AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.593

generator vin e34 540 - fixat .!

Sida 1 av 2
Hade tidigare problem med generatorvin i högtalarna som ändrades med varvtalet ..
följde folkes råd att montera ett galvaniskt jordningsfilter etc ...

det funkade ett kort tag sen hade jag ljudet där igen ..

ikväll så demonterade jag allt , kopplade om strömmen för stereon
till original strömkabel stam framtill där stereon är monterad, slutsteg matas direkt från batteri och jordas direkt på batteri .

flyttade lågnivå kablaget från h-sida dörr tröskel där det tidigare var
monterat - drog istället kablarna snävt ner direkt under kanten h-sida växelreglage konsoll - ner in under mattan vid passagerar stol
där finns en perfekt kanal för kablaget att dras in genom i väggen nederkant under mattan bak sätet h-sida - då kommer kablaget in
vid batteriets minus pol sida och sen drog jag kablaget in genom bakvägg direkt till slutsteget.

det var flytten av lågnivå kablaget som gjorde att generatorvinet försvann .. helt den här gången.

ljudet är nu klockrent , guuud va skönt.
höll faktiskt på att bli galen av detta problem .

Micke.l
Be
134
Bepp
750i -89
325 cab -88 Tic
Tycker du ska flytta jordpunkten för slutsteget,man ska ALDRIG jorda i batteriet ,slipa rent en yta under sätet istället och jorda direkt i karossen,problemet du hade med störningar är lätt att få om man inte har nog avskärmade lågnivåkablar som följer en kabelstam ex från stereon bak till ett slutsteg monterat i bagaget
Kontentan av det hela =försök att dra lågnivåkabel så lågt ifrån en strömförande kabel som möjligt.Jordpunkten är väldigt viktig,går det ska man jorda slutsteg,stereo,filter,etc i samma jordpunkt,då har du eliminerat bort ett problem

Hellre dö än fega!
jo det kan nog vara - men vissa säger si å vissa säger så , många rön finns det - minst lika många som antal problem ..

så som jag nu har monterat så funkar det helt problem fritt , ljudet är alldeles utmärkt . helt utan några som helst störnings filter ..

men jag håller med dig att rätt jordning av systemet är väldigt viktigt .

men jag är helt nöjd som det är nu .. och det som gjorde susen för mig var just omdragning av lågnivå kablaget ..
hoppas att denna info hjälper nån annan med liknande problem ..

Micke.l
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Varför ska man inte jorda på batteriet? Jag har själv jordat nu på batteriet, har alltid jordat i plåten förut, men ja tänkte att vad är skillnaden?

Är det ifall det blir gnista så att ev. gas som kan ha bildats kan explodera? Så är det ju när man ger t.ex starthjälp!

//Mvh Simon
Be
134
Bepp
750i -89
325 cab -88 Tic
Det är mycket lätt att få generatorstörningar om man kopplar minus från batterit pga generatorn laddar ström till batteriet och det kan ge ifrån sej störningar till ex ett slutsteg som är kopplat på det viset

Hellre dö än fega!
tjena igen ..

Att jorda slutsteg etc , direkt på batteriet - tror jag ej ska vara nån skillnad från att jorda det i chassiet eller en avsedd jordnings punkt .

det kopplas ju då direkt på strömkällan och har kortaste väg möjligt , tycker att man på så sätt får absolut bästa jordning av systemet ..

värre borde det ju logiskt sett vara att jorda så långt ifrån strömkällan som möjligt - då jordning borde bli sämre då det blir många plåt skarvar - chassie infästningar - jord flätor ..etc etc .. som kommer i mellan .. eller .. ?!

hade tidigare jordat i plåten alldeles bredvid slutsteget och hade då
ett sju helvetes rippel i högtalarna .. fick bort nästan allt när jag jordade i batteri direkt .. nästan allt ..
allt oljud försvann emellertid när jag då drog om lågnivå kablarna från h-tröskel till kardan tunnel o.s.v ..

så jag vet inte det verkar som om det är olika för alla - man får väl prova sig fram å se vad som händer..

tjing ..

Micke.l
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jag har nyligen installerat nytt ljud i min bil, och jag tog och jordade direkt på batteriet som jag skrev, och jag har inga som helst störningar!

//Mvh Simon
Be
134
Bepp
750i -89
325 cab -88 Tic
Xtracripy// Vart drog du lågnivån? och vad hade du för kabel??

Hellre dö än fega!
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jag har dragit kablarna på förarsidan(vänster), sen har jag lyckats stoppa in kablarna till vänster bakom ryggstödet mot bagaget i ett litet hål där, resten av kablarna går in under armstödet! Har inga missljud, vin eller inte ens brus eller så, som jag alltid hade förut på min förra 520 t.ex.

Jag har används mig av Autoleads dubbelavskärmade kablar.

//Mvh Simon
Be
134
Bepp
750i -89
325 cab -88 Tic
Hmm som jag misstänkte,på höger sida går det många strömförande kablar som kan generera ljud,så du har gjort alldeles rätt som drog på vänster sida,största problemet jag har upptäckt med BMW är att man måste ha riktiga lågnivåkablar gärna trippelskärmade,just pga störningar från kabelstammen

Hellre dö än fega!
Är det magnetfält från generatorrippel i de "strömförande" kablarna som oroar? Då kan det vara bra att känna till att inga skärmningar i världen, oavsett antal, kan skärma av detta. Elektriska fält kan avskärmas med kopparfläta, folier, halvledande plast osv, aldrig magnetiska. Några elektriska fält i 12V-anläggningar med nån procent rippel som i t.ex bilar är det knappast, möjligen med undantag av tändkablarna. Magnetiska fält kan (teoretiskt) förekomma, dessa kan bara "skärmas" av med helsluten skärm av magnetiskt ledande material, allra bäst är u-metall (my-metall).
Bättre sätt att slippa störningar är balanserad signalöverföring med tvinnad kabel, tyvärr förekommer balanserade in och utgångar sällan på billjudsprylar. Kolla gärna hur bilfabrikanterna själv har gått tillväga med sina kabelstammar, det finns gott om databussar och diverse signalöverföringar från givare osv. Tvinnad kabel, oftast utan skärm eller hur?
Problemet med störningar från generatorrippel är vanligt vid ljudinstallationer och beror oftast på jordslingor i de obalanserade överföringarna och i bilens enpoliga elsystem. Att man inte skall/bör jorda på batteriminus är fel, mäter man över batteriet så är det mindre störningar (rippel) här än någon annastans i hela bilen. Kolla gärna själv med ett oscilloskop vid tillfälle.
Ute i bilens chassie flyter en okontrollerad större eller mindre rippelström när generatorn strömförsörjer de olika förbrukarna runt om i bilen, men just till batteriet går det inte mycket alls efter några minuters körning.
Det är ett vanligt missförstånd att de grova plus och minuskablarna från batteriet skulle leda massor av ström (och störningar) när bilen körs, de jobbar bara hårt när startmotorn snurrar, eller möjligen när man står stilla med motorn avstängd (och en massa förbrukare igång).
Problemet är att de olika delarna i ljudanläggningen inte sitter helt ihopmonterade på ett gemensamt chassie med bara en enda jord (minus) förbindelse. Även om man ibland försöker jorda enheterna i samma punkt osv så finns det alternativa vägar för störningar och rippel, genom monteringen i plåten, genom antenn och övriga manöverkablage till stereo, växlare, navigation osv. Jordavbrottsenhet (jordisolator, galavanisk skiljare) på signalkablarna mellan huvudenhet och slutsteg eliminerar risken för jordslingor som skapar generatorstörningar.

FP
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Precis, folke! Därför har man jordat allt i samma punkt, nämligen minuspolen som dessutom ligger så förträffligt bra till på en BMW-6:a. Strömmatning och jordförband: ett par decimeter =)
hej igen folke ..

Du gav mig ett tips tidigare ang mitt problem med störning
i högtalarna .. etc etc .. galvaniskt skiljefilter .. etc etc ..

det funkade faktiskt till viss del men problemet återkom emellertid
efter ett tag ..men jag vet numera varför - he he - eget fel kan man nog säga .. kom på det i efterhand ..

men när jag flyttade lågnivå kablaget så gjorde det största
förändringen för min bil i all fall ..
men helt klart verkar du ju veta vad du snackar om..
det är det ingen tvekan om ..

Skulle bara meddela en sak ang - generator vinet ..

Upptäckte att jag också får ett vinande ljud när slutsteget är inställt
på ett visst sätt , försvinner direkt när jag ställer om slut steget - jag har ett pioneer GM x904 som driver bakre sub basarna , genom att ställa inställningen för " lpf/off/hpf " i läget " off " ..
samt ändra från 4 kanals läge till 2 kanals ..
jag använder kanal utgång A för utgång för ljudet ..

att ha inställningarna i läge lpf eller hpf samt 4 kanals läge ger ett
ljud som låter precis som generator vin och mkt högt ..

vad beror detta på .!??

skulle vara mkt intressant att veta ..

Micke.l
Prova med att lossa inkommande lågnivå, och se om det blir tyst, dvs störningen försvinner med de olika inställningarna.
Då kan du avgöra om det skapas i steget/spänningsnmatningen eller kommer från stereon alt. beror på jordslinga.
Alternativ: Fixa fram en batteridriven aktiv högtalare typ datorhögtalare och koppla in i stället för slutsteget. Spela med stereon i denna och starta motorn och lyssna om störningen hörs i högtalaren. Återkom med resultatet.

FP
hej igen folke ..

testade ditt experiment med en batteri driven dator högtalare
och det var inget oljud alls .. bra ljud faktiskt ..

men vad beror det på att jag kan framkalla detta oljud i högtalarna
med slut steget genom att ändra dessa "lpf/off/hpf" värdena + 2 eller 4 kanals läget .. så dessa står t.e.x "lpf" samt 4 kanals läge ..

och då jag ändra tillbaka till läge "off" samt 2 kanals läge så är ljudet perfekt .. !?

ljudet som man kan framkalla är ett högt generator vin ljud ..
tänkte ifall många tror sig ha kablage eller andra fel i anläggningen
men bara dessa värden behöver ändra så blir ljudet perfekt ..

det vore ju fasiken isåfall .. mkt jobb i onödan för många ..

Micke.l
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Hej, har du testat att bara stänga av filtret? Jag har haft ett separat pioneer filter som skapade otrevliga ljud i högtalarna, det var som ett brummande ljud, precis som dålig jord etc, kopplade bort det och vips inga oljud nåmer!

//mvh Simon
tjena xtracrispy ...

ifall lpf & hpf står för nån typ av filter vet jag inte ..
men är det så .!!

Så har jag det avslaget och då har jag ju också mkt bra ljud ..

Kör anläggningen helt utan galvaniska skilje filter eller nån annan
typ av filter eller avstörning..
och har nu mkt bra ljud .. jag är helnöjd ..

Nu e de bara att glida å njuta av dunket ..

Micke.l
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Hej igen!

Det är olika filter, de filterar bort olika frekvenser osv.
T.ex lpf(lowpassfilter) är vanligast att köra till basar t.ex
så de inte spelar diskant.

Nån som är bättre på att förklara filter osv kan göra det.

Men huvudsaken är ju att du har ett bra ljud, finns inget mer irriterande med bilstereo än vinande eller brummande ljud från högtalarna!

//mvh Simon
Det kan ju vara så att något av dessa filter ger en form av galvanisk skiljning på förstärkaringången, dvs de verkar som om du har en jordavbrottsenhet. Omöjligt att svara mera exakt utan att undersöka den aktuella utrustningen. Testet med batteridriven högtalare visar att störningen beror på jordslinga mellan huvudenhet och förstärkare.

FP
okej .. lite mer info till dom grå ..

det är ju kul att veta lite mer om detta ..

blev bara så paff att jag kunde få slutsteget av få
fram generator vin ljud & lika lätt få bort det ..

började ju direkt fundera om detta har varit felet hela
tiden för mig - att man dragit om lågnivå kablaget kanske
helt i onödan - men det hoppas jag ju inte .
Det hjälpte säkert till det också att få bättre ljud , nu går ju dessa
kablar helt fritt från strömförande kablage & dylikt som kunde ha skapat störningar ..

nå väl jag är ju lika jäkla nöjd för det - har ju äntligen så bra ljud
att inget stör & irriterar något mer ..

Sen har jag även lagt ner lite tid på att dämpa alla detaljer som kan ge vibrations ljud via sub basarnas dunkande ..
tycker det låter förjäkligt när man hör bilar glida omkring med stereon dunkande i kupe´n - & ute hör man nummer plåten och andra plåt / plast detaljer hålla jämn takt med basarna ..

lite finish vill man ju ha ..

Micke.l
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.