|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Tja...det rasslar om min motor vid starten men ljudet försvinner efter nån sekund och så har jag fått två:er på avgaserna.nu till den eviga frågan....är den jävla vanosen?Bytte vanosstyrenhet för en månad sen för att billen gick dåligt men nu går den som den ska. | |
|
Finns packningar runt vanosen som kan göra att det skorrar första gången du startar motorn, har du samma ljud om du startar bilen 2 ggr i rad?? Om inte så är det säkert packningarna |
|
| Vet inte om det är så,får testa det. | |
| Är det svårt att byta den packningen?? | |
|
vanosen skall ju "rassla"/föra lite oljud om bilen har stått en längre tid och vanosen måste bygga upp oljetrycket igen..min e36 gör det dom första sekunderna, men sen tystnar den... MVH Johan K |
|
|
Men avgaserna!!! |
|
|
Min teori är att detta "startrassel" beror på att kamkedjesträckaren som är hydraulisk tappar trycket om bilen stått länge. Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
|
Backtus, om det rasslar och avgasvärdena är fel, så ligger det nära till hands, precis som du skriver, att misstänka Vanos-fel. Vanos-mekanismen manövreras av oljetrycket via en tryckackumulator - i Vanos-enheten sitter också en tryckregulator med backventiler. Får du inte rätt oljetryck till Vanosen kan det nog ge de symptom du beskriver. /// Gunnar E. |
|
| Kan man åtgärda felet utan att byta hela vanos-enheten? | |
|
Det är med största sannolikhet Vanosväxellådan som rasslar. Jag bytte på min bil som inte bara rasslade vid start utan även vid en del olika varvtal när den var varmkörd och kag blev av med 99 % av missljuden. |
|
| vad fan är en vanosväxellåda???? | |
|
Dom spline´sade dreven i Vanosen kallas ibland för "Vanosväxellåda". Rör dock bara till begreppen ännu mer. Rasslet kan till stor del bero på en dålig spännare, som i sin tur gör så att kedjan slappar lite. Utan oljetryck i början så uppkommer rassel. Skulle rekommendera dig att byta kedjesträckare och ev spännskena. Den översta till att börja med. Hade lite rassel i min M-Coupe men efter att ha bytt både spännare samt spännskena så har allt rassel försvunnit. Kan faktiskt oxå vara så att dina drev i Vanosen är slitna... Rätt ovanligt dock... Mvh K. |
|
| Kan det påverka avgaserna? | |
|
Ja, OM dina kamtider är fel. Dvs om Vanosen inte funkar som den ska, så står kanske kammarna lite fel, alltså jobbar dom i fel öppningstider. Det är alltså ditt HC-värde som e fel. Har du provat med att byta olja och stift, och sen kolla utsläppen? Brukar kunna hjälpa, men om Vanosen krånglar o kammarna står fel så är det nog ingen hjälp. Lite klurigt det här... Mvh Kimmen. |
|
| Om du ska byta spännare rekomenderar jag att köpa den som sitter på S50B32 dvs från 1996 och framåt.... funkar mycket bättre och passar rakt av! | |
|
Vad kostar en sån spännare??? |
|
| Kan spännaren göra så att vanosen inte funkar som den ska? | |
|
S50B32 spännaren kostar 825 kr på BMW och har artikel nr 113 114 050 81. Spännaren ska inte påverka vanosen. Vad var det för fel på avgasvärdena? Det är ganska mycket mer än vanosen som påverkar. Var bilen riktigt ordentligt varmkörd? Kör gärna riktigt hårt innan mätningen! Luftfilter? Stift? Tjuvluft? /// Fredrik |
|
|
Bilprovningen är ett stort skämt...två gånger får jag avslag på avgaserna och både gångerna lämnar jag bilen på verkstad men de hittar inget fel!!!efter andra gången ringde mek till bilprovningen eftersom de vägrade att köra bilen varm innan testet,då fick jag åka in direkt för mätning,vet ni vad jag fick för värden?NOLL....0....vad är det för jävla idioter som jobbar där.Trodde att mek på bmw var värdelösa eftersom de ville byta vanos för 25000kr men de som inte kvalade för att jobba på bmw verkar ha fått jobbet på bilprovningen...eller så jobbade deras pappa där när första volvon rullade ut!!!Tack grabbar för alla svar och tips jag har fått. |
|
|
Hej, Jag har också ett kort skorrande ljud från antingen vanos eller kedjan när jag startar bilen, men det är endast när bilen är startad samma dag och är någorlunda varm. När den är kall låter det inte. Kan det bero på att oljan är för tunn så att det tar längre tid innan dom hydraliska spännarna få tryck? Det är dock dags för oljebyte nu efter 1000-1500mil. På min gamla 325:a -93 så fick jag ett rasslande ljud när oljan som då var i hade varit i ca 2000 mil, men efter byte av olja blev den tyst. Oljan som då var i var tunn som vatten. Förra ägaren hade slarvat. Ska det vara en lite tjockare olja för att hydralarna ska fungera bättre? /Daniel |
|
|
backtus: Är det inte ditt eget ansvar att se till att bilen är varmkörd innan du kör till Bilprovningen? /Andreas _____ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.