AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.051

Byte till multiratt...

Sida 1 av 2
Br
14
Brockmann
328Ci -00
Vad behöver jag för att byta till multiratt på en E46:a -00. Det sitter ju den gamla typen av ratt i den. Jag vill sätta i den nya varianten (med delad klyka), så det går ju inte att återanvända airbagenheten från den gamla ratten. Jag vet att man kan köpa en helt ny ratt från BMW men det kostar skjortan och de begagnade som finns saknar alltid airbagenheten. Kan det finnas airbagenheter på skroten t ex? Någon som kan hjälpa mig med lite tips?
Du får räkna med kabelstam, styrdon och tillhörande elektronik för multiratt, det är en hel del mera än bara knappar på ratten som behövs. Tveksamt hur mycket som är förberett.
Skrotarna brukar vara noga med att deaktivera resp. utlösa airbags för att hindra olyckor, i synnerhet på självplock. Tror inte en sån detalj går att handla beggad, inte att rekommendera heller. Tyvärr..ett projekt som detta kan nog kosta en slant är jag rädd.

FP
Br
14
Brockmann
328Ci -00
Hmm, jag trodde att kablage var fördraget. Styrdon? Vad menar du då? Som jag uppfattat det är det airbagenheten som är den kritiska punkten, pga av att de är så dyra. Men i övrigt har jag fått uppfattningen att om du har rattkrans+airbagenhet är det bara att sätta dit det. Men jag kanske är helt ute på isen. Är det ingen som har gjort en dylik operation som kan dela med sig av sina erfarenheter?
Det varierar väldigt på vad som är förberett osv i bilarna. Förutom förmonterat fysiskt kan bilen behöva omkodning osv hos BMW. Styrdon=interface osv, man måste ha nånstans att koppla in databussen från multiratten. Allt "går" att fixa, men räkna med viss kostnad. Jag vill nog upprepa förhållandet med airbagutrustning, inget man gärna skruvar med i begagnad form och utan rätt kunskaper. En airbag som skjuter när den inte skall eller inte funkar vid krock är inget som jag vill tänka mig att riskera.

FP
Br
14
Brockmann
328Ci -00
Tack för dina tips Folke!
Fick dock tag på en komplett multiratt (ratt+airbag) hos Karstorps Bildemontering för 2500 kr (1500 mil, inga skador). Enligt BMW ska det inte vara några konstigheter, men som du skriver behövs en omkodning för att få det att fungera. Vi får se hur det hela artar sig...
bole
Hur är det med eftermonteringen av farthållaren ..går det att koppla in det så att ratten stödjer det?
bole
Brockmann

hur gick det för dig med ratten?

min förra fråga om farthållaren kvarstår..skulle gärna ha det ...helst bmw original
NR
120
NRW
330xiA Touring -01
Bytte till multiratt på min 330 -01.
4-eker mot 4-eker. Inga problem.
Verkstadstid 1:15. Allt funkar. Har inte telefon.

nrw
bole
NRW kostnad?
NR
120
NRW
330xiA Touring -01
Runt 5-6000, tror jag det var. Allt inklusive.

nrw
bole
NRW tack för svaret..inkluderade detta farthållaren åxå?
NR
120
NRW
330xiA Touring -01
Javisst. Tror att nästan allt var fördraget.

nrw
bole
mmm .det e din -01 det..jag har en E46-a -98 kan va värre där
Visa användare
27
sunkn320
320i Touring -01
kolla in på Länk
Dom säljer 2 st retrofitkit för E45, dels för sportratt och dels före 4-eker ratt.
Priset är 177 euro respektive 430,30 euro

Visa användare
27
sunkn320
320i Touring -01
E46 menar jag så klart ;)

no
82
norpan_norpan
528ia -98 Sedan
Jag lyfter denna tråd då jag inte hittar samma frågeställning som jag har.
jag pratar om en Bmw 320i touring -00 import -03.
Om man har den gamla fula 4-kantiga ratten med farthållare, tele etc etc,
javascript:nybild('00122362_65650.jpg')
hur svårt är det då att byta till denna ratt:
Länk
alt den helgjutna versionen av ovanstående.
Har någon en prisuppgit om hur mycket det kan kosta på verkstad?
Tacksam för bra svar.
/ Norpan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det beror på när din bil är tillverkad. Enligt uppgift från BMW så passar ratten du länkar till fr o m 06/2000. Bilar innan dess har en en-stegs airbag medan de fr o m ovanstående datum har en två-stegs airbag.

Om din bil är tillräckligt ny så kostar en ny ratt + airbag säkert en 8-9.000kr på BMW men går att hitta billigare t ex eBay. Det svåra är att hitta begagnade som är kompletta med airbag. Själv betalade jag knappt 4.000kr för en begagnad M-sportratt, dvs ratten som liknar den du länkar till men som är betydligt tjockare (=mycket skönare) samt har helgjuten täckplatta på den undre ekern. Att själv byta ratt är inga större problem.

Är din bil äldre än 06/2000 så ska inte ratten passa om du inte vill köra utan airbag. Finns dock vissa som hävdar att dessa rattar passa på ALLA E46...

___
//Ulf
Visa användare
27
sunkn320
320i Touring -01
Det finns ju sk. "retrofit" kit att köpa om man skulle vilja byta. Om du snackar med BMW så kan de se om det fungerar för just din bil.

Jag bytte själv till 4 eker multiratt och fick hjälp via bmw med den frågan.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Här är en -98 med den senare sportratten. Länk Så det går att byta. Såg att Razvan på forumet hade bytt sitt styre också. Men om airbagen funkar som den skall vet man inte...
Än värre är om den funkar när den inte skall...
Att laborera med detta och lämna kvar baggen vid minsta tveksamhet är väldigt osmart.

FP
Vad jobbigt det är att se folk älta samma saker som redan ältats... Sök inlägg, sade någon... Jag bytte till multiratt och det finns en lång tråd om det. BMW säljer ett kit som allt verkstaden behöver finns med i. Om inte din bmw dealer hittar kitet så kolla här och tryck upp part nr. under näsan på dem. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.