|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag går i bilbytarplaner och har i stort sätt fastnat för en Alfa 156 med V6:an och sportpaket där bl.a skinn ingår. Kriterierna för mitt nya bilköp är följande: *Årsmodell 99-00 (eller nyare såklart). *Max 100000:- *Hyfsat utrustad. *Körglad. *Likvärdig prestanda med den 328 jag nu har. *Ej smäckig detaljkvalitet i inredningen. *Snygg design (subjektivt iofs)....vem vill ha en ful bil? Alfa har ju snäppt upp kvaliteten väsentligt på senare år och V6:an ger rysningar längs ryggraden när den används. Dessutom är komforten närmare e46 än e36. Nu till min fråga: Har BMW eller någon annan tillverkare något att erbjuda mig? | |
| Bakhjulsdrift... | |
| Det är iofs sant, det kommer jag att sakna. | |
|
I det pris segmentet, Svar Nej. De närmaste ja kan komma på är en 9-5 2.3 T. Men de är ytterligare 20-30 kkr dyrare. Motsvarande bmw är ju e46 328 touring, men den faller duktigt utanför prisramen. Alfa e kul bilar som har en vacker design, iaf vissa modeller. Motorkaraktären är iregel underbar, och de kallas inte fattigmans ferrari för inget. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Jag har precis gått i samma tankar och har varit och tittat på några. Definitivt mycket rolig snygg bil för pengarna. MEN jag var inte alls särskilt imponerad av motorn och drivlinan (3.0 V6). Jag upplevde den som rätt så intetsägande faktiskt jämfört med den raka 2.8 jag är van vid i Coupén. Johan |
|
|
Tycker det är fina bilar. Tycker inte heller att BMW har något vettigt att erbjuda i den klassen. Kanske en Audi A4 2.8 Quattro? Fast det är rätt långsökt iof. Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
Beijnoff: Berätta mer om hur du upplevde bilen och i synnerhet drivlinan. Jag har bara provat 2.0TS än så länge, men V6an ska ju ha likvärdig prestanda med 328an. Något jag märkte direkt var att växellådan inte har samma distinkta lägen som BMWs, men 6 växlar kompenserar i viss mån. :-) Förresten så sålde jag min 328a idag. Leverans på Söndag. |
|
|
Varje gång jag ser en Alfa på vägen tänker jag "en torsk till" men visst har dom blivit bättre. Växellådan är från Getrag=samma som till Opel Vectra. GM äger ca 15-20% av Fiat/Alfa/Lancia. Det är ingen Ferrari heller men snart så äger nog dom Alfa Romeo också. Designen är det inget fel på men jag skulle nog hellre köpa en Ford Focus eller Mondeo än en Alfa. Gärna en ST170 eller ST220. En BMW är nog bäst i alla fall, om man har råd att försäkra den. ///Thomas |
|
| Alla BMW och ST170 resp ST220 faller pga för högt pris och/eller för gammal. | |
| Hade jag köpt en Alfa hade jag sett till att det var nybilsgaranti på den fortfarande. En polare som hade en riktig mardröm med sin 166 GTA (?) bla med massa konstiga elfel. | |
|
Samma sak här. En Alfa är en riktig kanonbil så länge du har nybilsgaranti kvar. Kompisens Alfa 147:a har bevisat detta. Hans garanti går snart ut och han letar annan bil. Frågan är väl vad som varit dyrast hittills. Inköpspriset eller garantireparationskostnaderna. Hur som helst har nog inte Alfa Sverige gått precis plus på den bilen... |
|
|
har ägt en spider -97 och tycker varken detaljkvaliten elelr det samanlagda kvalitets intrycket kommer i närheten av BMW... min bil va ändock mkt välvårdad och med få mil (5000) och vad gäller iaf. spidern så e de ingen bil för folk över 1.75... /Jonas |
|
|
Alfa har riktigt roliga bilar. Ser riktigt bra ut oxå, med unik design egentligen. Det var 3 grunder till att jag inte valde den till andra bil; 1. Detaljkvaliteten är fortfarande inte bra nog 2. Hört att flere haft massa elproblem med dom (som om inte jag haft det på X5an:-)) 3. Relativt dyra delar ovh lågt andrahandsvärde. Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
| Är man 195 cm lång och har storlek 46 på skorna så är det bara att lägga ner Alfa, inge roligt att trycka ner koppling och broms på samma gång :-) | |
|
Jag vet att dom har höjt kvaliteten rejält i och med 156an, men jag är inte 100% säker att den är bra nog. Detaljkvaliteten är bra nog för mig...har ju åkt e36a. Dyra reservdelar är det, men Olle Olsson har nyligen tagit över importen och dom ska ha ett centrallager i Uppsala, vilket borde innebära billigare reservdelar och kortare ledtider. Det bästa med bilen tycker jag är dess låga andrahandsvärde. Annars hade jag köpt BMW igen, men man får så mycket bil för pengarna och dess egenskaper tilltalar mig. Tack för alla svar och framförallt för att många grundar sina svar på erfarenheter och inte gamla rykten. |
|
|
Varför inte en s60 t5 så vi kan vara överens på den punkten en gång för alla :) Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
| För mycket pengar och tråkig att köra. | |
haimaul |
Tänk på att stark motor och framhjulsdrift kan ge lite konstiga köregenskaper. De som testat 156:an med båda motorerna säger också att V6:an visserligen låter fantastiskt men gör bilen betydligt tyngre i framändan vilket de uppfattar som negativt. Vägegenskaperna blir bättre med tvåliters twin spark-fyran. Why pamper life's complexities When the leather runs smooth on the passenger seat |
| Jag har också hört det, men med sportpaket 3 skall det mesta av dom tendenserna försvinna. | |
ErikNilsson |
Fiat Coupé 20V Turbo, det är inget? Prestandan på pappret verkar ok och priserna har sjunkit som en sten. Hur är kvalitet och sådant? Jag menar det är ju en Fiat. Har hört att det ska vara instrumenpanel med knappar ifrån Biltema och smäckigt sk-t rakt igenom. |
| Nej, den är alldeles för opraktisk och sedan har jag lite svårt för sådana typer av coupé, men dom ska gå som ett skott har jag hört. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.