AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.964

328 vs 9-5 aero

Sida 3 av 4
Pu
77
Putte
M3 e36
850r-400nm och!.Rastade en c70 med steg 3 trim, har för mig han sa att han hade 330hk, vad hjälpte det honom, hahaha.Bmw rules every where.
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Jag tycker Braxens inlägg var ganska intressant. Det är saabar och skodor som jämförs med, aldrig ser man ett inlägg där man säger "Fick stryk av en amg idag, stressfläkt eller?". Det är dock roligt att det nästan alltid är 325/328 som tycker att deras bilar är extrema sportbilar och blir förvånade när en saab kan vara snabbare än deras bilar.
Det kan kanske vara så att sabbägaren är en bättre förare, eller helt enkelt att hans bil är väldigt snabb.

Tar jag fram den gamla trenollan med trippla weber och vassare kam får tom en 328 spö. Trots detta anser jag 328:an vara en överlägsen bil på alla sätt (förutom nostalgivärdet).

Det känns lite som 20-åringar som är väldigt peppande och försöker dra vid alla rödljus, och tror att alla andra bilar drar max, det är givetvis då egot växer och dom tror att den lilla BMW:n är oövervinnlig.
Jaja, Putte. jag vet ju hur det slutar för mig mot Bmw'arna. Sen har du kanske haft nöjet på din sida någongång du med.

Men Bmw är jag inte imponerad av. Tyvärr.

kul att läsa om Saabfajten här är det iaf. Roligt att Bmw-ägare alltid underskattar andra (billigare) bilar med mindre motorer, och åker på däng lite då och då.

M3'ans vridmoment? vad är det? över 350nm?

850R - 400nm
Ja visst verkar många underskatta andra bilar och det kanske är dumt för destovärre skulle det kännas om man fick däng när man varit kaxig.. för min del är det så att jag vill ha en bakhjulsdriven bil med temperament och då är min M5a helt super.. Sen så har ju tex 9-5 Aero ett vrid på 370nm vilket låter helt ok, men man känner ju knappt av det, känns som fusk hästar på nå´t vis jag har 400nm original och på den är det en jäkla skillnad i styrka i jämförelse med typ en Aero(har ingen större erfarenhet av 850r)även M3an som jag tror har mindre vrid men dock mer hästar än Aeron är mycket mycket rappare. du kan ju testa att hänga av en trimmad BMW tex sahlins 450kw m3a eller hammarströms och se hur det går.
Nej, det går ju inte. :) Nu snackar vi orginal M3.
Det finns dessutom MÅNGA kaxiga M3 åkare som har bjudit upp till rejs flera gånger.

Visst, 0-100 får jag däng.
Men kör vi i 50km/h och drar på så får M3 (Gt + 286hk) stryk. (upp till 245km/h mätarfart)
Kanske dåliga ex jag lyckats rejsa med, men M3Gt föraren undrade ändå hur dyr min motor var :) hehe Ganska roligt. 321hk kör man inte ifrån, men lika. å det duger åt mig iaf.

Bmw är bra/snabba bilar, men det vet ju alla som kan lite bilar, vad är då bättre än att åka lika fort, och ibland fortare med en svensk bil?

/A.

850R - 400nm
Många tror att BMW bara är en bil som är snabb, men det finns många andra bilar som är lika snabba eller snabbare för mindre pengar dessutom. Men BMW är mycket mer än bara acceleration och höga hastigheter...
Mi
542
Micke R
328i -98
Som många andra skrivit här innan håller jag med om att man inte behöver dissa andra märken för att njuta av sitt eget val - jag njuter av mitt val varje dag.

- Outsider!
Du har helt rätt.
Om man nu diskuterar hur det är att köra fort så bör man komma ihåg att det inte finns någon väg som går spikrakt från punkt A till B, alla vägar svänger mer eller mindre förr eller senare. Det gör att den bil som hanterar en kombination av saker kan köras fortast.
På Autobahn har jag i en Mk4 Golf med Gula Koni varit med och hängt av ett antal olika bilar - enbart på väghållning. Med min egen bil har jag gjort det i ännu större utsträckning...

Det är en sak att hålla 200km/h rakt fram - en helt annat att göra det HELA vägen mellan ex.vis Köln och Hamburg!
(De flesta bilar får otäcka lastväxelreaktioner i sådana farter att det efter 2-5 mil är så obehagligt att det inte känns bra att fortsätta åka så fort. Utan att egentligen veta säkert, skulle jag säga att skalan för dylika moment sannolikt är progressiv)

Mvh / Micke R

Vita Grenrör - Röda Ändrör!
Ja jag bryr mig faktiskt inte om jag får stryk av vissa bilar eller ej, det är inte därför jag har min för att åka runt och kaxa och rejsa med folk utan dom som jag har hängt av har själv börjat kaxa, blev tom med tvungen att ödsla kraft på en gammal manta gsi en gång. han vägrade att ge sig och låg och stummade i 170 det var max vad den bilen gick till slut så blev det tröttsamt att ligga å pysa i hans blårök så jag hängde av han...

Cordone du skrev att du inte är nå impad av m3an, ok eftersom du har en lika snabb bil raktfram, men det är inte där M3 ägarna finner njutningen, du kanske har testat m3 och dömt ut den ändå?? jag tycker du ska testa en m3 och provocera den lite gärna kanske på en bana eller så, så att den verkligen får bekänna färg jag är övertygad att du skulle tycka att det var en skitkul bil.
jocce: säkert är det roligt på bana. Tilloch med min sumpiga 850R är rolig på bana. Men vadå? hur ofta kör man på bana? Vem kör provocerat från/till jobbet varje dag? när man ska köra och tanka, eller vad som?!
Ett lite små sumpigt argument alla kommer med då någon annan bil visat sig ha samma effekt liknelse.

Har provat en 286hk i sommaras. Kändes faktiskt inte lika skön som min i inrednings syfte. Men visst var den sportigare att åka i, (även om det inte gick fort) och nog känner man sig säkrare om det går fort!.

Jag jämförde lite landsvägsfarter, och då hänger Volvon med. :)

/A.

850R - 400nm
betriebsanleitung
man kan ju rycka slangen på en gammal 9000 turbo så kör man ifrån det mesta i 1 vecka innan det går hål i kolvarna,,och skulle man jämföra en 850r och en 850csi o-300 så skulle det ju inte vara någon tvekan,bara känslan av en framhjulsdriven bil är iaf för mig tillräcklig,även om den skulle va nåt att ha i övrigt
Mi
78
Mix
325ix -88
540iT -94
Grabbar, lugna er lite. Jag som är gammal minns när första Saab Turbo:n kom, ägarna trodde dom satt i en tvåstegsraket. Ungefär samtidigt kom 323i ut, med likvärdiga prestanda. Själv åkte jag Jaguar XJ6 på den tiden. Det var ett flertal unga grabbar i 323i/Saab Turbo som åkte upp jämsides och tittade in i jaggan. "Vill du rejsa" liksom. Tro mig, dom kom aldrig längre än jämsides. Jag sålde jaggan och köpte Sabb Turbo, av parktiska skäl,dåtidens chpis hette vatteninsprutning, gav enl. Saab 180 hkr. Höll en Pontiac TransAm stången på motorvägen utan problem. Idag har jag en Volvo V40 2,0T, chippad, som tjänstebil, och en 325iX privat. 325:an har inte en sportmössa mot volvon på motorväg. Trots Dr.Shcrick kam (272 gr.)chips, insug/avgas. Men naturligtvis blir förhållandena dom omvända när det börjar bli kurvigt. Har en slingrig grusväg i dåligt skick till min sommarstuga. Jag håller lätt dubbla snittfarten med 325:an där. Hela bilen är mycket tajtare än volvon, i allt. Detta trots att den gått 19000 mil, volvon har gått 4000.
Vad gäller jämförelser kan jag säga följande: Skall jag ÅKA på tjänsteresa tar jag volvon, skall jag KÖRA till stugan tar jag BMW:n.
Ha de.

Mi
542
Micke R
328i -98
- Mix.

ÅKA & KÖRA är som du skriver skillnad! ; - )

MVh / Micke R
Jag kan bara säga att jag har kört M3 E46, SAAB 9-3 Viggen, 9-3 Aero, 9-5 Griffin (3,0 V6 med turbo) och det går inte att jämnföra med M3:an på långa vägar. Både Viggen och Aero är väldigt ostadiga på vägen. Både i fart och vid acceleration. Trots 19" på M3:an var det bättre komfort än i 9-3:orna som hade 17". M3:an är rätt hård i fjädringen men både väghållningen och accet är ju grymt. Dessutom kan man ju knappast diskutera inredning och design dessa märken emellan. I jämnförelsen ser ju faktiskt SAAB:arna ut som de min gamla Opel Rekord -82. Knappar och reglage som man kan sätta på med boxhandskar på sig. Titta på www.activeautowerke.com. Då kommer nog SAAB:arna ligga rätt långt efter tror jag.............

BMW CS 3909/530iA+chip(BSR)
äh, vafan. Saab + Volvo säljer ju praktiska bilar, liksom. Inga sportkeps bilar. Det funkar ju bra verkar det som, dom säljer ju bra med bilar.

Jag för övrigt, tycker inte en sänkt Volvo/Saab är långt efter i kurvorna. Inte de jag har jagat efter.
Men visst, det är allt annat som känns "tight" i Bmw (som någon sa), även förar utrymmena. Men åter igen, går inte att jämföra känns de som. M3 behöver inte vara rymlig, det är inte det som är grejen. (har jag fattat rätt?)

Jag trivs i min 850r, och kan jag åka lusen av någon sportkepa då och då, samt skjutsa 4man till Ullared för att handla så räcker det för mig iaf. :)
(utan att hoppa ut för att folk ska ta plats i bilen. hehe :)

/A.

850R - 400nm
har jag skrivit luddigt? :)

850R - 400nm
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Cordone!
Jag fattar iallafall vad du skrev och vad du menade !

Dagens fråga !!!!
Jag försökte i somras att köra ifrån en Saab 9-3 med Pontiacen (-71 med en ynklig 350) på en kurvig väg.
Som ni kanske förstår så körde han ifrån mig i kurvorna men på raksträckorna fick han stryck.
Vilken är den bästa bilen av dom 2 ??????
Har du provat mot en SAAB från -71.......
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
CFH!
Skall försöka göra det i sommar om jag "hittar" någon med en -71:a =)
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Saab ägare är TOKAR!!!!!!

//Cosmos
E28 Power!!!
Jag ville ha en bil med bakhjulsdrift och har därför ägt en 525 -88, 318 -92 och nu senast M5 -91, vill inte ha nått framhjulsdrivet dom passar bäst till att åka å handla i (m.a.o för kärringar).
Alla större tillverkare av riktiga sportbilar gör bilen med bakhjulsdrift, vissa modeller har även 4 hjulsdrift (bara för att dom som inte kan köra riktig sportbil ska kunna göra det ändå). Varför har F1 bilarna bakhjulsdrift??? :-)
iaf så vill inte jag ha en Saab, Volvo oavsett om dom kör ifrån mig, jag vill ha en BMW med rak 6:a som går bra å det har jag nu...
Ni som har andra märken än BMW håll er till andra forum (särskilt ni med Volvo å Saab, borde finnas en sida för bilar med kärringdrift som ni kan va på)
Det finns föresten en Volvo (dock inga saabar) 240 det är den enda Volvo jag skulle kunna ha, men då skulle det bara finns volvo i hela världen som ett enda alternativ, men som tur ä så finns det ju BMW :-)

Tycker att ska man gämföra olika bilmärken så ska man göra det med likvärdiga bilar, oavsett pris, ta den värsta modellen och se sen hur det går...
tack för ordet.

Patrik L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.