AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.965

328 vs 9-5 aero

Sida 1 av 4
Ch
2
Chris78
328ic-97
Hej, Är det någon som provat dra med en 328ic mot en Saab 9-5 aero? Hört att aero ska vara rätt grym. Om aeron är aut?
Testade härmomdagen mot en 9000 2,3T. Liten fördel till mig i 328an
Mi
542
Micke R
328i -98
Det beror nog lite på vilken växel som används?
Aeron är nog grym på högsta växeln som tycks vara kombinerbart med SAABs motto om att Aeron är en sportig bil?!?!!

Men för ett par veckor sedan var jag på väg norrut från N-köping på E4:an då en Aero låg och prenumererade på vänsterfilen i 108 farthållarkilometer. När han (äntligen) flyttade på sig gav han plötsligt allt och då jag gillar människor med känsla för sporten :-) gav jag honom en match. Den avbröts dock i förtid pga lastbil i hans fil men de meter vi kappade uppför backarna norr om N-köping var det ingen fördel åt något håll....
Pinsamt jämt alltså!

Mvh / Micke R
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
I starten borde BMWn vara snabbare då Saaben är framhjulsdriven!
Sedan är det mest upp till förare och underlag!

Aeron är Saabs "M" bil, alltså lite mer pulver under huven och lite snyggare fälgar, kjolpaket mm.
Den är jävligt kul att köra (trots framhjuldrift) och "omkörningsprestandan" är jävligt bra!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
I somras racade jag en 9-5 aero (dock kombi) på smal krogiga vägar i ca 2 mil jag fick arbeta flitigt med växellådan och de få gånger det var rakt så drog han ifrån men när det svängde hade han inte en suck. Må hända att däcken hade smält och bromsarna inte tog när racet var slut men det var det värt! Går inte få stryk av en saab! :)
Nya Aeron har ju 250 kusar och skall enligt saab göra 0-100 på 6,9 så nog e det en vass kärra. Dessutom verkar de rätt enkla/billiga att chippa ytterligare ett par hästar med Nordic Uhr.

Mi
542
Micke R
328i -98
- acey.

Jag håller med! Det går inte att få stryk av en SABB såvitt det inte gäller körning rakt fram....

Mvh / Micke R
323E21terror
Nya Aeron på 250 hk gör faktiskt några tiondelar lägre
än så...6.6?. Den gamla 230hk gjorde på 6.8s enligt instruktionsböckerna och jag har kört olika exemplar så det borde inte vara någon tillfällighet. Men tilläggas bör att detta handlar om sedanen.

farten är min drog
323E21terror
För övrigt är Aeron en "ganska" smart bil som till en rimlig inköps och driftskostnad även klarar av att underhålla föraren dvs vid de tillfällen då man kör rakt fram och accelererar tex vid en omkörning på hög växel..men är det hjärnan eller hjärtat som styr...hm hoppas att många här har högre ambitioner än att gå blint på hur praktiskt och förnuftig en bil är.

farten är min drog
Om det är hjärtat eller hjärnan som styr bilvalet? De som passerat kepsstadiet börjar inse att det finns andra prioriteringar än bilar här i livet. En SAAB aero anser inte jag vara endast praktiskt och förnuftig utan även riktigt vass. de flesta BMW:ar får smörj när det gäller prestanda. Betänk även att SAAB:en är billigare... Bilar som SAAB aero och min egen BMW femserie touring attraherar mig mer än en sänkt tretjugofem coupe med artontummare och tonade rutor. Mycket handlar om hur bilen används. Själv låter jag hjärtat styra bilmärket och hjärnan lämplig modell.
Hur skulle ditt bilval sett ut om du låtit hjärnan styra märket och hjärtat modellen då?
Dino
Varför ska ni så fort jämföra BMW med ett annat märke plocka fram det värsta av det andra o det vanliga av BMW , som nu tar ni fram ´Saabéns värsting bil o jämför den med en 325, varför tar ni inte den o jämför med - M-3s3 - Alpina B-10 - M-3Haman mmm , så får ni se på prestanda , ni kan jo alltid prova o se hur de ser ut bakifrån om ni ens hinner se det !

M-MotorSport
Intressant frågeställning Christian M! När jag valde min BMW som är en 523 touring styrde hjärtat mig mot BMW. Varför behöver jag väl knappast förklara! Modellvalet fick däremot hjärnan ta hand om då jag har vissa krav på en bil. Till exempel dess utrymmen, säkerhet, körglädje och löpande kostnad. Hjärnan ansåg att 523 touring uppfyllde mina kriterier på bästa sätt!

Om hjärnan däremot fick välja märke skulle det med stor sannolikhet bli en Volvo eller SAAB. I Sverige har Volvo och SAAB stora fördelar med till exempel ett tätt återförsäljarnät och många verkstäder. Dessutom har de ett högt andrahandsvärde i Sverige. Modellen som hjärtat får äran att välja bli föjldaktligen S60 T5 eller 9-5 aero.

Hu skulle Du själv valt?
Det blir nog lite fel att jämföra SAAB aero med BMW:s högprestandamodeller. Prismässigt och även tekniskt lirar dessa bilar i helt differentierade divisioner. Däremot kostar en SAAB 9-5 aero (314900:-) ungefär som en BMW 525i (317000:-).
Dino
bjoerck , det är det jag menar , att folk ska sluta jämföra två bilar som är så olika ifrån varandra , jag menar ena satsar på komfort o riktar sig mot äldre o den andra satsar på sport o helt annan ålder , sen att saab är snabb för i sin klass är en helt anna femma men det är fel att jämföra de med varandra,
( jag har själv jobbat i saab&opel o har kört de flesta bilarna där o det var inget fel på nån av de)
men det bror på vad man är ute efter,

M-MotorSport
Min far kör runt i en peugoet med en 170 hästars turbo fyra. Kärran kostar ny 160 (tror jag). Han tycker jag e helt rökt som köper en kärra för det dubbla priset med jämförbara prestanda. Så visst kan man säga att bmw inte är direkt prisvärda bilar, men vafan, smakar det så kostar det, jag köper inte heller den billigaste ketchupen när jag handlar trots att "prestandan" e lika bra hos det billiga märket.....

(bra jämförelse va!)
Den var väldigt beskrivande.....

mvh
Berg

Life's a bitch..... and then you die.....
Allt är inte prestanda här i livet! CFH jag kan trösta dig med att din bil är bättre på nästan alla punkter än den betydligt billigare Peugeoten. Bara för att Peggan har jämförbara prestanda behöver den nödväntigtvis inte vara en lika bra bil som din BMW.
Det där med ketchupen var ett svårare problem...
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Sånt där som CFH's pappa säger brukar komma från folk som aldrig kört en bra BMW, dom förstår inte vad känsla är.

Mr C
bjoerck: Hur mitt bilval skulle ha sett ut? Tjaa, det kan du se under rubriken "Äger följande BMW". Nåja, jag ska väl medge att om hjärnan fick ett lite större utrymme skulle det väl inte blivit en coupe utan en sedan men det säger nog egentligen hjärtat också. Jag gillar faktiskt E36 sedan bättre. Synd att det var hopplöst att få tag i en 328 sedan bara.

Sedan skriver du att Volvo och SAAB har många fördelar i Sverige och det är väl sant men jag har inte haft problem att hitta reservdelar till min BMW och när jag hade Volvo förut var det flera månaders kö för att få tid på verkstad.

Och andrahandsvärdet - om det hade varit ännu högre på BMW hade jag inte haft råd att köpa min bil så det ser jag inte som någon fördel.

Men men, huvudsaken är väl att både du och jag är nöjda med våra bilar. Jag skulle aldrig bli nöjd med en SAAB och det vet min hjärna om så den gillar mitt val av bil skarpt :-)
sm
99
smartin
318iS -90
Berg35

Wrong...life's a biatch, and then you deside
To do something about it...
Är det bättre nu???

mvh
Berg

The bitch is alive... but not for long...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.