AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
7.605

Tona rutor ?

Sida 1 av 2
Be
51
Beemer4ever
325 coupe -93
Har tänkt prova tona rytorna själv på bilen. Och undrar om sidobakrutorna (coupe) går att enkelt få lös, enklare att tona dom då. Bakrutan vet jag ju kommer bli cirkus. Vad kostar det annars att proffstona dessa tre rutor ?
Visa användare
533
Jackass
523i -99
Jag proffstonade 7 rutor för 4 papp! Det kan jag säga att det är det VÄRT. men kika in här Länk
m-
331
m-b
Bmw X4

Porsche 911 Targa 3.0SC
sidobakrutorna sitter med 3 skruv så dom är lättat att ta bort! 2 i b-stolpen och 1 i bakkant på rutan
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Jackass: kan man få rutorna tonade så att dom har 70% ljusinsläpp och är godkända? och papper på det då så klart.
Visa användare
533
Jackass
523i -99
Jadå det går. Dem har 5 olika filmer att välja på och jag tog alla 7 rutor den mörkaste som dem hade. Vore det inte godkänt så skulle dem inte sälja den där!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jackass: Jag tvivlar starkt (mycket starkt) på att dom kan tona en ruta med film så den klarar kravet på minst 70% ljusgenomsläpp.
Att en firma som tjänar pengar på att utföra en tjänst utför tjänsten behöver inte betyda att resultatet är lagligt...

Ett intyg på rutornas ljusgenomsläpp är inte värt någonting, det har man ingen nytta av...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

///M.D
håller med jesperado..

-----------
G2styling.se
Visa användare
533
Jackass
523i -99
Jag menar inte framrutan (75%) eller främre rutorna (70%). bakrutorna och bagage var det frågan om!!!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Så tolkade inte jag frågan, men ok...

Jeppe

Am
569
Ambush
540i/6-94
Ett intyg på ljusgenomsläpp måste väl ändå vara värt en del då firman som tonat följdaktligen måste stå för alla kostnader om bilprovningen skulle kräva en ljusmätning vilken skulle visa att ljusgenomsläppet är lägre än gränsvärdet?

För det är väl så att om sbp inte godkänner toningen så finns väl möjligheten att mäta upp ljusgenomsläppet på en auktoriserad anläggning där man själv får stå för omkostnaderna förutom i de fallen där det visar sig att genomsläppet faktiskt var över gränsvärdet och då ersätts man av sbp?
jo
150
johan franzon
525iA M-sport Touring-03
Om det gäller främre sidorutor så glöm allt vad toning heter.Dom flesta moderna rutor ÄR tonade redan med 70%ljusinsläpp.(fick sjäv ta bort min 30% toning)
Det här har väl varit uppe på forumet ett dussintals gånger.

///Johan

Länk
Am
569
Ambush
540i/6-94
finns det regler för solskydd som man sätter på rutan? Har ju såna till lillflickan och dom stoppar rätt rejält, man kan ju inte få ögonkontakt med någon genom det iaf. Frågan är ju om dom är olagliga också, annars är det väl bara skaffa toning av typen solar-plexus som man kan ta bort och skulle någon påpeka så säger man att det är solskydd och plockar bort det. Förhindrar ju dock nedvevning av rutorna så AC kanske är skönt på sommaren
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ambush: Bilprovningen kräver inte en ljusmätning, antingen blir bilen godkänd eller underkänd.
Ett intyg är inte värt någonting på Bilprovningen, men kan man skriva ett avtal att firman som monterar filmen står för alla omkostnader om filmen blir underkänd vid kontrollbesiktningen är det självklart bra. Risken är nog inte så stor att någon tar på sig det anvaret, alla som sysslar professionellt med solfilm vet att det aldrig uppfyller kraven...

När det gäller vindruta och främre sidorutor är även alla andra former av solskydd som inte uppfyller kraven otillåtna, t.ex. en tygbit med Bamse på som fästes med sugpropp eller Solarplexius variant med tonat plexiglas. Endast den uppfällbara typen av solskydd som monteras original i bilarna är tillåtet...

Jeppe

jo
150
johan franzon
525iA M-sport Touring-03
Men om man sätter den absolut mörkaste filmen på dom "tillåtna" rutorna på en kombi så blir det rätt mörkt även i framsätet,finns det några regler emot det???
///Johan

Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Nej!

Jeppe

Am
569
Ambush
540i/6-94
Tack Jesperado för att Du klartgjort! Även om man inte tycker om reglerna så är dom ju ändå konsekventa vilket är bra. Synd bara att mitt bamse-solskydd är olagligt :)
Drar upp denna tråd igen :)
Fått tag i en kille som proffstonar min 328 runtom (7 rutor) för 3000:-..
Värt? inte sett nån runtom tonad e36..Nån som har bild?
Nu är den iofs besiktigad UA för 2 månader sedan så de är en bit till nästa besiktning..men vill ju inta slita bort den, så nästa fråga bli: Mörkt i bak och ljusare i fram, eller ljustonat runtom?

Tacksam för svar..

/MVH Mert
xa
279
xarg
320D X-drive Touring -10
fult med två olika nyanser på toningen, satsa istället på samma nyans runt om
Valde mörkt bak och ljust fram på min första bil, det blev inte snyggt. Numera är det samma nyans på alla rutor som gäller.
Mi
189
MiliaN
325i -90
Vad säger bilprovningen om att tona fram rutorna i "ljus" svart? funderar på att tona alla 5 med ljus . . .
Mert: Ta samma nyans runt om, snyggast.

3000:- är ett godkänt pris.

MVH / Jacob
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.