AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.766

Serviceinterval E46?

Sida 1 av 2
CJ
76
CJP.
BMW 316 1,9 Compact
Jag har fors¨kt ¨söka efter info - men hittade inte rett svar.... Kanske det är något fel på stavningen?:-)

ANyway: Vad är service intervalet på en E46 318 från 12/1999? Tackar..!

Mvh.

Carl Johan, DK
2500 liter bränsle mellan serviceintervallerna på e46.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
CJ
76
CJP.
BMW 316 1,9 Compact
"Jag har fors¨kt ¨söka efter info - men hittade inte rett svar.... Kanske det är något fel på stavningen"

Intervall är tydligen med två 'l'..

Mvh.

Carl Johan, DK
CJP: Att ja ber folk söka är en del av min signatur och därför följer det med varje inlägg ja gör. inget personligt mot dig.

Länk
CJ
76
CJP.
BMW 316 1,9 Compact
Ahhh...:-)

Mvh.

Carl Johan, DK
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
2500 liter bränsle är sanning med modifikation. Jag pratade med en verkstads mästare på BMW. Han sa att det är många fler parameter än just bränsle förbrukning som spelar in. Det är forafarande hur många kallstartar som görs osv..

Själv har jag aldrig kunnat kört min bil 2 500 mil mellan service utan snarare 2.300 mil med en bränsleförbrukning enligt datorn på 08,4 enligt färd datorn.

Jag vet inte, bara förmedlar det han sa tro det eller ej. Kanske han ljuger kanske inte.

Mvh
Kristian
Alf: På E36 var de beroende på 7-8 parametrar.
På E46 Ska de vara förenklat, och rent generellt ska de vara ungefär 2500 liter bränsle mellan varje serviceintervall enligt verkstadschefen förenade bil.
Ja kan tänka mig att yttre omständigheter tex temperatur/luftfuktighet osv spelar in.
De är ganska logiskt egentligen för körs bilen i kallt klimat med mycket stadskörning blir bränsleförbrukningen hög och bilen fodrar service fortare.

De är bara M54 familjen som har adaptiv motormjukvara, dvs anpassar motorparametrar efter rådande omständigheter.

Länk
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

På min tidigare bil (318 E46 -99) kom första service vid 2600 mil lite drygt. Detta skedde en vecka innan bilen blev tre år.
Detta skulle innebära en snittförbrukning på 0.96l/mil om första service skall göras efter 2500 liter.
Känns som att det vore lite väl hög snittförbrukning, själv låg jag nog på 0,75l/mil i snitt ("blandad" körning).
Allt detta enligt färddatorn som i snitt mätte 0,05l/mil för lite jämfört med att räkna förbrukade liter och dela på körda mil.'
Bilen hade vid den tidpunkten gått i Västerås och saknade motorvärmare.
De är som sagt ingen exakt faktor, men på min 328 samt 330 verkar de vara ganska korrekt. slår fel på max 100-200 mil.

Länk
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Stenback: du menar väl inte att du körde på samma olja i motorn i tre år?
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

När jag köpte den hade den gått 2000 mil på 2,5 år på samma olja (enligt serviceboken). Något som givetvis inte är bra!
Jag borde stått på mig och bett de byta olja i samband med köpet (Köpte Av LO's i Västerås (aukt. BMW återförsäljare)).
Dock så är bilen såld nu så det är inte mitt problem längre!

Första oljebyte skedde alltså vid drygt 2600 mil.

Mvh / Stenback
Fri service innebär oljeservice vid 2500 mil eller 12 månader vilket som uppkommer först. Dvs var 12 månad är de "gratis" oljebyte om du kör mindre än 2500 mil om året.

Länk
wendtan:

Är du säker på 12månaders regeln?
100% säker.

Länk
De är rätt logiskt egentligen, de är ju rena mordet för en motor som rullar 800 mil om året att få ett oljebyte först efter 3 år.
Min 330 har snart rullat 3000 mil och ska in på ett gratis oljebyte till senare i sommar. Den har fått ett oljebyte var 1000 mil/12 mån av bmw enligt fri service avtalet.

Länk
wendtan:

Hur pass hårda är de med 12mån kan man få det byt även vid 10mån?

Och i så fall vad kostar ett oljebyte på en aukt Bmw i Stockholm(Solna,V-by)?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Starre, ett oljebyte till din går nog på en 1700 spänn skulle jag tro. Ring och säg att det börjar bli dags för byte, borde väl kunna gå att ordna tycker man (lite tidigare alltså)...

/Anders
Länk
Starre: Ring och fråga, de brukar vara ganska petiga kring den fria servicen. Annars får du väl vänta 2 månader?

Länk
wendtan:

Kommer att vara Tyskland under min egentliga 12mån service där av kanske man borde förhandla lite:))

Ska lämna in bilen för fyrhjulsinställning snart, då borde de även byta olja för en mindre slant tycker man.....

Har själv använt mig av 12 månaders oljebytet och det var inga som helst probs att få det gjort i Uppsala.

/D
Deliq
Har precis som Dominik använt mig av 12 månaders bytet fast i Gävle, no probs... Utförde det t.o.m. medan jag väntade.
Första inspektion kommer framåt sensommaren.

M V H // Dennis L.

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.