AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.334

varför satsar inte BMW på rally och DTM ?

Sida 2 av 2
All publicitet inom F1 är i princip positiv!
De är TOTL serien, oavsett hur man än vänder o vrider på motorsporten.

Toyota satsar mest pengar av alla stall eftersom de kan!
Inom några år kommer de vara ett av top 3 stallen, annars kommer de lägga av. Att ta hem konstruktörs mästerskapen är absolut de viktigaste för bilfabrikanterna som står för motorerna och i vissa fall även chassi:na.

F1 är den dyraste motorsporten som finns, och tex ferrari satsar om ja inte missminner mig 4-5 miljarder om året i just F1.

Utvecklingskostnaderna är enorma, och för att de ska vara försvarbart så lyfter man över tekniken i standardbilarna.
Bra exempel på detta är: LC, DSC, SMG-tekniken, telemetri osv.

Att MClaren/Mercedes rasar motor efter motor varje lopp iår, är givetvis inte bra publicitet, men de är fortfarande VÄLDIGT hög status att deltaga i F1. De lär satsa åtskilliga miljoner på att få ordning på grejerna, och ta upp jakten på deras ärkerivaler Williams.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Jag kan bidra med en anna vinkling, om jag minns rätt så valde Audi bort rally pga den bristande säkerheten för åskådarna, hur det än är så är det inte trevligt eller bra reklam att se en av "sina" bilar oavsett orsak dra in i en åskådar hop, och gör den det så kan man sätta sina piffiga på att just den sekvensen kommer att visas på bästa sändningstid i Tv.
Ungefär som med F1 bara reportage om någon kraschar men då är det bara (oftast) förarna som skadas.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Om det handlar om att sälja bilar så borde väl BMW dra sig ur F1...
Faan va dåligt de kör i år. Skitbil är vad det är.
Att de inte lär sig av mercedes misstag...

Varför göra en helt ny bil...fattar inte det...se på Ferrari, Det de gör med fjolårets bil är att de bara förbättrar det som ev var mindre bra. Inte gör de en helt ny bil som idioterna på BMW.

Tragiskt i år alltså. Tänker som vanligt titta på söndag men om skomakaren vinner igen är det ju bara att strunta i det i fortsättningen. Då är det ju i princip ointagligt för ngn av de andra förarna.

Appropå motorerna i F1, har ni sett det nya i år när de visar varvtalen i bland. Fler än jag som reagerar på att Ferarris motor varvar mer än 1000 rpm mer än alla andra motorer:-)? Tro fasen att de vinner då...

*BAWORAK*
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
Idiotiskt att skriva en massa skit när man inte har koll på läget?? eller?? SvantE?
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ok,
Vänligen förklara då Palle.
Oh du store F1 guru eller?

*BAWORAK*
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tror ni det är en slump att M5an får V10 och 7 växlar? Det är av samma anledning som BMW mfl sätter sig emot det nya f1 reglementet med v8 motorer och standard ECU.

F1 har de värden som BMW vill förknippas med. Att spöa Ferrari, Mercedes och Jaguar känns betydligt roligare än att spöa Citroen och Skoda?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Acey, inte att föringa risken att få spö av både Skoda, Citroen och Hyundai...det skulle nog svida!
;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Svante:
Bmw gör bara motorn i Williams F1 bil, och även numera växellådan om ja inte missminner mig.
Att Beskylla bmw för att Bmw-Williams bilen inte lever upp till förväntningarna är ungefär lika begåvat som att beskylla GM för att Dryckeshållaren i ens saab 95 har pajat.
En F1 bil är ett teknoligiskt mästervärk där allt måste stämma för att bilen skall prestera optimalt.
Stora faktorer för att vara snabb är, Aerodynamik, Däck, Motor, Rätt inställd bil dvs rätt Downforce.
Bmw motorn har varit känd för att vara den mest kraftfulla av alla f1 motorer sen de gav sig in i F1 På senare år.
Denna säsongen verkar de dock blivit ändrig på detta, och
Bmw gör allt i sin makt för att återfå sin positon.
Största anledningen till att de lite vågar plocka ut max effekt är pga regeln som säger en motor per race helg eller så får du starta sist.

Den nya ferrari bilen(F2004) är lika nyutvecklad som FW26(Bmw williams bil).
Inom F1 måste du släppa en ny bil per säsong för att inte vara hopplöst efter då UTVECKLING är a och o.

Angående varvtal så har williams motorn varvat över 20 000 rpm förra säsongen, men de är lite mer försiktiga denna säsongen tack vare den nya regeln med en motor per racehelg.
De var tidigare tillåtet att justera motorparametrar från stallet, och då kunde man låta motorerna utveckla mer effekt när de behövdes. Numera är de dock bara tillåtet att övervaka motorparametrar och varna föraren om motorn börjar bli för belastad. Att Ferraris motor varvar 1000 rpm mer än de andra stallens motorer stämmer inte, de varierar dock även från växel till växel hur mycket motorn varvar innan nästa växel.

Acey: Ja tar ju upp samma sak ovan :)

Var God att söka innan du frågar!
Länk
jag håller med att F1 säljer bilar! senast i dag i lunchrummet överhörde jag en kollega tala om för en annan att "polare köpte en sport bil" det visade sig vara en BMW 318 så visst har F1 bidragit till den allmänna uppfattningen om BMW som hjälper försäljningen. Utan den imagen som F1 skapar skulle nog BMW inte ge sig på tillverkning pluttbilen 1-serie . Det kräv en image som inte bli naggad i kanten av tillverkning av småbilar.
Men med samma parallell: tror någon här att Subaru hade sålt en enda impreza i Europa om det inte varit för rally framgångar? och det kryllar av den skrotbilen i varje gathörn. Så med rally satsning tror jag skulle det gå ännu bättre.
Jag är uppvuxen på 80 talet och då var drömbilarna Stratos och Integrale och Quatro alltså rally suveräner. F1 var också där med Lotus och Ferrari men där är bilmärken mer anonyma och gömmer sig bakom stallnamnen som Williams , McLaren och BAR.

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ok,
Det må vara så. Tycker mig dock se på deras varvtalsvisningar när skomakaren kör att han växlar vid ca 19300varv. Samma sträcka på banan fast med ngn annan så växlas det vid 18500 max ungefär.
Men men, det kan ju vara annat som spelar in iofs.

*BAWORAK*
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Wendtan: Jag läste inte ditt inlägg eftersom när jag började skriva mitt inlägg innan fikapausen så hade du inte skrivit något :)

Självklart har betydelsen av att vinna betydelse, men inte allt. Jaguar anser fortfarande att trots magra resultat så är det värt satsningen. Bara att finnas med i F1 ger mersmak så länge det inte går åt skogen och man får negativ press. Trots att Jaguar har mindre poäng än McLaren så skrivs det inte speciellt mycket negativt om Jaguar, medans McLaren och Mercedes speciellt får väldigt mycket skit. Men rent generellt så räcker det nästan bara att finnas med i finrummet. Det går åt skogen för toyota men ändå är den största snackisen i depoån att Toyotas motor faktiskt är den starkaste i fältet (varvar iaf högst).

Inte speciellt roligt att få spö av skoda nej, samtidigt som rally inte är speciellt stort på bmws viktigaste marknader (tyskland/usa).

Samtidigt som något måste göras för att få ner kostnaderna (motortillverkarna spenderar en miljard euro per säsong) så får man inte 'fördumma' bilarna för mycket eftersom nyttan med att vara med i F1 då minskar. BMW har en önskan om att vara delaktiga i någon form av motorsport, men det behöver nödvändigtvis inte vara F1.

Effektmässigt ligger motorerna nu på samma nivå som i slutet på förra säsongen, och görs inga ändringar kommer snart 1000 hk vallen att sprängas. Något som tom självaste Schumacher tycker är lite skrämmande. Idag körde Schumi 2 sekunder snabbare (på sitt första flygande varv) än pole förra året.
acey: men om dem nu tänker på vad som är stort på deras stora markand sp varför inte DTM? det verkar nästan att dem är skarja? steget från ETCC till DTM kan inte vara så stor trotts allt?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Helt olika reglementen, dessutom är nog DTM för tyskt (BMW har tävlat i DTM förr). Dessutom tycker jag att DTM reglementet verkar lite konstigt. Kolla in Audi TT ser ut som en förvuxen leksaksbil tack vare vingarna och att man får förlänga hjulbasen till vad den största bilen i klassen har. Alltså bilen ser inte ut som en vanlig gatbil (vilket ETCC bilarna gör) och det är inte den snabbaste klassen (f1). Tror att mixen med ETCC och F1 är ganska bra (eller BMW har säkert stenkoll på vad som är bäst för dom). Dessutom så vinner Ralf Schumacher på Nurburgring så är det förmodligen värt mer PR än ett helt års tävlande i DTM.

Jag tror att Le Mans och den typen av racing ligger närmast till hands (trots att det inte var många årsen BMW vann Le Mans) om de skulle byta kategori.
V12 LeMans
Saknar BMW i DTM , det var skitskoj att se M3 e30 i DTM , när det visades på Eurosport , så varför inte en CSL-version av 645 i DTM .

Och en supersportvagn med urtvecklad från M6an i 24 timmars Le Mans, för att slåss med Ferrari 575 och Saleen med flera .
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.