AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.267

Vad tror ni denna motorn går lös på? :)

Sida 2 av 2
Sp
116
Spiralkinder
535d M-Sport -05
M5 3,8 -92b
520i -88
2500 -75
O andra sidan så kommer inte max vridet förrens strax över 4000 rpm på en orginal 3.8:a... Så just det tror jag inte det är så stor skillnad på... Vridet har dom ju bara ökat med 93 nm så. Men det klart man får räkna med att man får varva en sån motor! Den är ju lixom byggd för att varvas o plågas under långa race så... :) Hållbarheten betvivlar jag inte heller. Skott säker pjäs det där...

BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Nej, det är nog ingen utpräglad komfortmotor precis, men tar du ut den på bana betvivlar jag att du någonsin mer vill åka överladdat.
den enkla grejen är ju att det är såååå mycket billigare att överladda för att få fart på grejorna, det är ju därför alla gör det skulle folk inte överladda så måste det till dyra fina saker samt en massa kunskap, i min förra bil kunde man få 700 hk (380extra hk) på lägsta boost (hållbart, enligt firman skulle den hålla lika bra som orginal motorn) om man överladdade =kostnad 150.000/380hk, om jag valde ej överladdning så fick jag för samma stålar 500hk.

Låt folk göra som dom vill :) det skapar bara bättre priser samt större valmöjlighet för alla andra, alltid dyrast att vara först ;)

vill man åka raktfram då vill man ha fet mycket hk = turbo+lustgas
vill man åka bana så vill man ha en sugis motor
säkert samma stålar men olika effekt men samma mål i slutet, den ena varianten behöver så mycket hk som möjligt den andra vill inte ha för mycket hk, båda behöver ha maxfäste, den ena i starten och den andra i fullfart, dessa går inte att jämföra helt enkelt även om det är samma bilmodell

my 2cents

ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Liten tanke...
Snabbaste BMW:n i Bilsports superstage är väll den röda E30:in med volvo:s B230FT motor =)
Sp
116
Spiralkinder
535d M-Sport -05
M5 3,8 -92b
520i -88
2500 -75
Självklart ska folk göra som dom vill! Jag personligen kommer inte överladda iaf! För om jag nu skulle mot förmodan få för mig o skaffa en sån här motor vill jag ha en nogorlunda allround bil... Inte enbart bana eller stripp... Dessoutom går det o bes. bilen med en sugmotor... Går knappast med en turbo eller kompressor våldtagen motor. Så tycker iaf jag! :)

zeg >>> Släng i en kompetent sugmotor i den e30:n så kan jag nästintill garantera att det går att åka fortare. Problemet är bara som är sagt tidigare... Det kostar MULTUM att få en vass sugmotor!

ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Men överladdning är ju ändå bättre... nästan alla motorsporter skulle använda överladdning om dom fick... säg nån motorsport där dom får men inte använder det?
Sp
116
Spiralkinder
535d M-Sport -05
M5 3,8 -92b
520i -88
2500 -75
Kan du allvarligt säga att en GAT-bil med överladdad motor på ca 700 hk skulle vara bättre på bana än en seriöst byggd sugmotor som enbart är konstruerad för racing??? Inte enligt mig iaf!

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Du måste ju skämta? Vem vill ha en överladdad motor om man kan ha en sugmotor med samma eller lite mindre effekt? På strippen, javisst, men om man skall använda ratten och de andra pedalerna också.
Den som påstår det har ingen erfarenhet eller är bättre på att köra bil än självaste Schumacher.
Sp
116
Spiralkinder
535d M-Sport -05
M5 3,8 -92b
520i -88
2500 -75
Haglund tar orden ur min mun igen... =) Nä, men allvarligt... Det GÅR bara inte att jämnföra responsen och karaktären mellan en sugmotor och en överladdad! Sugmotorns karaktär är överlägsen på banan! Ingen fördröjning, bara snabb jävla respons! :)

tillbaka igen..

på tal om respons om man vill vara riktigt jäklig och tycker om att byta turboaggregat så kan köra med Als system"antilag" då så kan du prata om respons..men det sliter väldigt mycket på aggregatet..

sen så en annan liten sak här med när vi ändå tjötar respons :)
kompressor..det är direkt drivning där samt den går att "dreva" om för optimal prestanda.eller göra som den grabben som byggde den Opel Mantan, gör både med kompressor och turbo för att minska lagget :).. så visst går det att få respons även med en överladdad motor..allting i slutändan handlar hur pass välväxt plånboken är..

// Kirre
Sp
116
Spiralkinder
535d M-Sport -05
M5 3,8 -92b
520i -88
2500 -75
Jag betvivlar fortfarande att du kan få samma respons i en överladdad motor som i en sugmotor... Visst, du har inte direkt nån fördröjning med kompressor... Men ändå... Jag skulle inte satsat på överladdat om jag skulle åka riktigt seriöst på bana...

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag är ingen turboförespråkare men även i banracing används turbo när det är tillåtet eller om dom inte staffas genom restriktorer eller cylindervolym.

Självaste Schumacher skulle nog åka turbo i sin Ferrari om reglerna tillät detta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.