AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.768

Vad har BMW att erbjuda gentemot Alfa?

Sida 2 av 2
ErikNilsson
Jaha så det är en kombi du är ute efter. Sorry! På vilket sätt har du svårt?

Jag har en kompis som tycker att detta är världens häftigaste bil och associerar den med Ferrari stup i kvarten medans min andra kompis tycker den är ful, skramlig, stötig till tusen trots bara 16" och hemsk kvalitet.
Jag vill iaf ha fyra dörrar.
Sen har jag lite svårt för posörbilar i största allmänhet såsom Fiaten du nämnde, Alfa GTV, MB SLK och BMW Z8 för att nämna några exempel.
F1
107
F114
M635csi -84
Hyundai då? Otroligt billig att äga och köra. Finns även någon modell med V6. Definitivt raka motsatsen till en posörbil. :)

///Thomas
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Nya Alfa GT är riktigt snygg, dock coupe :) Nya 147 GTA hade jag faktiskt med i tankarna ett tag innan minin. Men för mig har Alfa fortfarande lite till kvar att bevisa innan jag skulle köpa en.

Lite kul att nämna Alfa GTV och BMW Z8 i samma andetag :) Z8an är en riktigt bra sportvagn.
haimaul
Fiat Coupé är dock ritad av en viss Chris Bangle... Om du skulle vilja ha kvar nån anknytning till BMW hellre än två extra dörrar. Posörbil? Njae, lite för udda för det sällskap du räknar upp, tycker jag iaf.

Why pamper life's complexities
When the leather runs smooth on the passenger seat
Skulle jag vilja ha kvar någon anknytning till BMW så vore det inte Bangle iaf. ;-)
Bakhjulsdriften kommer jag att sakna, men frågetecknet är den elektriska och mekaniska kvaliteten. Dom har blivit mycket bättre, men är dom bra? Det känns som att jag blir frivillig försökskanin...antingen är det en kanonbil, eller så är det en kalkonbil. Sen finns det förstås dåliga exemplar inom alla märken, men jag tror en 156a är kanon.

Huyndai, nja det är för plastigt och körglädje är det sisådär med.
Det som ligger klart närmast och lockar är en nyare e46a, men jag vill inte lägga pengarna. Annars har den också alla kvaliteter jag önskar.
flåklypa: Du undrar hur en 156'a är på ett Bmw forum?!
jag föreslår att du ställer frågan här:

Länk

under diskutera, du kanske blir avskräckt av en del svar men det är ofta ärliga svar i alla fall och även om en del problem finns så är det nog en av dom bäst bilarna dom byggt och nog så bra som di flästa Tyska och definitivt bättre än Ford! till och med bättre andra handsvärde. Valet i mellan en Alfa och en Ford finns inte...Det finns även info under FAQ
Jag har ställt i stort sätt samma fråga på alfapower.nu och jag tänkte även att andra ägare (BMW) skall få ge sin syn på saken, sen tror jag att sanningen hamnar någonstans mittemellan. Många av svaren i den här tråden har överraskat mig positivt med tanke på att det verkar finnas en grund bakom dom och inte bara rykten eller svar som "allt utom BMW är skit". På Alfaforumen finns det mer sakkunskap, men samtidigt är dom lite patriotiska också, precis som här, därför ställer jag frågan på två ställen.

F.ö satt jag och läste på alfaromeo.org till kl 01.00 i natt och det är både bu och bä, men å andra sidan blir man orolig när man söker på e46 eller e36 och fel här också. Det är ju när ägarna har problem som dom ventilerar det på dylika forym...det är inte lika ofta som man skriver en ny tråd om vilken härlig bil man har. :-)

Jag har i stort sätt bestämt mig för en 156a nu......

Ciao! :-P
Det tycker jag att du gör rätt i!
Om inte annat för att veta säkert själv har aldrig blivit ståendes utmed vägen med någon Alfa jag haft (5st) men enligt alla Alfa experter som finns där ute, dvs tyckare som troligtvis aldrig har ens suttit i en, men "har en kompis"(konstigt att det inte finns fler Alfa på vägarna med tanke på hur många som känner någon som haft en) som haft problem så har jag säkert sprängt en motor också jag vet bara inte om det, för dom har en kompis...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.