tredje säsongen på däcken, och då är jag ändå rätt gasglad. Som sagt, fråga på gummiverkstaden. Biltillverkaren vill att du ska åka så komfortabelt som möjligt, men vill du köra länge på däcken ska du pumpa hårt. | |
|
Min erfarenhet är att bmw:s rekommendationer går utmärkt när det gäller "högprofil" typ 15-16 hjulen. Med 17-18 och uppåt funkar det inte. I vinterhjulen brukar jag köra enligt dörrstolpen, 2,2 eller vad det är men i mina 18" ser jag till att alltid hålla 3,0 och 3,2. /Anders Länk |
|
| Johan B var visst snabbare igen : ) | |
| jaha...då har man pumpat upp däcken lite, 2,3 fram och 2,5 bak. Men ja kom på att de e svårt o märka om man har pumpat för LITE luft i däcken. de e lite jobbigt :( | |
| Du ska ha mera luft än 2,3/2,5 kg. Du bör ha minst 2,8 på lågprofildäck. Det har med däckens fysikaliska egenskaper att göra. Har man för lite luft i ett lågprofildäck så trycks kanterna på däcket mot mitten av centripetalkraften och vibrationer kan uppstå och däcket slits mera. | |
|
oki...ja ska pumpa i lite mer luft i eftermiddag!! Men kan för lite luft i däcken leda till att man får sämre väghållning osv...??? ja har haft en känsla av att bilen "ålar" sig ibland. |
|
| För lite luft kan leda till sämre väghållning. Å andra sidan kan för högt lufttryck leda till att däcken går kallare. På torr asfalt spelar det sistnämnda inte så stor roll, men på våt asfalt kan greppet öka om däcken arbetar upp lite värme (vilket de lättare gör vid lägre lufttryck). Som vanligt är det mesta med däck ett evigt kompromissande. | |
| vill du inte ha slitna däck på mitten så ska du köra med ca 3.0 kg i däcken. har själv 3,2 bak 255/40-17" och 3,0 fram 235/45-17" | |
|
Per: Centripetalkraften, mot centrum på hjulet? Du menar centrifugalkraften eller? Vid för lågt tryck på lite bredare däck slungas centrum ut lite i mitten och sliter däcken där. På däck med lite högre profil och i synnerhet de med styvare sidor blir verkan tvärt om, dvs kanterna slits vid för lågt tryck. Många lever kvar i tron att lågt tryck alltid sliter kanterna. FP |
|
|
Ingen fakta som ger exakt vilket tryck man ska använda men intressant läsning angående lufttryck vid vått väglag. Visar hur viktigt det är med rätt tryck; Länk |
|
|
Glömde en länk till en mått omvandlare för er som läser min länk; Länk |
|
|
Bosse, sade en vettig sak angående däckstryck. LITA INTE PÅ MACKENS MÄTARE!! Prova själv att åka runt och kolla, kan skilja mycket! Observera att det kan skilja 0,1-0,2bar på kallt och varmt däck. Kör själv med acetylenmätare vid offroad settning av trycket i däcken. Krävs hög upplösning när man kryper ned till 0,15bar i sulorna. Har alltid bra med tryck i däcken, om det skulle bli högre slitage på däcken tar man igen det flera gånger om i förbrukning. Kan skilja en dl på en del bilar. W |
|
|
Vilket tryck i lämpligast i 265/30/19 resp 235/35/19 förjämn slitbild samt lägst rullmotstånd??Har kört runt 3.5kg tidigare(vet ej riktit eftersom de va "däcksgubben" som fyllde på.... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.