|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
"Johan B": Mycket imponerad av Däckonline. Tog endast fyra arbetsdagar så hade jag däcken hemma. Priset var som du nämner lite varierande men dom var kostade 1498:- vilket är 32% mindre än vad den lokala däckhandlaren ville ha. Blir mycket bensin och rolig körning för dom pengarna. |
|
|
Har idag monterat och provkört mina nya SP8000 235/40-18". De var lätta att montera måste jag säga, men där emot fick jag lägga på mycket balansvikter, uppemot 55gram. Men jag vet inte om jag kan skylla allt det på däcken eftersom jag köpte fälgarna begagnade och vet inte riktigt 100% hur runda dem är. Men det var de tystaste lågprofilsdäck jag själv kört på hittils. Vi får se hur länge de håller. =) Diesel-räsern |
|
|
Enligt BMW är det ok att använda upp till 60g-balansvikter per hjul, så det är i alla fall inom de toleranserna! :o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Då är det ju lungt! =) Kom på nu att jag kollade tillverkingsdatum på däcken som var 1103 alltså vecka 11 förra året... känns lite gammalt nästan. Diesel-räsern |
|
|
Nja, däck räknas väl som "nya" upp till tre år efter tillverkningsdatumet om de inte har lagrats fel. Dessutom kan det vara en liten fördel ur slitagesynpunkt om däcken är ett år gammalt.Då hinner däcken vulka klart ordentligt och bli något hårdare i gummit. Många taxiförare vill ha däck som är ett år gammla av just den anledningen. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Lite halvtidsinformation: Jag beställde däcken 4/5 och betalade in pengarna samma dag (via bankgiro). Däckonline mottog betalningen 6/5, vilket är normal fördröjning med bankgiro. 13/5 fick jag via mail, orderbekräftelse med preliminärt leveransdatum 19/5. 14/5 (dagen efter orderbekräftelsen!) ligger däcken på posten i sverige! Då jag inte har haft tid att hämta däcken tidigare, gjorde jag det i dag! Så från beställningsdatumet fram till leverans (då jag skulle kunnat hämta ut däcken), tog det 10 dagar. Det är helt ok, tycker jag! Särskilt med tanke på att jag sparat 2700 kr i runda slängar, trots att jag får lägga en femhundring för montering av däcken. Mina däck var tillverkade vecka 17 och 18 2003, vilket jag tycker är helt acceptabelt. Jag har inte monterat däcken ännu, det gör jag när jag får lite mer tid över om någon vecka eller så. Jag återkommer med mer rapportering när däcken är monterade! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
dags för lägesrapport: Har nu kört cirka 300mil på mina sp8000 däck. Greppet är helt klart godkänt på både vått och torrt absolut! Slitaget.. kanske någon tiondel än så länge, max 0.5mm Ljudnivå: total KATASTROF måste jag säga... så fort vägen är lite grov i beläggnigen så bullrar däcken något hemskt! Man blir liksom tvungen att ligga på topparna på vägen för att inte hamna i de bullriga spåren... Komfort i övrigt: tycker inte att de spårar så farligt faktiskt, men det finns väl antagligen bättre iofs. betyg av mig än så länge: Grepp: 4/5 Slitage 4/5 ljudnivå: 1.5/5 komfort: 5/5 Diesel-räsern |
|
|
Första delrapporten: Har i dag monterat de nya däcken. Resultat: Bilen går upplevs som tystare (däckljudet har ändrat karaktär, från lite mer högfrekvent buller till mer lågfrekvent). Spårigheten som fanns innan är borta, likaså de små vibrationer som jag haft. Komfort i övrigt är ungefär lika bra och jag känner ingen större skillnad i stötighet, men det känns som om de nya däcken "går smidigare" och reagerar lite snabbare (styr in snabbare). I det stora hela känns det som att bilen har fått ett lyft. De gamla däcken (Conti sportcontact) hade det nog gått att klämma ur några hundra mil till ur innan de blev olagliga. De var nere på ca 2,5-3 mm mönsterdjup. Slutkostnaden för de fyra Pirelli P7-däcken (205/55/16 WR) via Däckonline, blev 1000,40 kr x 4 + 400 kr i montering/balansering = 4400kr Den lokala däckhandlaren ville ha 1800 kr/däck monterat och klart för VR-klassade P7 i samma dimension. Summa summarum blev dessa däck 2800 kr billigare... Jag återkommer när jag kört lite längre på de nya däcken! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan: Med risk för att ha missat något i tråden... :-) Använde du dig av Däckonlines rekomenderade hjulbytarverkstäder när du beställde? 400kr för montering och balansering tycker jag låter riktigt billigt! Vianor i stan där jag bor ville ha närmare 700 pix för samma jobb om man inte köpte däcken hos dem där det naturligtvis ingick i det redan höga inköpspriset. Kul att du är nöjd så här långt! Har själv ca 4mm kvar på mina Michelin Pilot sulor så jag räknar med att behöva byta mina snart och då lär det nog bli Dackonline! mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Kristoffer, nej jag monterade dem hos en lokal bensinstation/bilverkstad (Runes bensin) som är "stamstället" där mina föräldrar bor i Emmaboda. Första priset jag fick var 500 kr när jag pratade med dem, men när jag skulle betala stod det 400 kr på fakturan vilket inte gjorde mig så mycket ;o) Men oavsett hade det varit helt ok med 500. Jag kontaktade några av de verkstäder som finns på Däckonlines lista men av praktiska skäl valde jag den bensinstation som jag gjorde. (de har mycket gott rykte och är seriösa) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.