|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
När motorn är kall så rycker den vid mjuk acceleration, det känns tydligast på 2:ans växel. När motorn är varm så är ryckningarna borta men däremot när jag gasar på så känns det som om motorn "kväver" ett ögonblick innan det händer något. Jag har bytt bränslefilter för ca 20 mil sedan, finns det fler än det som sitter under huven? Jag vet inte om dessa fenomen har några samband men irriterande är det i alla fall. Tips någon?? Polarbear | |
|
Dieselmeken här på forumet borde veta mer exakt vad felet/n kan vara... Mvh |
|
|
Hur gick det med detta problem? Jag har också märkt ryckanden i min -01´a, dock vid full acceleration. Runt 3200rpm rycker det, samt effekten pulserar lite. Vid jämn lunk märks inget. Inte heller om man segar den på högre växlar. Lustigt dethär, jag har inte haft en enda BMW som inte ryckt av än den ena, än den andra orsaken :( |
|
|
Det är väl den vanliga luftmängdmätaren som är boven igen.. eller hetfilmsmätare (HFM) som egentligen heter. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Borde inte det ge felkoder? Bilen var inne på BMW och det fanns inga felkoder. Har varit ute och provocerat. Bilen går klockrent vid alla förhållanden under 3200rpm, därefter rycker den. och "vill inte" upp till varvstopp. Kan bete sig likadant vid torrvarvning. Ok upp till 3200rpm, därefter bludder och ojämn gång. Trevligt att symptomen åtminstone är konsekventa. Blir en tur till BMW imorgon för att skaffa ett nytt bränslefilter, Funkar inte det lämnar jag in den på säljarens bekostnad. |
|
|
NPe, kan även vara turbon. Hade liknande problem, "pulserande" effekt som kom och gick när man gasade lite mer och slö över 3000rpm . Vid normal körning och jämn hastighet märktes ingenting. Det var ett lager i turbon som hade gått, kollas lättast genom att ta isär slangen vid kompessorsidan (mot IC:n) sätt fingret på axeln och kolla om det glappar. /Janne |
|
|
Dr Diesel> Tack för tips, dock tror jag i detta fall på bränsle eller elektronik. Orsaken till att jag tror det är att beteendet är ganska abrupt och distinkt. Samt det kan uppträda även vid torrvarvning vilket torde utesluta turbon. |
|
|
Det kan inte vara så att kattarna rasat ihop och stryper i utblåset. Är vål iofs mer vanligt på bensindrivna E39:or, men där är det ju ett "problem".. HFM:n ger inga felkoder nej, inte igensatt soppafilter heller tyvärr. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Nej, det var inte LMM:n på min kärra. Har bytt 1 spridare och en tryckvakt i bränslesystemet men det är fortfarande inte riktigt bra (bättre men inte bra. Tror att förpumpen är kass då bilen har börjat att bli svårtstartad när det är mindre än 20l i tanken. Polarbear |
|
|
När jag bytte dieselpumparna i bilen så sa verkstaden att bränslefiltret bör bytas vid v a r j e oljebyte, och inte bara vid inspection-tillfällena. Detta för att pumparna skulle må bättre. Min var svårstartad oavsett bränslemängd, sedan la bilen av helt efter någn vecka. Fick byta båda pumparna då... Nu går dock startmotorn skitsakta, ska åka till verkstaden om en halvtimme och se ifall det är den som pajjat. ///Magnus |
|
|
Var på BMW idag för att be om ett utlåtande. Efter en gemensam provtur blev vi dock inte mycket klokare. Efter den korta tur vi tog var buden fortfarande många, kunde ju vara i stort sett vad som helst. Dålig spridare. dåligt returflöde på bränslet. Dålig pump/ar. HFM mm... Bilen bokades in måndag nästa vecka för en seriös översyn. Återkommer med utlåtande |
|
|
Bytte bränslefilter idag. Därefter inte ett ryck!! (Körde ju iofs inte så mycket, runt 20min med varierande gasning) Inte kan det väll vara så enkelt? Efter att den ryckt á la "sporadiskt bortagna tändkablar"? Hur som helst, undersökning på BMW på måndag. |
|
|
Lovade ju att återkomma. Efter dagens manöver på BMW tippade de på glapp i bränsletrycksgivarkablage. Skall bli intressant å se hur detta slutar. Ny tid på BMW på fredag för k-dons byte. |
|
|
Hyggligt av dig att följa upp med fakta kring felet. Min TDS är uppe i 48 tusen mil nu så snart är det väl dags för den att gå i pension. Har dock börjat dra öronen åt mig när man hör om de nya dieslarna och dess "alla" problem, TDS var det ju som bekant aldrig några problem med ;)) |
|
|
Sådär, problem löst. Precis som de misstänkte vid felsökningen var det glapp i kablage till railtrycksensor. Materialkostnad ~40:- Felsökning och arbetstid ~2000:- Nu går bilen som en klocka igen :) |
|
Champ |
525 TDS...? går inte att jmfr med 530 D. 530 D större motor men midra förbrukning! Rekommenderar er att sätta in en KCR box för att få en betydligt behagligare, roligare och bränslesnålare bil:) Söker M5 orginal fälgar...någon som kan tipsa var jag kan hitta dessa? |
|
Hmm, låter intressant detta. Dom har bytt railtryckssensor i min bil men den är fortfarande inte bra, kanske jag också "bara" har glappt där som NPe. Går det att kolla själv på nåt sätt? Polarbear |
|
|
K-don sitter i rail mot torpedväggen, kablaget går upp i gummistrumpan som går bakom torpedväggsisoleringen. Det är bara att börja rota :) |
|
|
Ska kolla upp det där. För när dom läste ut mina felkoder så pekade det på just railtryckssensorn. Den byttes ut men jag upplever inte någon förändring. Syntes det några skador på dina kablar eller? Polarbear |
|
|
henell>> Det var BMW som bytte kablaget så jag vet inte hur den gamla kabeln såg ut. Verkstaden ringde upp BMW tekniska centralt för vägledning, å de tipsade om detta kablage. Så felet är "känt", med de symptomen jag hade. Min bil hade ju inga felkoder, så det fanns inte mycket att gå på för verkstaden. Tur de ringde för vägledning istället för att de börja byta delar på måfå. |
|
|
Henell>> När du bytte spridare, vad kostade det? Btw, har du fått ordning på bilen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.