AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.785

Mekdag slutade i katastrof! nästan...Hjälp?

Sida 1 av 2
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Hade tråkigt hemma och tänkte jag skulle slänga in lite ljud i bilen. Iaf byta framsystem till en början.

Går ner till bilen, kör ut den ur garaget och ska börja pilla. Har med mig alla verktyg och allt verkar till en början funka. Skruvar ur skruven till luftintaget och ska ge mig på panelen till fönsterhissarna. Börjar bända lite i kanterna på den utan någon kraft och plötsligt säger det knak, ena hörnet gick av. Sätter tillbaka den lilla biten och ser att det knappt syns. Börjar fundera på hur jag ska bända upp den och kommer fram till att kanske ska prova på andra sidan, och se där den flyttar på sig. Försiktigt, försiktigt... KRAS! Hela långsidan på panelen bara flyger iväg. Börjar muttra och tänker att det inte kan vara så dyrt att få tag på en ny sådan. Över till andra sidan eftersom det är lättare där. Allt går perfekt. Allt går ner i rekordfart, jätteenkelt.
Högtalarna ska skruvas ut och dom "nya" ska in. Men hmm... Jag har ju bara klippt av de gamla kablarna och lödkolv har jag självklart inte i närheten. Slänger in allt i bilen som det är och drar iväg till kompisen. Påvägen uppmarksammar jag att AIRBAG LAMPAN LYSER, dens ilskna röda sken gör mig bara mer förbannad och nu har jag gett mig fan på att det e bäst för bilen och min hälsa att det blir bättre ljud. Nåväl är framme på plats, lödkolven visar sig vara en udda modell men funkar klanderfritt får dit en infinity kappa högtalare och tänker äntligen, dags för provspelning. Full av förväntningar sätter jag på stereon och och och, det låter inget annat än skit. Burkigt dåligt och allmänt värdelöst.

Så alla mekkunniga på autopower, vad har jag gjort för för fel??

Har gått igenom alla säkringar och kopplat bort minuspolen i ca 15 min, men airbaglampans ilskna sken är fortfarande kvar.

Och varför blev det inte bättre ljud?

Långt inlägg, men ett svar på mina frågar vore verkligen guld värt. Hoppas på hjälp...

Schnelle fart, Härliche fart.
Vore ju onekligen komiskt om du kopplat ihop stereon med airbagen... ;-)

Mvh Elvis
Esa
Kolla om du polvänt ena högtalaren. Det kan också vara så att högtalarna kräver en viss storlek på utrymme. Är det för litet blir det pannkaka av ljudet.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
haha, ja det vore ju pricken över i:et.

Har inte polvänt då det inte går att polvända p.g.a kontakterna.

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Orkar stereon driva de nya högtalarna?
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Satte bara i en... Jodå, jag tyckte den orkade driva på okej. Det disstade inte och det gick att spela hyffsat högt. Men det lät burkigt och tråkigt.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
HAr du airbags i dörrarna ?? isåfall kan du ha orsakat någon glappkontakt eller haft nått i airbagsystemt isärkopplat och satt på tändningen, då sätter man lampan, räcker tex att ta ur "fel säkring" så sätter du lampan om tändningen sätts på.
Läs av felkoderna så får du reda på var problemet ligger i systemet, lampan kan endast släckas med diagnossystem, eller SRS.återställare.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Japp, jag har airbags i dörrarna.
Har inte kopplat ut nånting, då jag inte hann göra det innan jag var tvungen att flytta på bilen med dörrsidan borttagen samt högtalarna urkopplade. Kan det ha påverkat? Men jag kan säkerligen, trots försiktighet kunnat orsaka glappkontakt som du säger.

Sen så har jag läst i BMW:s TIS att det kan vara så enkelt så att ett starkt magnetfält runt airbagen kan ha löst ut en felkod? Pratade både i mobil och körde med skruvdragare så magnetfält blir det väl?

Ska in och kolla upp felkoderna på måndag och köpa ny
elhisspanel, så då kommer domen.

ormen
ha fyfan BoogieElvis, den var bra den...

Våga vägra bilverkstaden!!! G.D.S!!!
ormen: Ja du kan tänka dig hur det skulle kunna gå när du vill lyssna på NRJ, böjer dig ner för att slå på radion och råkar få höra låten "0-0,8m3 luft på en milisekund" istället... ;-)

Mvh Elvis
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
bra tryck i högtalarsystemet =)

Haha, ja minst sagt! :-)

Mvh Elvis
På E34 var det en FILTLÅDA till högtalarna i kickpanelerna.
Dessa ratschades bort då jag byggde ljud, och fih fan vilket sound det blev. (baktill måste jag nog kapa hatthyllan och trycka ner nå' 6-tumsrör för att få mer utrymme för högtalarna...)
Det är ju oftast så att högtalare inte kan få för mycket luft! =)
Så om du har något liknande i dina paneler så rekommenderar jag att du avlägsnar dessa, och gärna införskaffar ett slutsteg till dessa. Kapparna är väl ändå på ~60W RMS? Det orkar originalstereon aldrig med till 100%.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Man kan aldrig bara kasta in en högtalare i en bilcoupe och börja spela , det man måste veta för att det skall bli bra är coupens luftvolym , volymen bakom högtalaren om det är en sluten "låda" samt basportens längd och diameter om det är en basreflex.

Sedan bör man ha all teknisk data om elementen såsom VAS , QTS mfl. och är man det minsta seriös så MÄTER man upp dessa data själv efter att man spelat in elementet några timmar med en sinusvåg så att elementupphängningen "lossnar" lite , då ett nytt element visar annan mätdata än ett inspelat.

När man kommit så långt kan man ju titta på vilka delningsfrekvenser som är lämpliga och om man skall dela aktivt eller passivt , passiv delning innebär fasvridning men duger till de flesta om man inte vill ha ett riktigt äkta ljud .

Sedan bör man ha rätt slutsteg till rätt element då många idag vill spela HÖGT och ett element har helt olika impedans vid olika frekvenser och konutslag. de felsta originalstereos/steg klarar inte ett element som dippar ner mot 2 ohm så fort man spelar på lite.

SKall man hålla på med bilstereo tycker jag att det minsta man kan göra är att lära sig lite om ämnet , tex. "Loudspeaker design cookbook" är en bra lättförståelig bok som kan vara bra som nybörjarlitteratur , finns på Ljudia och på nätbokhandlar samt vissa bibliotek.

Att kasta in ett par oupmätta högtalare i en bil med okänd coupevolym och okända slutstegsdata är ungefär som att bygga rymdraket av en petflaska och en kinapuff och sedan undra varför det inte vart bra....

Är man bara ute efter "bra tryck" så är det såklart enkelt att lyckas med en bilstereo , ett äkta och bra ljud är en HELT annan sak.
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Min airbag lampa lyser också sedan jag pillat med säkringarna.
Får väl också glida förbi BMW och få den släckt.

/J
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Det är inte så enkelt att du vid ngt tillfälle satte knät mitt i sitsen på förarstolen när du höll på "meka" ? Kan då ge en lysande airbaglampa.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

wadel:

Nu är detta kanske inte på SASCA-nivå..?
Kanske mer en upgrade av originalljudet?
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
camata : Precis , och hur skall man kunna uppgradera utan att veta vad man håller på med ?

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Wadel: Detta är långt ifrån första bilen jag sätter in nytt ljud i. Har gjort en hel del med billjud sen jag började och intresset kom till dessutom så. Är inte ute efter nåt dunka dunka, det lämnar jag åt andra. Det jag vill ha är finare ljud. Men nu råkar det vara så att det är baslådor i E39:ans framdörrar vilket antagligen fått högtalaren att spela så burkigt och allmänt kasst.

Kävlingepågen: Antagligen har jag lyckats med den bedriften också. Fick släckt airbaglampan idag, men den började lysa nästa gång jag startade motorn. Så antagligen är nåt kasst.
Bilen ska ändå in på Insp 1 på tisdag. Så då får de ta det med. Orkar inte bry mig om det själv.

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Det beror nog inte på baslådorna , snarare på att dina element inte är gjorda för en så pass liten luftvolym som din baslåda erbjuder.

originalelementen brukar ha en ganska liten membranyta och kort slaglängd så de kan spela i väldigt små lådor , vilket inte är fallet för nästan några andra "seriösa" element som siktar på att återge lägre frekvenser.
Åk till BMW och be dom kolla felkoden på airbaglampan, har du satt knät i passagerarstolen så kan du ha knäckt sensormattan i stolen, bara att byta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.