|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Då är det bäst att jag skaffar en bra 19mm hylsa också som håller om den skulle kärva... Tack för tipsen! Mvh Jögge |
|
|
En liten uppdatering bara... Åkte in till en GDS-verkstad och kunde utan några problem lossa tvärstaget och casterstagets bussningsändor, men med spindellederna var det totalstopp för att uttrycka sig milt.... Inte funkade det med brytgaffel som man kunde banka på med handslägga, och inte heller med den längre varianten som man bänder med. Ett problem med GDS-verkstadens ramp var att den var i vägen när man skulle svinga handsläggan. Fick ingen som helst svängrum där inte! Jag provade även med att ställa en pallbock under casterstaget och sänka ner bilen så att det skulle bli ett tryck uppåt som skulle hjälpa vid demonteringen, men icke.....! Någon som vet om det finns någon slags portabel press som går att använda vid sådana här tillfällen? Mvh Jögge |
|
|
Jag menar alltså något slags hydraliskt verktyg som man kan anpassa efter sina behov och önskemål, som tex pressa ur trilskande spindelleder. Mvh Jögge |
|
|
Klart enklast är att lossa båda länkarmarna inkl styrspindeln under fjäderbenet, sitter med 3st 17mm bultar. Sen har man delarna löst och kan enkelt ta isär dom fastspändt i ett skruvstycke med slägga eller spindelledsavdragare! Går mycket fortare att göra så! ///Magnus |
|
| Glöm inte att dom skruvarna kan gå av..för de kan också sitta som tusan luftmaskin är att föredra, när jag böt på min höll inte hylsorna blev tvungen att låna krafthylsa | |
|
Magnus: Ja det låter ju som en bra ide att ta bort bägge inklusive styrspindeln, så det ska jag prova. gto80: Jag kände lite på de skruvarna, och den som satt närmast skyddsplåten var det ett helsike att få något grepp om, och jag fick inte loss den heller under mitt försök. Jag måste skaffa en längre och bättre nyckel. Annars så kom jag på att ex Biltema eller Jula har riktigt stora avdragare som man kanske kan använda till att pressa ur spindeln med...(?) Mvh Jögge |
|
| jo men du kan inte kuta och köpa en massa grejer så går det inte ändå..då är det billigare att lämna in på någon lite verkstad..spindelledsavdragare håller inte..då måste du köpa en proffs då handlar det om någon 1000 lapp..dessa 3 muttar har ju som du såg ganska låg skalle så det vill till du har grepp..men passa dig dom kan gå av då har du skaffat dig problem då är det enklast att skaffa ett begagnat fjäderben | |
|
De 3 bultarna som fäster under fjäderbenet... Rostlösning...knackning med hårt verktyg...rostlösning..knackning...osv..osv... svårt att få grepp med hylsa, men ta det lugnt och ha tålamod...det går. Jag vet.. ;) Däremot fick jag slita häst med vänstra spindelleden/parallellstag. Fick till slut använda gassvets/ värmning...Och "slägga" Men den högra spindelleden/parallellstaget bara trilla ur efter borttagning mutter.. ;) alltid något nytt när verktygslådan åker fram. :) kvinnor kan....efter att vi förklarat för dem...:) |
|
|
gto80: Jo det ligger väl någonting i det du säger naturligtvis. Många bäckar små blir lätt till en å, brukar man ju säga... Jag tänkte inte på Biltemas spindelledsavdragare utan på de större avdragarna med vändbara krokar/hakar. Det är inte säkert att jag köper någon, men jag ska kika på dem i alla fall för å se om de går att använda. bimmy: Jag får hoppas att även min högra spindelled bara trillar loss... :-) Som sagt..., det skulle nog inte vara så roligt om man råkade dra av en av dessa 17mm bultar... (som om det inte krånglade redan) =) Jag får väl försöka vara lite försiktig... Ett sista försök nu.., sedan blir det in till en verkstad med skiten.. Mvh Jögge |
|
|
Idag lyckades jag (på egen hand) äntligen med att byta både casterstag och främre länkarm på vänstra sidan. Det här var första gången som jag gjort något dylikt, så jag måste då säga att jag känner mig lite stolt faktiskt... :-) Men det var minsann ett litet helvete... Vissa moment fick jag göra om ett par tre gånger innan allt hamnade rätt... Jag har även skaffat länkarm och casterstag till höger sida, så även där ska jag byta framöver. Det blev lite tidspress med där på GDS-hallen... Dom stänger 20:00 och jag var helt klar fem i.., men jag fixade det!! Jag vill tacka alla som kommit med goda råd och tips! Utan dessa råd så hade det absolut inte gått lika bra, men nu vet jag hur jag ska göra till nästa gång... Mvh Jögge |
|
|
En sista uppdatering: Bytte idag casterstag och främre länkarm även på höger sida. Det är då f*n att det alltid ska jävlas med något när man håller på. Den här gången så hoppade casterstagets spindelled ur av sig själv innan jag hunnit skruva ur låsmuttern helt, vilket resulterade i att det inte gick att skruva bort muttern ioma hela leden följde med runt. Fick till slut låna en bågfil på GDS-hallen så att jag kunde såga bort muttern. Om någon skulle försöka sig på att byta dessa stag själv någon gång, så skulle jag rekommendera att man har en bra mutterspräckare med sig om det skulle jävlas. Det gick ju med en bågfil med, fast det var ju förstås ett j*kla filande... Det är även bra om man har en kompis med sig ioma vissa moment kan vara lite svåra att hantera själv när man ska montera dit de nya stagen. Det kräves lite kraft att hålla fjäderbenet samtidigt som man ska försöka passa ihop grejorna. Det vill ju sas vrida sig åt än det ena än det andra hållet hela tiden.... Några specifikationer: De tre muttrarna på styrspindeln har 19 mm fattning Castagets genomgående bult har 22 mm fattning och ska dras med 130 Nm Casterstagets spidelled har 22 mm fattning och ska dras med 85 Nm Främre länkarmens genomgående bult har 19 mm fattning och ska dras med 77 Nm Främre länkarmens spindelled har 22 mm fattning och ska dras med 85 Nm Styrlederna har 17 mm fattning och dras åt med 37 Nm Mvh Jögge |
|
| Ha överseende med felstavningarna, jag är lite trött nu... :-) | |
|
Ken Asano: Din mail funkar inte! Jag har iofs slängt casterstaget men kan gå och kika om det ligger kvar... Mvh Jögge |
|
| vart köper jag 750bussningarna? Får man gå till bmw och köpa orginal då så man verkligen får 750 bussningar? | |
|
Det verkar som om Mekonomen har 750-bussningar: Länk Mvh Jögge |
|
|
Är det någon som kan hjälpa mig att identifiera casterbussningarna? Det verkar som att det finns flera namn och jag är inte säker på vad som är vad. Tacksam för hjälp |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.