AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.333

varför satsar inte BMW på rally och DTM ?

Sida 1 av 2
har ställt mig frågan många gånger.

Det finns fyra mästerskap av klass där det både finns pengar, prestige och publik:
F1, Rally, ETCC och FIA GT. dessutom finns det några nationella serier där DTM är lika het som ETCC minst sagt. Hur kommer det sig att BMW satsar inte på dessa? rätt trisst att följa DTM på TV där det är bara mercor och skrotiga oplar...
Håller med...har också undrat varför de åtminstone inte är med i DTM...och kämpar med Mercor, TT, mfl.

/ Joakim

Silverpilen:
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Förmodligen för att de är engagerade i "kungaklassen - F1"!

Det är inte "gratis" att engagera sig i standardvagnsracing eller rally nu för tiden.
En seriös satsning i någon av de större klasserna hamnar nog inte så långt under en seriös F1-satsning...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
BMW hade en bil på g till DTM (2 år sedan??) men hoppade av i protest.

Rally lockar väl inte BMW´s målgrupp. Kostym ute i värmlandsskogarna går bort.... *min tolkning*

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

-------
Länk
Ar
164
Arash
518i -93
jo undra faktis samma sak ........
bmw är ju rätt duktiga på 4*4 så varför satsar dom inte på rally.....speciellt nu när 1 serien kommer ............ eller med nuvarande compacten.....?????
i så fall är det tragiskt: ingen av dem klassika märken finns kvar i rally, varken MB , Audi eller BMW finns där trotta det storslagna historia märken har i rally samnhanget. I dag är det bara en massa riskokare med en och annan vitlökspress :-( det är nästan att man håller på Skoda....
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Givetvis håller man på Skoda ;-)

/Kristian BMWCS #5062

-------
Länk
min sista inlägg var alltså riktad till johan. det hann bli några där emellan så det blev lite out of context
och CSLen? vilken serie är den tänkt för?
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
En annan fråga är: varför F1?
Säljer man så mycket fler bilar och gör man så mycket tekniska framsteg att en F1-satsning lönar sig?

/Kristian BMWCS #5062

-------
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kristian,
Om uträkningar hade visat att F1-satsning inte hade lönat sig i form av fler sålda bilar, teknisk utveckling eller prestige tror jag inte man varit med. Tror inte man går med för att det är kul till en prislapp på nån miljard eller vad det nu kan vara...

/Anders
Länk
haimaul
M3 CSL är (var) väl mest tänkt som en demonstration av att man klarar att bygga en extrem sportbil för gatan. En teknisk utmaning, en imagehöjare, typ. Eller helt enkelt en bil för alla dem som tycker att en M3 E46 känns lite slö... ;)

Sen vet jag inte om den körs i olika nationella clubsportsammanhang förstås, ungefär som 996 GT3. Skulle tro det.

Why pamper life's complexities
When the leather runs smooth on the passenger seat
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Kristian Larsson har helt rätt vad gäller rally enligt min mening. Det finns idag inga "fina" bilmärken som håller på med rally. De håller sig hellre till banracing som är betydligt renare.
Målgruppen av dessa "fina" märken vill väl heller inte se "sin" bil köra runt på små grusvägar.

Anledningen till att BMW inte deltar i banracing i så stor utsräckning är nog alla slantar som F1 kräver för att man ska hålla sig i toppen.
Personligen tycker jag det är bättre att satsa på en eller max ett par klasser och försöka hålla sig i toppen där.
BMW satsar ju som sagt hårt inom F1 och har ju dessutom satsat stort på den amerikanska serien ALMS med M3 GTR.

De europeiska serierna kanske anses som för små i förhållande till kostnaden, d v s de har för liten målgrupp. F1 och ALMS når ju betydligt större grupper.

Jens
haimaul
Anders S:

Du tangerar en intressant frågeställning som åtminstone tidigare skapat en del konflikt mellan F1-världen och övriga bilbranschen. Nämligen att många stall hållit på just för att det är kul! Har för mig att Ferrari för ett antal år sen gjorde företagsekonomer mållösa när de förklarade att de gjorde standard(nja...)bilar bara för att finansiera sin tävlingsverksamhet och inte tänkte så mycket på expansion, tillväxt, marknadsandelar osv. Man ville bara vinna mästerskap!

F1 var, och är fortfarande för många människor i branschen (t.ex. Ron Dennis och Frank Williams), ett mål i sig, inte ett medel för att öka bilförsäljningen. Med det i bakhuvudet blir det lättare att förstå biltillverkarnas bråk med Bernie & F1. Det handlar om kulturkrockar till viss del.

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Jag vill se en M3 CSL körd av McRae i WRC!!! det vore nått de...
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
haimaul// Skönt att fler har hört historian om Ferrari. Var så länge sen jag hörde den så jag har börjat fundera på om det var något jag drömt...

/Kristian BMWCS #5062

-------
Länk
Z3 4ever!:

F1 handlar om image dvsett sätt att markandsföra sig och Bmw samt att dra nytta av kunskapen som utveckligen.

Att köra ute i skogen ger inte så mycket image och de som tittar kanske inte är rätt målgrupp?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Att säga en sån sak ger iof en bra image bara det, dvs det säljer bilar att hålla en viss profil. :)
För nog fasen säljer Ferrari mycket bilar pga dess framgång i F1 !

/Anders
Länk
haimaul
Intressant nog fungerar det åt andra hållet också. Skulle Lancia bygga en ny Stratos, BMW och Mercedes satsa på rally osv. skulle rallysportens status höjas!

Men det är knappast aktuellt eftersom det ger för lite tillbaka, särskilt som nuvarande rallyreglementet är ganska standardbilsbetonat jämfört med t.ex. grupp B-reglerna för 25 år sen? Och BMW vill knappast marknadsföra sig som "bara" en bra standardbil?

haimaul
Ja, visst säljer Ferrari bilar pga F1! De har också blivit ett "vanligare" bilföretag i och med att tiderna förändras och de ekonomiska kraven på dem skärps. Inga tillverkare kommer idag helt undan ekonomerna. Jean Todt sa häromåret att F1-cirkusen måste skära ner kostnaderna och det gjorde han nog för att Fiat inte har råd att låta Ferrari (med Maserati) - de ligger i ett fristående bolag - vara hur fristående som helst längre.

Vad jag menar är bara att F1 historiskt bygger på en annan kultur än de traditionella företagsekonomiska värdena. Sen tvingas man anpassa sig till dem förstås. Men ta t.ex. Toyota - de gick in i F1 för att de ville sälja fler Avenis och allt vad de nu heter. Ett rent företagsekonomiskt beslut (som man iofs kan diskutera om det lönat sig...) Ferrari är däremot inte med i F1 för att sälja fler 575 Maranello, men om de sen gör det är det förstås välkommet!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.