|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är det någon som har erfarenheter av Dunlop SP8000? Har fått ett bra pris på en uppsättning sådana. Eller skall man lägga till en dryg tusenlapp och satsa på Pirelli P7, GY GSD3 eller Conti sportcontact2? Michelin SP2 finns inte i den dimensionen som jag skall ha (205/55/16), annars verkar de högintressanta! Alla reflektioner mottages tacksamt! Mvh BMW – Weltmarke aus München! | |
|
Det nyare Dunlop däcket (Sp9000) fick väl generellt ganska bra kritik utan vare sig toppar eller dalar i div däcktest. Hur 8000 är vet jag tyvärr inte, men flera Dunlop åkare på forumet verkar nöjda med märket. Du är inte intresserad av att gå upp i dimension till 225/50/16? I så fall finns PS2 i denna dimension om du i första hand vill ha detta däck. I o försig inte svaret på din fråga men ändå... :) Sportcontact2 finns annars till ett väldigt bra pris hos däckonline (ca 1050kr styck i 205/55/16). mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
DSP 8000 är ett rätt gammalt däck. Titta i stället efter det helt nya DSP Maxx som finns även i din dimension. Pris på nätet ca 1400 kr. Har själv kört på Conti SportContact2 tidigare och det kan inte mäta sig med DSP Maxx i något avseende. Se även tråden Länk I ett test i tysk motortidning vann Pirelli Zero Nero, DSP Maxx och Michelin Pilot Sport 2. |
|
|
Jo, jag vet att den modellen varit med rätt länge! Jag har kört på SP9000, men tyckte inte att de var så bra: bullrade, inte så bra grepp och verkar slitas rätt snabbt. De däck som jag hittills tycker varit bäst är Sportcontact1 (har inte testat spc2). Relativt tysta och bra grepp, samt har hållit förvånansvärt länge (minst 6000 mil och då är det ca 3mm kvar)! Pirelli P7 verkar lovande enligt testerna som gjorts. Sport maxx har jag inte fått något pris på. Det jag är mest orolig för med SP8000 är att en del som har testat dem och skrivit om dem på nätet, verkar fått svårbalanserade däck och att vissa anser att de slits snabbt. (många verkar tycka att SP8000 är ett bättre däck med mer grepp än SP9000) Priset jag fått på SP8000 är 995kr monterat och klart från en "seriös däckfirma" (vilket borde vara lite lugnare om däcken visar sig vara orunda eller svårbalanserade...) Så det blir minst en tusenlapp till även om man köper andra däckvia däckonline (just SP8000 är faktiskt 200kr dyrare hos däckonline) och monterar däcken hos en lokal firma med allt "egenarbete det medför".... Fler synpunkter är välkomna! Beslutsångesten är total! ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
JohanB: måste bara börja med att fråga vilken dimension du pratar om? Jag har nämligen beställt just SP8000 via däckonline för 1800:- lite drygt, 235/40-18". Jag valde dem efter´som de verkade ligga bäst till om man jämförde däcktesten som finns däckonline:s sida. Hittade faktiskt inget däck som har bättre värde på både slitstyrka, ljudnivå, torr/våtgrepp och bra medelvärde samtidigt! Däcken ska komma hem på torsdag och jag ska själv montera och balansera dem så jag kan rapportera när det är gjort ang balanseringen. Och jag vet vad beslutsångest är precis som du, har jämfört däck i säkert 1½månad så där är du inte ensam =) Diesel-räsern |
|
|
såg nu förresten vilken dimesion du skulle ha. Diesel-räsern |
|
|
Återkom gärna när du har provat de nya däcken! :o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hade Dunlop SP 8000 originalmonterat på förra bilen, en Audi A6, och måste väl säga att däcken inte är några höjdare. Bullriga framförallt och med ett dassigt våtgrepp. En anledning till detta kan vara att däcken är jättegamla, de finns med i ett däcktest från 1997 i teknikens värld - det är 7 år sedan... Continental Sport Contact 235/45 ZR17 sitter på nuvarande bil, ljusår bättre. //Lövet |
|
|
Glömde säga att dimensionen jag hade på SP8000 var just 205/55 ZR16. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Tack för alla åsikter! :o) Jag övervann min beslutsångest och beställde helt sonika fyra stycken Pirelli P7 205/55/16 91W, från Däckonline för 1000,40kr/st! Med andra ord tillkommer ungefär 600kr för montering och besväret att släpa däcken till en däckhandlare. Tyckte att det kan var värt de extra 621 kronorna och få helt moderna däck på bilen som dessutom har fått fin kritik i däcktester nyligen... Så nu återstår att se om däckonline levererar däcken på ett smidigt sätt! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
tror nog du köpte rätt, jag har haft både Dunlop 8000 och 8080 (skulle va slitstarkare?) på min tidigare bil, och jag tycker dom var för mjuka, tysta , mkt bra våtgrepp, men gjorde bilen ostabil, speciellt i högre farter, detta blev dock bättre desto mer inkörda och slitna däcken blev. mvh kalle |
|
|
Johan: Vad fick dig att välja Pirelli framför Contisportcontact2? Kommer nämligen att vara i ungefär samma sits som du om några månader... mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Kristoffer, några olika anledningar: 1. De senaste testresultaten där 205/55/16V-däck testades. Där vann P7 med mycket god marginal över konkurrenterna (dock var det inte spc2 som det jämfördes med utan mot premiumcontact), se länk: Länk Jag kollade även olika tyska tester där P7 verkade vinna det mesta. 2. Pirelli P7 är en av de absolut nyaste modellerna på marknaden från en premiumtillverkare, det brukar innebära att det är ett av de bästa däcken på marknaden. 3. Jag försökte bilda mig en uppfattning om olika bilägares erfarenheter kring olika däck. (t ex via Länk ), det jag reagerade över var att vissa ansåg att sportcontact2 hade extremt dålig slitstyrka. 4. Priset på Däckonline var extremt bra! För samma däck fick jag ett prisförslag av min däckhandlare på 1818 kr/st (dock i V-klassat, vilket är billigare än W, men monterat och klart - kostar ca 150kr/däck) = 4600kr monterat och klart i stället för 7272 kr för fyra däck! 5. När jag läste åsikter om dunlop sp8000, verkade det som om en del fått däck som varit svårbalanserade (orunda?), vilket är obra på en BMW i allmänhet och en E46 i synnerhet pga de känsliga hjulupphängningarna som lätt ger vibrationer om det inte är bra balans/rundhet i däcken. 6. Någon gång måste man bestämma sig, och nu orkade jag inte ha beslutsånges längre! ;o)) De däck som fanns i "min lista" att välja mellan var: P7 (som jag valde), Dunlop Sportmaxx (som inte fanns i Däckonlines lista), Michelin Sport2 (finns inte i den dimensionen), Conti sportcontact2 (samma pris som P7), GY GSD3 (samma pris som P7). De sista två, är en något äldre konstruktion än P7. Jag har lite mönster kvar på mina däck (ca 3mm) vilket inte gör att jag har panik att byta ännu, därför spelar det mindre roll om leveransen drar ut lite på tiden (däckonline anger att det kan ta upp mot 30 dagar i värsta fall). Jag betalade in pengarna idag, så orderbekräftelsen och beräknat leveransdatum får jag nog om någon dag. Annars har de conti sportcontact(1)-däck som är på bilen nu, varit mycket bra däck! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har bytat från Pirelli P6000 (235/45-17) till Bridgstone Potenza S-03 (Kostar ca: 1500:- på Däckonline). När jag köpte Pirellidäcken för ca 3 år sedan var detta ansett som ett mycket bra däck. Mina erfarenheter säger dock motsatsen. Bilen var ostabil i sidled, vibrationer i framvagnen (trots otaliga balanseringar) och väldigt högljutt. Problemen med sidostabiliteten och vibrationerna försvann när jag bytade till Bridgstone. Tyvärr är dessa däck också något högljudda men detta kan jag dock ha ett visst överseende med eftersom de två största problemen försvunnit. Hur bra Dunlop, Michelin och Conti är i förhållande till Bridgstone vågar jag inte säga men en sak är säker; jag kommer aldrig mer att köpa Pirelli. |
|
|
Sahlin, har faktiskt inte hört någon som varit nöjd med P6000! Nåja, får se hur P7 står sig, när de kommer. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hoppas verkligen att dom gjort ett lyft i och med P7 och att du blir nöjd. Problemet är ju att har man dålig erfarenhet av en produkt så passar man sig för att köpa den igen. Sjäv stod jag och valde mellan Michelin och Bridgstone denna gången. Att jag valde Bridgstone berodde bara på slumpen. Ett val som jag definitivt inte ångrar. |
|
|
Det hoppas jag med...! ;o) P7 ligger prismässigt steget över P6000 (och efterföljaren P6), så det kanske är lite mer påkostad och bättre konstruktion. P6000 är rätt gammalt nu, så det borde hänt en del på utvecklingsfronten. Men har man blivit "bränd" en gång av en tillverkares produkt, sitter det i som du säger... Bridgestone verkar ha haft en liten svacka om man kollar i de senaste årens tester. Omdömena om deras däck verkar variera en hel del, vissa är jättenöjda och andra tycker de slits för snabbt. Michelin brukar alltid leverera stabila däck som är helt runda och lättbalanserade, även om de inte alltid har bäst grepp. (dessutom brukar de vara slitstarka) I grunden var jag lite skeptisk till Dunlops Sp8000 av tre anledningar: 1. Gammalt däck 2. Mycket varierande omdömen om dem. 3. De personliga erfarenheterna som jag har av just dunlop är inte de bästa. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har också gått omkring och våndats under några veckor och även jag bestämde mig för Pirelli, närmare bestämt P Zero Nero. Det fick toppbetyg i AMS stora test. Så det stod till slut mellan det, Michelin PS2 och Sportmaxx. Det som fällde avgörandet var tillgång och Pirellidäcket var det enda som kunde levereras denna vecka. /Andreas _____ Länk |
|
|
Johan: Tackar för den utförliga infon ;-) mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
"Johan B": Som du nämner så är P6000 ett gammalt däck och givetvis har inte utvecklingen stått stilla. När det gäller Bridgstone så har jag inte läst så mycket tester om dom utan mest lyssnat på vad vänner och bekanta sagt om däcken. Det som talar emot däcken är att dom verkar ganska högljudda (precis som P6000) och att bilen verkar ta lite mer bensin. Detta accepterar jag dock eftersom däcken för övrigt verkar hålla bra kvalite't. Hur det är med hållbarheten vet jag inte än. Har i stort sett alltid tiigare valt att köra på Michelin tidigare eftersom dom är slitstarka, runda och alltid lätta att balansera. Att jag denna gång valde Bridgstone beror som sagt enbart på slumpen. Michelins akilleshäl är som vanligt priset. Alltid i topp även när det gäller prisbilden. Skriv gärna en rapport om hur det går när du fått på dina nya "sulor". |
|
|
Jag återkommer när jag fått lite erfarenheter kring de nya däcken. I nuläget väntar jag på att få slutbekräftelse på ordern och beräknat leveransdatum. Har upptäckt en lite kul sak med däckonline! Det är att priserna kan skifta en del mellan olika dagar. Troligen beror det på kronkursen och fluktationer i olika lager och variationer mellan deras leverantörer. P7-däcken har t ex varierat i pris mellan ca 1100 och som lägst 999kr den senaste veckan. Jag beställde dem för 1000,40kr/st. (vilket är drygt 800kr eller 45% billligare än det pris jag fick av en däckhandlare i stan!) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.