AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.686

Rostskydda en E39 -98?

Sida 1 av 2
Hej!

Jag har nyligen köpt en 523i -98 som jag är otroligt nöjd med. Skicket verkar vara mycket bra, men jag funderar på om jag ska göra en rostskyddsbehandling av den. Är det någon som har erfarenhet av detta? En firma jag pratat med erbjuder en hetvaxbehandling för 7000 kr och en annan vaxbehandling för 5000. En duktig bilmek. jag känner säger att han gör ett tillräckligt jobb för 3000. Är det en bra investering att göra en rostskyddsbehandling av en 98:a?

Andreas
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Välkommen till autopower, och gratulerar till nya bilen :-)

Jag tycker absolut att det är värt att rostskyddsbehandla bilen. Jag har själv låtit göra en tuff-cote behandling på min. Mellanprogrammet kostade ca: 4000 - 4500:-, och då kontrollerade de med kamera innan hur hålrum i balkar och dörrar/luckor såg ut innan.

Om bilen är rostfri så vill man ju gärna att den skall fortsätta vara det också.
Da
77
Daniel.N
330xi Touring -07
330i Touring -03
Jag frågade om just detta nyligen på BMW här i Umeå. Otrevlig som fan var gubben (vilket får mig att lacka ur .. serviceminded inte) men bortser man från det så svarade han faktiskt på frågan någorlunda. Han påstod iaf att rost inte är ett problem för BMW. Att även på en 15år gammal E34 så är det normalt sett inga problem, och att rostskyddsbehandling därför troligen är onödigt. Men, sa han, hur E39 står sig vet vi ju inte än. Han tillade också att om jag frågade en rostskyddsfirma så skulle dom säkert vilja kränga på mig en behandling.

Frågan kom upp eftersom jag själv köpte en 528iAT-97 för en dryg vecka sedan :). E39 är förbaskat trevligt!! Synd bara att BMW-mekar-snubben var så otrevlig .. klurar på om jag ska måsta åka till Luleå och göra servicar bara för att kunna berätta det för ägaren till BMW i Umeå efteråt så han blir tvungen att tala allvar med idioten. Ännu mer off-topic är att jag idag tänkte köpa lackstift där men att samma gubb)#!%!##!%& ville jag skulle återkomma eftersom han var på väg hem.

Nästan så att BMW är ett bra val utom i Umeå.. grr.

--Daniel
tvåtakt
Var försiktig med extra rostskydd ! Dom bilar som vi har åtgärdat på garantin, är inte så sällan behandlade med extra rostsyddsmedel som verkar ha löst upp kittet på dom mest underliga ställen.
tvåtakt:

"löst upp kittet"....
Menar du alltså att det nya rostskyddsmedlet har löst upp det gamla rostskyddet på bilarna? Jag har själv funderat på om jag skulle göra ett extra rostskydd i vissa hålrum såsom sparklådorna etc... Men det är kanske tillräckligt skydd redan?

Mvh Jögge
Har man en bil som är behandlad med vax i tex hålrum och dörrar (som en E34a), så ska man endast rostskydda med vaxbaserade, godkända rostskyddsmedel.
"Vanliga" rostskyddsmedel är ofta baserade på lösningsmedel som löser upp vaxet och i slutändan ger ett sämre resultat.
Detta gäller alla bilmärken. Kolla upp vilket medel bilen är behandlad med från fabrik och använd samma typ.

Mvh
Rasmus

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Rost inget problem på BMW.....jo, tjena!

Både E39 och E46 har drabbats av diverse rostproblem som främst verkar härledas till galvsläpp på vissa plåtytor (verkar främst handla om motorhuvar, dörrar och bagageluckor).

Troligen skulle en rostskyddsbehandling ha ringa effekt mot just galvsläpp, men om man använder rätt typ av medel som Rasmus påpekar, är det ingen nackdel i alla fall!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag rekommenderar absolut att göra en rostskyddsbehandling...

T.ex Tuff kote dinol gör seriös behandling och vet också hur en behandling på just din bil skall utföras...I normala fall.

Förstår inte vad "tvåtakt" menar ang "lösa upp" kitt...
Något helt nytt för mig iaf.
Kan dock säkert ske om du inte fått en seriös behandling..

Rosten gnagar på alla bilar...Det är bara en fråga om tid.
Ska du ha kvar bilen en längre tid så är det ett "måste" anser jag.

Ska du sälja i "morr'n" så är det väl en tveksam investering :)

En sak till...Nu är ju många bilar byggda i "höghållfasthetsstål",dem plåtarna kan ha sämre rostbeständighet än gammal bilplåt i "ej höghållfasthetsstål"...Tänkvärt,kanske en väckarklocka för någon iaf..
Hört idag av en metallurg.

Mvh Janne.
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
jag säger så utan att läsa de andra svaren,.

Det finns ett fetavvisande med som heter rostskyddsmedel på biltema. Den skyddar genom att den låter inte ett enda salt korn eller annat skit fastna på bilen. Den skall dock användas endast under vinter och slutet av hösten.

Den gör bilen ful det ser ut som skit men mycket bra rostskydd.

Du sprutar den runt alla skärmkanter och alla dör/baklucka kanter samt alla plughål som du har i karrosen. den blir som ett lim. Sedan när du monterar på sommar sulorna så kör du en riktig avfettning och därefter en riktig vaxning.

På detta vis som inte kostar mycket alls så håller du dig ifrån rost. Garanterat skydd.

Jag känner folk på rostkyddsfirmor och de säger en rostbehandling som kostar runt 4000 kr är bara skitsnack. den skyddar men inte iförhållande till vad de tar betalt.

Så om jag vore dig så skulle jag tänka mig för innan jag bestämmer mig för att punga ut en stor summa pengar till ingenting.

Som känd det är i det här landet så tror jag att det finns mer fifflare än ärliga människor totalt. En del fiffel tilhör livet och man kan inte undan komma men det är alldeles för mycket lurande och fifflande. Jag har en känsla av att det som verkar serjös det är de som fifflar mest.
Tack för alla svar. Jag vet dock inte om jag blivit klokare. En seriös rostskyddsbehandling verkar ju summa summarum i alla fall vara bra, frågan är väl om det är värt pengarna bara.

Andreas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det är värt pengarna eller inte, beror som sagt helt på hur länge du tänkt behålla bilen.

Troligen ser du inte den positiva effekten av rostskyddsbehandlingen de närmaste åren.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
52
447
528:n
528i -96
Lägg inte en krona på rostskydd! Helt bortkastade pengar! E39 har inga rostproblem i bottenplattan. Rostar gör den om Du inte vaxar och tvättar ofta, och då endast på bagageluckans nedrekant och kan komma lite vid stenskott i karossen. Visst hittar man rost på en E39:a om man letar. Men, det är inget som är allvarligt så länge man vårdar bilen. Min 96:a hålle efter hela tiden då stenskott och skador snabbt kan utvecklas till rost. Annars så är det en överdrift att säga att en välvårdat E39 lider av svåra rostproblem! Du kan titta undertill på i stort sett varje ex. och bilarna är oftast som nya från fronten till avgassystemet. Men, det finns undantag med...Dock inte som Mercedes -Då pratar vi ROST!!!!! Skippa rostskyddet. Original räcker mer än väl!
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss

BMW rostar.

Dörrar, baklucka, motorhuv och i tanklocket. T.o.m BMW själva har erkänt det då de fortfarande byter ut ovan nämda delar på goodwill ned till -98 (05).

Rostskydd är aldrig fel men om det hjälper mot galvsläpp tror jag inte, men där har BMW tagit sitt ansvar och åtgärdat de som har haft problem.

Att rengöring och vaxning ser till att bilen undviker rosten (normal) behöver du väl inte säga på ett märkesforum.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Tja du kan ju alltid ta o rostskydda med linolja eller vad det heter. Fungerar utmärkt och är billigt.

*BAWORAK*
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Även en lågmilad pedantskött icke vinterkörd E39 drabbas. trots att den inte stått ett dygn med salt på sig:)

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Vaddå? Kör du bara till fyllet/posten och Ica o tillbaka hem på vintern i Kumla hasso?:-)

*BAWORAK*
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Linolja är lättare att jobba med då det "sprider ut sig" bättre än tectyl.

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Men i ditt fall skulle jag nog fråga 3000kr:s-meken om han sprutar alla balkar + hålrum...

Mvh
52
447
528i -96
Tycker fortfarande att det är fel att E39 har stora rostproblem. Visst, alla bilar rostar någonstans...Men, en välskött bil som ses efter hittar man inte stora rostskador på över en natt! Lackeringen ÄR känslig så den måste hållas efter. Badbaljan i tanklocket tycker jag är en bagatell eftersom det inte syns riktigt även efter en taskig lackbättring...Det som en rostskyddsbehandling gör, är inte att skydda dom problematiska ställena på bilen: Lucka, tanklock,skarvar i dörrar osv.. utan på ställen där skyddet redan är bra eller tillräckligt. Den som plötsligt ser en rostblåsa på 5 cenimeter på sin bil är enligt mig en som vanvårdar bilen. Man kan ju undersöka karrosseriet 1 gång per år i alla fall...Har sett flera E39 med rostblåsor på huven stora som kronor. Men i ärlighetens namn -Hur uppstod dom? Planterades dom dit? Nej!! Ett stenskott och 2 vintrar senare gnäll, gnäll!
Men, som jag tidigare sa- Det FINNS undantag trots vård, men inte SÅ VANLIGT som det låter på en del.....Må väl alla!!! Blev lite sugen på rostat bröd helt plötsligt...mums...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja 528:n....Allvarliga rostangrepp syns oftast inte förrän det är försent,dvs i balkar,dörrar o div andra "svårtittade" ställen.Där måste behandlingen bättras på vad det lider.Stenskott o dylika skador ser till o med min yngste son ;)
Begynnande sprickor o "knaprande" på det skyddande zinkskiktet inuti balkar(t.ex)ser man däremot inte.

Även en rejäl "underedsmassebehandling" på utsatta ställen är av vikt..

En E39 rostar garanterat om man inte kompletteringsbehandlar någon gång då o då på ett bra sätt...Vilket iofs inte heller är en "hundraprocentig" garanti, men en bra början på bilens fortsatta förehavanden i slasket hur som helst..

Mvh Janne.

Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Jag tänkte ta mig friheten att låna tråden lite...

Föräldrarnas e39:a har påbörjat rostangrepp i fågelbadet vid tanklocket, eller rättare sagt där karossplåten viker in och möter "skålen". Garanti finns fortfarande på bilen, ska vi låta BMW åtgärda felet i samband med inspektion i sommar eller ska jag gå loss med "Dremelkopian" och fixa det själv? Vad tycker ni??

/Fredrik

Vacker förare ska ha vacker bil ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.