AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.628

Vem skulle frivilligt lämna in sin bil?

Sida 3 av 3
Andreasd: Sa han som drog alla oss andra på denna tråden över en kam som fartgalningar som bara faromkring i 250km/h så fort vi sätter oss i bilen!
Goddess:

Det har jag aldrig påstått. Jag skrev att _många_ _verkar_ resonera som om det vore en rättighet.

Svårt, min bil går bara i 235km/h på mätaren. :-)

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Och min bara i 233 km/h enligt boken.. har inte testat på allmän väg. Än :P

/// Olof

Länk
to
268
tooon
325ix -07
Visst kanske Haglund tog till lite väl i sin jämförelse, men han har faktiskt en poäng där.
Att rösta utan att veta på vad förvandlar väl en demokrati till lotteri?
Jag vidhåller att man bör i a f rösta blankt om man inte är insatt i det valet berör, annars speglar väl inte ett utfall det folket vill ha?
Men eftersom vi pratar demokrati måste ju givetvis alla röstberättigade ha rätt att rösta på vad man vill... hjälp vilket dilemma. ;))

Till det tråden handlade om,
Känns helt och hållet galet att attackera problemet från det hållet, vore nästan som att förbjuda ugnar att bli varmare än 20 grader för att förhindra bränder i hemmet...
Eller förbjuda sjöar djupare än 1m, slipper vi alla drunkningsolyckor?

Mvh
/ Peter
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
"Bryr man sig inte om politik riskerar man att styras av dårar"...

Med tanke på hur det ser ut i dagens Sverige samt det extremt roligt/sorgliga program i går om Kommunistjvlarna visar väl citatet ovan att det stämmer väl, iaf i detta landet.

Heja Haglund!!!

*BAWORAK*
toon:
"Känns helt och hållet galet att attackera problemet från det hållet, vore nästan som att förbjuda ugnar att bli varmare än 20 grader för att förhindra bränder i hemmet..."

Om det vore förbjudet att ha högre temeratur än 20 grader i ugnen skulle nog ugnar som kunde bli varmare förbjudas.
Därav anser väl forskaren att viss logik föreligger i förslaget.
Även jag kan nog se logiken i det enskilda fallet(rätt ny bil med fartbegränsare).
Däremot faller ju den logiken på det stora hela, ex gamla bilar utan möjlighet till begränsning, utlandsbesök , bankörning samt det går ju fortfarande att köra ordentligt för fort på sträckor med lägre hastighetsbegränsning är ju några motargument.

Svaret på dessa lär väl iofs bli: förbjud bilar utan begränsning, varför skall man köra fortare utomlands?, mindre motorsport är positivt, sätt gränsen vid 70.

Satsa på att förbättra Sveriges vägnät avsevärt, sen kan vi införa vissa sträckor utan hastighetsbegränsning, de vägar som _är_ byggda för det. Vissa sträckor på E4an är ju rent löjliga idag, snacka om ineffektiva transportsträckor. I och med detta kommer även toleransen öka för att man exempelvis minskar från 50 till 30 inom tätbebyggda områden.

Sedan borde det införas betydligt högre straff på rattfylleri, och hårdare kontroller av detta på vägarna. Och mer pengar på mitträcken på olycksdrabbade vägar, än på kameraskåp överallt (vars syfte ju primärt är att öka statens inkomster).

Det tror jag är en bättre taktik för att minska olycksstatistiken utan att förbjuda effektiv transport och körfrihet.

/// Olof

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.