AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.963

328 vs 9-5 aero

Sida 2 av 4
Bm
122
Bmw W
325i -94
9-5 Aero går som ett skott. Framförallt den nya versionen. Den har också lite bättre vägkänsla. Den gamla Aeron känns det som man sitter på och inte i när man kör den. Inte som en BMW precis.

Angående acceleration i höga växlar.
I Teknikens Värld nr 21 2001 testas Saab 9-3 Aero mot Seat Leon VR6 Cupra TT4 (204hk), Subaru Impreza WRC,Skoda Octavia RS, Mercedes C230K Sportcoupe,Bmw 325 Ti compact.
I intervallet 100-200 km/h (motorvägsfart) accelererar Saaben på 19,98 sek mot Seatens 29,7 sek. Den enda bilen som är i närheten är Bmw:n och den är 3,5 sek efter. Inte ens Subarun hänger på.....
Så i acceleration i högre farter är Saabarna snabbare än man tror.
intemartin
hur kan ni jämföra saabs värsting mot em mer vanlig BMW då ska man ju jämföra saabs värsting i klassen mot BMWs värsting dvs 9-3 mot M3 & 9-5 mot M5. då kan saab stoppa en hel OLW chips påse i data boxen och ändå få så mycket smisk att det är synd om dem. Att man sen inte kan jämföra priserna så kan jag ju bara säga att skulle alla bara köpa bilar där man får så mycket som möjligt för pengarna så skulle hela sveriges bilpark bestå av volvo 240-740 och nya skoda bilar. kostar det så smakar det vill man åka i stil så kostar det annars köper man saab och att ens jämföra ett tyskt järn mot en svensk saab gör ju bara en upprörd. det är väl en jävla skillnad i känsla att ha en bmw jämfört med en saab. man köper oftast med hjärtat och hur kul är det att cruisa med en saab.
precis bara pinsamt.

martin_750
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Internmartin!
Håller med dig, Varför åka svenskt när man kan åka tysk kvalite (Mercedes och Audi) eller varför inte en Porsche?!
Sedan när vi tar jämnförelser, varför inte jämföra BMWs "sportbilar"(alltå värstingar) mot Porsches värstingar =)

Det jag vill säga med detta är att BMW är bra och enligt vissa bäst, men är BMW bäst på alla områden (ekonomi, prestanda, kvalite mm).
Vad jag vet så är BMW rätt så dyra i inköp, dyra försäkringar, bra prestanda, och hög kvalite.
Alltså täcker dom inte alla områden =)
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Som Bmw W skriver:I intervallet 100-200 km/h (motorvägsfart) accelererar Saaben på 19,98 sek mot Seatens 29,7 sek. Den enda bilen som är i närheten är Bmw:n och den är 3,5 sek efter. Inte ens Subarun hänger på.....
Så i acceleration i högre farter är Saabarna snabbare än man tror.

Det är väl acc i högre farter som man vill ha, eller brukar ni stanna ute på E4an när ni ska göra upp vem som är snabbast ? =)
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Jag tycker inte det går att jämföra dessa bilar överhuvudtaget. En Nordic Uhr-trimmad 9-5 Aero kostar typ hälften så mycket som en M5, men är faktiskt snudd på lika snabb. Men det är ju som att jämföra formel 1 & Cart. BMW är i detta sammanhanget en Formel 1:a, en mycket förfinad motor och grym väghållning. Saaben å andra sidan är en övertrimmad standardbil med respirator modell större. Funkar jävligt bra på en ovalbana (typ:Talladega) men på en slingrig bana är BMW roligare. Punkt slut!
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
PS. Det där med kvalitet tänker jag inte ens diskutera. DS.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tror BMWs toppmodeller tåls att jämnföras med porsches (z8 m3 gtr, m3 csl).
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
acey!
Går det även att jämföras på bana?

///Mike B!
Vadå inte diskutera det där med kvaliten?
Mercedes håller ju högre kvalite =)

Hoppas ni förstår att jag är lite ironisk också!
"Den som kör fortast när han dör, vinner".

Till viss del måste man ju säga att man KAN jämföra bilar i olika prisklasser. Bmw är ju ett sådant status och prestigefullt märke som folk är beredda att betala "mer än vad det är värt" för att få äga.
Saab skulle ju i dagens läge knappast kunna sälja en bil för 700 000, hur bra den än var.

Därmed inte sagt att man kan jämföra Saab 9-5 2,3t, med en värsting Alpina.

Det kostar att ligga på topp.
intemartin
behover inte stanna på E4 an BRAXEN ty jag bara trycker på gasen sen är alla saabar på betrygande avstånd i bakspegeln även när det gäller 100-200 och detta har jag bevisat för åtskilliga turbo ägare.
NO TURBO SHIT JUST REAL POWER!!!

martin_750
Hej InteMartin!
Vill bara tala om att jag med min lätt modifierade 9000 2.3 T (bromsad till 257 hk/ 420 nm) lätt knäcker både 328 samt 330 förutom 0-70 sedan är dom fullständigt chanslösa.
Tro mig har provat ett flertal ggr mot båda dessa modeller.
En av mina bästa vänner har dessutom en M5 315 hk,den gick jämt med min förra 9000 2.3 t bromsad till 269 hk, även där provade vi ett flertal ggr för att få ett rättvist resultat.
Ps.det är skillnad på turbohästar och vanliga hästar.
Missförstå mig rätt, tycker att BMW ÄR KANONBILAR men mot bra preparerade Saabar är det nog M3 321 hk samt M5 340 hk och nyare om du ska piska dom.
Mvh Jörgen

Hej Martin!
Vill bara tala om att jag med min lätt modifierade 9000 2.3 T (bromsad till 257 hk/ 420 nm) lätt knäcker både 328 samt 330 förutom 0-70 sedan är dom fullständigt chanslösa.
En av mina bästa vänner har dessutom en M5 315 hk,den gick jämt med min förra 9000 2.3 t bromsad till 269 hk, även där provade vi ett flertal ggr för att få ett rättvist resultat.
Missförstå mig rätt, tycker att BMW ÄR KANONBILAR men mot bra preparerade Saabar är det nog M3 321 hk samt M5 340 hk och nyare om du ska piska dom.
Mvh Jörgen
intemartin
ok nu har du sagt detta två gånger på två inläg jag fattar men jämför inte turbo motorer mot sugmotorer
och sen är det som BMW säger VI GÖR BILAR DÄR CHASSINA
ÄR SNABBARE ÄN MOTORN. inte tvärtom som saab.

martin_750
Soton
Det räcker att säga bakhjulsdriften...
Saaben är svindyr att laga om nått pajjar.
Aeron rycker fruktansvärt i ratten...

I was born on olymphus to my father of soul. Raised by the women/demons tamed to reigh the...
The spell your under, will slowly rob you of your virgin soul..
Hej Igen!
kan hålla med om att väghållningen är grym i Bmv, men det var ju inte det vi pratade om, utan det gällde 328-330 jämfört med modifierade Saabar.För övrigt så lär det kosta dig betydligt mer att få rejäl knuff i en 328 än vad det kostar mig att byta fjädrar, dämp, och några bussningar.
Nåt mer du vill ha svar på?=
Mvh Jörgen

Hej Martin!
Mvh Jörgen
intemartin
suck när ska du sluta skriva samma sak hela tiden.
du låter som en sån som gillar att köra om i uppförsbackar och kurvor utan sikt. faktum är att jag har kört fler mil än de flesta (taxichaffis) och en sak har jag läst mig det är nästan altid saab ägare som gör vansinniga omkörningar i både regn och snö vet inte hur många gånger jag sett bilar i vänsterkörfält stå på bromsen när en saab ägare ska köra om 3 lastbilar på rad och i stället för att bromsa när han passerat en lastbil så fortsätter han. och detta kan vara slumpen men det är nästan altid saab ägare ok turbo ger mer kraft när man ska köra om men ibland tror de att de kör en motorcykel. detta är därför jag inte gillar saab och deras ägare de tror att det är nån jävla sport bil fatta att det är en Övertrimad org bil nån jävla gång. ta era saabar och stick nån annanstans har ni inga egna hemsidor eller.??????

martin_750
Pu
77
Putte
M3 e36
Saab turbo, ja det är löjligt att jämföra en M3a mot en aero. Har rastat en hel hög både trimmade och org. Själv så har jag bara fått däng en gång mot en viper gtr, men det svalde jag. Annars kom i luckan, acc eller toppfart, hahahaha, sabbarna blir efter så det stänker. Kör en e36a med flås i, kanske sätta en respirator på den, nää då rastar jag allt, hehehe!
Bmw m3 4 EVER. Mvh Putte
intemartin
keep the faith brother.

martin_750
M3 är ju en klart överskattad bil.
0-100 går ju bra, men sen då? min bil går fortare än så.

Jag har då aldrig fått pisk efter 100 mot en M3. Så jag fattar inte vad alla snackar om, att M3 är så j'vla snabb !?

På det igen till sommarn då!

850R - 400nm
betriebsanleitung
en tjorven 66a med 426 hemi är ännu snabbare
Jahaja,
känns som lite deja vu, varje gång någon startar en tråd om BMW vs. något annat märke kommer det alltid in någon "andra märket" patriot på slutet och säger sitt om att det är dyrt att få prestanda med BMW, och och berättar om det andra märkets utmärkthet.
Detta är trots allt ett BMW forum och man kan nog kalla folk på detta forum för lite "färgade". Behöver knappast försvara BMW, hade en SAAB 9-3 190hk som hyrbil när jag hade min e36/325ci på service, fi saatan va trist den bilen var... Slappare chassi/transmission får man leta efter.
Håller med intemartin, leta SAAB forum om BMW är så lamt.
Instruktion: www.altavista.se -> sök: saabturrrrbo +klubb +"snabbaste bilen i världshistorien".

//Wille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.