AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.266

Vad tror ni denna motorn går lös på? :)

Sida 1 av 2
Sp
116
Spiralkinder
535d M-Sport -05
M5 3,8 -92b
520i -88
2500 -75
Kempower S38B38 FULL M5/3.8 st II 470 hp - 493 Nm MOTEC-airbox

Länk

Står inget pris... *undrar varför* =)

Borde landa närmare 200.000:- väl?

BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den!
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Kan säkerligen hamna däromkring
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
ja nånting sånt.....den motorn är ju en våt dröm..........

"One for economy and One for the fun of it"
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Då skulle jag hellre köpa en M5:a för 80 papp eller nåt och sen trimma den för 120000:-. Då vet man hur det blir.

///M3
Sp
116
Spiralkinder
535d M-Sport -05
M5 3,8 -92b
520i -88
2500 -75
För 120.000:- får du inte 470 hk den saken e klar! Dom har ett steg 4 trim till 3.8:an som ger 422 hk om jga inte minns fel... Det ska dom ha ca 11.000 euro för... Kostar flis o trimma en sugmotor! :( Vill juh ha en sån motor!

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Jag menar inget köpkit.

Klart det går att få ut 470hk för 120000:- om man överladdar.
Iaf om man kan skruva själv.

///M3
Jo
436
JohnJohn1
Alpina B3 3,4s Cabrio
För 120k skulle jag bygga en 800-900hk motor med turbo.
Inga problem att få ut det på rejssoppa.
Jo
436
JohnJohn1
Alpina B3 3,4s Cabrio
Menade självklart då att bygga på en 3,6 eller 3,8..Spelar ingen roll, byggs en sån maskin i landet just nu.

Kommer sitta i en E36.
Jo
436
JohnJohn1
Alpina B3 3,4s Cabrio
Menade självklart då att bygga på en 3,6 eller 3,8..Spelar ingen roll, byggs en sån maskin i landet just nu.

Kommer sitta i en E36.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Men vem vill ha 800-900 okörbara turbohästar? Det är ju fullkomligt irrelevant vad du kan bygga för turbomotor för 120.000 när vi snackar en riktigt hårt banracingpassad 470-hästars sugsexa.
En banracingbil skall ha en banracingmotor. Den går inte bättre för att du lägger några fullständigt ointressanta bromspapper i bagaget. Det gäller att kunna köra bilen på gränsen också. Inte bara vara snabbast på rakan. Du kör inte en ketchupbil på gränsen.
Jo
436
JohnJohn1
Alpina B3 3,4s Cabrio
Inga problem att bygga en 500hk turbo motor med fullt laddtryck från 2500rpm...Då har det inte ens börjat hända nåt i en sugmotor ;)

Klart man inte köra en ketchupbil på gränsen, varför ska man ?
Har du du hört kört en turbo bmw ? Nej, jag antog det, är för väl för okörbart, håll dig till din råa 318is istället och sluta läs för mkt på internet.
smyger in här med ett inlägg..

att överladda en 3.6 eller 3.8L M5 maskin med en liten snurra vore optimalt ta tex en GT37:a.. redan på en liten 2liters cosworth maskin som laddar den på riktigt bra straxt under 3000rpm..tänk nästan den dubbla motorvolymen att tillgå..så runt 500-550hp och nästan ingen spoolup till alls..det anser jag vore en perfekt motor för att köra bana med..

/Kirre
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
sugmotorfantast som man är måste man ju flika in lite här.

Hur bra spool-up och hur tidigt laddtrycket än kommer så går ALDRIG en turbomotor att jämföra i respons mot en sugmotor. Den responsen behövs för att kunna balansera en bil optimalt på bana så är det bara. Att sen M5 maskinerna med turbo blir riktiga monster är en annan sak. Felet de flesta gör som turbokonverterar dessa motorer är att dom tar i med för liten turbo med för liten avgasdel vilket gör att den fina högvarvaiga karaktären från orginalmotorn försvinner, det blir som att köra turbodiesel. Har sett flera byggen, men kan ju nämna kilanders som trots monsterturbo bottnar turbon och får ut maxeffekt vid strax över 5000rpm och sedan dalande....hur kul är det? En GT37a skulle ha fullt ladd vid tomgång och bottna vid 2500rpm (lätt överdrift men ändå)
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
JohnJohn1:
Egentligen borde jag inte sänka mig till din nivå och skall även försöka att inte göra det. Det handlar inte om att kraften kommer vid ett visst varvat. Jag vill att man skall få fullgas när man trycker på gaspedalen. Inte en sekund efter.
Jag äger en turbobil som skall vara känd för kort spool-up. Jag har den som bruksbil och till det ändamålet när man inte vill hålla på och växla ner och vill åka komfortabelt så är det bra, men på bana skulle jag inte kunna tänka mig det.

"Klart man inte köra en ketchupbil på gränsen, varför ska man ?" skrev du. Förklaring:
När man kör bana är grejen att köra så fort det går. Då kör man på gränsen. Det är liksom lite det som är tanken.

Men jag fortsätter väl hålla mig till min 318is och läser lite på internet i stället för någon erfarenhet av banåka har jag väl säkerligen inte?
Jo
436
JohnJohn1
Alpina B3 3,4s Cabrio
Du har säkert erfarenhet av banåka. Jag uppfattade gränsen vad en motor klarar av, som att du menade att en turbomaskin inte klarar av lika mkt pisk jämfört vad en sugmotor klarar av.
Därför behöver man inte köra den på gränsen...

Ville trådstartaren ha maskinen i sin gatbil så tycker jag att 120k för dom hk var bortkastade pengar, oavsett om den skulle köras på bana,stripp eller gata.
Sp
116
Spiralkinder
535d M-Sport -05
M5 3,8 -92b
520i -88
2500 -75
Jag kan personligen bara hålla med Haglund... Visst är det skit-skoj med mycket effekt till ingen nytta! MEN, man ska kunna få ner det i backen oxå... Jag menar, hur bra tror ni t.ex. Kilanders monster skulle vara o köra på bana? Du skulle inte ens kunna kolla på gasen om du skulle åka ett varv utan uppställ! Det är grymt svårt o få ner allt från 500h o uppåt även om du enbart ska åka rakt fram. Hur blir det då när man ska svänga??? Enligt mig så köper man ingen BMW för att enbart köra rakt fram med... Det riktigt roliga börjar när det blir kurvigt! Dom som har möjlighet ska ta sig en tur hit till Dalsland o åka över Brudfjället, det e garanterat den roligaste vägen som finns i Sverige! Hur som helst... Jag hade inte byggt en turbo-maskin o satt i min bil... Ni andra får självklart göra som ni vill! Jag vill iaf ha den snabba responsen och körbarheten som finns hos en sugmotor...

Ingen som har slagits av tanken att man kan kompressormata????Blir ju inte lika mycket "ketchup" då.Har även för mig att man med kompressor kan "dreva" den så att max laddtryck(o även effekt????) kommer vid ett högt varvtal...Dock e ja inte de minsta bevandrad inom ämnet..:-)

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Sp
116
Spiralkinder
535d M-Sport -05
M5 3,8 -92b
520i -88
2500 -75
Jag personligen vill inte ha överladdning överhuvudtaget... Dels för att det inte lirar ihop med svensk-bilprovning och det börjar bli för vanligt! Vad har hänt med den gamla goda trimningen?? Som jag har sagt innan, det e skit-kul med mängder av effekt! Men hur körbart är det? Jag är inte ute efter att bli värsta gatbilen för det kommer jag aldrig bli! Varken rakt fram eller när det börjar svänga... Jag vill bara ha en rolig bil som jag tycker funkar hyffsat på strippen o bana... Ingen värsting! Dessoutom kommer jag aldrig ha råd o köpa en sån motor heller så... :( Men det lockar juh!

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Det finns ju en anledning till att det byggs just sådana motorer som i första inlägget även om man kan bygga en motor med mycket häftigare bromspapper för mindre pengar. Folk är ju inte dumma i huvet och bygger sugmotorer i stället för turbomotorer utan anledning.
Sp
116
Spiralkinder
535d M-Sport -05
M5 3,8 -92b
520i -88
2500 -75
haglund >>> kunde inte sagt det bättre själv! :)

mi
168
mikey
M5 E34 turbo 964whp
MB C180 -09 AMG-optik
Den där motorn är nog väldigt fint byggd, men får ändå känslan av att det saknas bottendrag.Vridmomentet ligger nog relativt högt........ har man så mycket effekt ur en sugmotor med den motorvolymen så måste man nog ha offrat en hel del under typ 4500rpm ..... eller vad tror ni?kan ju inte ha kakan & äta den samtidigt ..... utan överladdning förståss :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.