AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.627

Vem skulle frivilligt lämna in sin bil?

Sida 2 av 3
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Tillägg:
Likväl som att man måste bevisa att man kan köra bil genom att ta körkort tycker jag att man kan få bevisa att man vet vad man röstar på genom ett liknande förfarande.
Vad är farligast? Att köra bil utan att kunna köra bil eller att rösta på något man inte har en aning om vad man röstar på?
Naturligtvis att köra bil utan att kunna köra bil dum fråga.
Du kan byta åsikt vid nästa val men du kan inte återuppliva den du mist pga okunnande bilkörning.

-----
Mvh
Nisse
Länk

Haglund2306:
Jag tog körkort samtidigt som jag gick på gymnasiet. Inte faan behöver jag köra upp nu igen för att få köra bil!
Jag har kört bil tillräckligt länge för att veta hur man ska göra samt röstat så många gånger att jag vet vad jag gör där oxå.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Micke:
Jag har inte sagt att man inte skall kunna ta "valkörkortet" när man går på gymnasiet. OK. Inte högskolekurs. Kalla det vad du vill. "Valkörkorskörskola" och "valkörkortsuppkörning" kanske? Man kanske även skall kunna "köra upp" som privatist?
Jag tycker fortfarande att man bör genomgå ett test för att bevisa vad man vet vad man röstar på.
Jag betvivlar inte att du vet vad du röstar på, men jag vet mycket väl att det finns skrämmande många här i landet som inte gör det. Därav detta.
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Haglund,
Körkortet är inget bevis på att man kan köra bil, bara ett bevis på att man får köra bil...Vilket jag ser bevis på dagligen.

Min: Länk

/Erik

///Tänk först, meka sen...
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Folk får rösta vad dom vill för mig. Håller med Haglund att lite mer kunnskap kunne finnas, men man kan inte tvinga folk å innskaffa sig den informasjonen. Känner man efter ett tag att man röstade fel (och borde vetat mer om partiet), ja då får man helt klart skylla sig själv.

Alla kan inte vara politisk interesserat. Det går inte! Du har andelen som "er nöjd med saker så det är", och röstar sossarna år efter år. Sänn finns det dom som har gjett upp, och känner att det blir samma oavsätt vad man röstar, och att det inte spelar roll.

"Bilar jag ägt/äger: 325 + 325 - max laglig hastighet = 540. vill ha!"

Mvh Eivind
Man kanske ska ha körkort för att få skaffa barn oxå? Hur många är det som tänker på vad som kan hända den där tidiga morgonen när garaget följer med upp i taket? Det skottet KAN förändra hela ditt liv, det gör inte ett politiskt val.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Haglund: Vill du bli av med tvång och förbud med en tvångsmässig valskola :)

/Andreas
_____
Länk
Th
59
TheHenk
318i -04 (04.06.18)
Fram för mer kunskap!
Men tanken med demokrati är ju ändå att alla (faktiskt ALLA) skall ha rätt att påverka. Att man sedan tycker att vissa inte tar tillräckligt ansvar är beklagligt men tyvärr en baksida som kommer med demokratin! Det är farligt och odemokratiskt att börja bestämma över vilka som skall få lov att ta ansvar i samhället, således är blotta tanken på detta ganska skrämmande tycker jag. Vi kanske skall börja bestämma om att alla måste ha fast inkomst, minst två barn och minst 1,7 på högskoleprov eller nåt liknande också för att vara säkra på att dom tar sitt ansvar? Vart dras gränsen? Enda sättet att bekämpa okunskap och oansvar är med mer och saklig information!

/TheHenk

__
En gång BMW - Alltid BMW
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
wolv:
För att nå mer frihet kanske man måste inskränka friheten på ett annat ställe? Kanske är det bättre med 1 del mindre frihet om man kan ge 10 delar mer frihet på annat håll?
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Ponera att det händer en olycka, eller att någon blir allvarligt sjuk, och ingen täckning finns till mobilen... Då skulle jag sannerligen inte nöja mig med 130 km/h!
Dessutom kan man ju, som några redan påpekat, ligga i 130 på en 50-väg...

Strålande logik! Inte...

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
Det är skrämmande att se att många här resonerar som om det vore en rättighet att köra för fort på allmäna vägar. De flesta nya bilar har idag en spärr på 250km/h så att det skulle handla om något förakt för människors egna ansvar handlar det inte om.

Själv tycker jag att det borde vara rejäla straff på fortkörare. Kör man i 250km/h så sätt dem i fängelse och bötfäll dem på minst 10000kr som de gör i England!
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Varför kommer de ens med såna här förslag? De går ju aldrig igenom! Ta fram något igrnomtänkt istället som bemöts med lite respekt!

Bilen: Länk
Det som irreterade mig från början var överförmynderiet i förslaget. Det var därför som jag lade upp notisen.
Folk ska ha vett nog att inte köra förfort ändå. Frihet under ansvar!
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Tycker det börjar bli skrämmande med alla dessa frihetskränkande tankar som genomsyrar samhället nu...
Skatt på onyttig mat, begränsingar i motorstyrningen, ungdommar skall inte få köra på kvällen...

Snart måste man kanske ha tillstånd för att andas också?
Eller nej, vi släpper ju ut koldioxid vid utandningen!
Inför miljöklasser bland människor, tex. borde idrottare straffbeskattas eftersom de förbrukar mer syre än alla andra, orättvist! Beskatta beskatta!
Sedan kan alla få en liten katalysator att sätta framför munnen... och en årlig kontrollbesiktning av tarm kanalen så inte utsläppen av metangas och andra växthusgaser bli för höga.
Springer man på trottoaren får man fortspringningböter eftersom det finns en mikroskopisk chans att krocka med en annan individ med inskränkta rättigheter...

Tänk efter, hur mycket "begränsnings" diskussioner har inte förekommit senaste tiden? Allt för att göra sig poplär hos enstaka grupper. Ta exemplet med sk. "fettskatt" låter jätte bra eller hur? Bort med alla onyttig mat. Konsekvenserna blir att du inte kan köpa dig en Pizza för den kostar 100:-, julmat är bara att glömma...

Begränsa hastigheten på bilar, dummast på länge...
Och nej det är inte en rättighet att kunna köra 250 knyck på allmänväg, dock kanske det kan vara kul att göra det på Autobahn eller på banträffarna. Likaså avskyr jag ett storebrorssamhälle där staten kontrollerar och styr allt!

arg.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
sh
820
shu!
525i -91
andreasd: Man skulle fortfarande kunna köra för fort iom att högsta tillåtna hastighet i sverige faktiskt är 110km/h. Sen om jag inte har helt fel så kan man hamna i fängelset om man skulle åka fast i 250km/h.

Sen så kanske folk vill åka på bilsemester och hur kul skulle det vara att åka genom tyskland i max 130km/h ? Finns så mkt annat som skulle drabbas också , motorsport på amatör nivå tex (ban träffar osv) , för jag anatar att strippen pojkarna skulle plocka bort den spärren fortare än kvickt ;)

Sen så är inte fortkörningar över 130km/h på e4:an den största faran i trafiken imo, utan det är fortkörningar i tätbebygt område , city osv. Där håller nog inte några fortkörare mer än 130km/h hsh. Antar att det skulle vara ett tänkt steg mot nollvisionen , men jag tycker det är fel ände att börja i , ta tag i dom som kör onyktert istället.

Sen så har jag läst om dina miljöpartist resonemang i andra trådar så du kommer säkert att tycka tvärt emot mej hsh. Du vill väll mest troligt förbjuda bilar helt och hållet.

// Giv en olle! å gär`n rivar!
Shul: Om du hade läst mitt inlägg ordentligt hade även du insett att jag inte på något sätt förespråkade spärr på 130km/h. Givetvis är det inte mindre förmynderi att sätta spärren på 250km/h istället för 130km/h men man ser sällan (aldrig?) någon som använder de argumenten mot den spärren.

Sedan undrar jag varför du tror att jag skulle vilja förbjuda bilar. Om du har några argument att komma med så upp med dem, men att komma med såna slutsatser utan att kunna argumentera för dem är riktigt lågt!
Andreasd: Jag tycker det är ganska lågt att så uppenbart sticka ut hakan på ett ställe där du vet att folk kommer att reagera och sedan bli sur över att du blir påhoppad!
andreasd:

Är du bara ute efter att leta upp alla politiska trådar och sätta dig emot majoriteten eller vad handlar det om?
Dina åsikter är ju milt sagt radikala.

Fängelse för en fortkörning? Fullkomligt orealistiskt och orimligt. När en mördare kan gå fri efter ett par år i fängelse? Det är en förolämpning mot våldsoffren.

Regeringen lägger för stora resurser för att ta fast "fartsyndare" som man TROR skall förverkliga nollvisionen (vilket det såklart inte gör, eftersom en olycka så gott som alltid beror på en felaktig riskbedömning och inte på hastigheten. Om inte pga föraren somnar vid ratten, eller är alkoholpåverkad), medans exempelvis rånare och våldtäktsmän finns på våra gator.

Måste även nu verkligen hålla med tryggve i hans inlägg. Jag är också fruktansvärt trött på alla skatte- och förbudsfasoner. Tydligen är de lösningen till allt. Kränk individens frihet, sätt en skattepress på folket så att kontrollen över sin egen ekonomi förflyttas till staten.
Usch ja. Vi behöver en högerregering nu.

/// Olof

Länk
Jag är inte sur.
Jag bara talar om att det är lågt att dra långtgående slutsatser om sina meningsmotståndare utan att ha några underbyggda argument.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.