|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har tre frågor: 1) Vilka stag/leder i framvagnen kräver dragning med momentnyckel? 2) Var kan jag hitta uppgifter om vilka åtdragningsmoment som krävs? (Har Haynes instruktionsbok men hittar inget där) 3) Är det bara casterstaget som kan vara lite krångligt att byta? Läste någonstans att man måste se till att casterstaget är fullbelastat (ev nedsänkt bil) innan man skruvar fast det helt, annars så kunde bussningen knäckas... Mvh Jögge | |
|
1 och 2: Kapitel 10 sida 10.2 i Haynes boken. 3:På något sätt måste du kunna pressa in den nya bussningen i staget, antingen i en press, skruvstycke el med gängad stång.kolla på mektips här: Länk Alla gummibussningar som har med fjädringen på bilen att göra ska dras när bilen står på hjulen. FAF |
|
|
Tack FAF! Jag kikade visst inte riktigt ordentligt i min bok... :-) Jag har för mig att på Micro så var bussningen redan monterad i casterstaget. Jag vågar väl inte nämna B**tema i sammanhanget, men i alla fall så var det samma sak där på deras tvärstag/länkarm. Då måste det väl bara vara att skruva dessa länkarmar på plats med rätt momentdragningar? Med bilen stående på hjulen då förstås, eller ev belasta hjulen med en domkraft samtidigt som bilen står på pallbockar.=(ett tips som jag hittade) Mvh Jögge |
|
|
jögge38 Biltema har väl inte tryckstaget..??? de har det främre staget. Det som har spindelleden infästat under fjäderbenet. kvinnor kan....efter att vi förklarat för dem...:) |
|
| Jögge: Ett tips Casterstaget kan vara ett helvete att få loss..särskilt om du inte kan hissa upp bilen så du kan stå under den..du har nära till Sthlm Speedy finns på flera ställen bland annat på norrsida (kanske finns i Uppsala med) jag skulle byta mina Casterstag själv men gav upp för jag fick inte loss skiten..åkte till Speedy tog 45 minuter kostade 500 spänn det var värt varje krona..undre bärärmen finns på Biltema som du skriver...det är precis samma nr instansat på den som Motornords beställningnr...skillnaden är bara att du får 2 st till priset av 1..vad gäller bussningen i Casterstag använd M5s bussningar | |
|
bimmy535: Nej precis, Biltema har inte tryckstaget/casterstaget men däremot tvärstaget (benämnt länkarm hos Biltema). Däremot så hade Micro casterstaget med bussningen monterad om jag minns helt rätt... gto80: Tack för tipsen! Jag ska väl försöka i alla fall och se om jag klarar av att byta casterstagen. I annant fall så verkar ju Speedy ha bra priser... :-) Om B**temas länkarmar är samma som saluförs av MotorNord, så talar det för att jag köper dessa... :-) Mvh Jögge |
|
|
Förresten är det någon som vet hur tvärstaget och casterstaget är fäst i den ände som bussningen sitter? Sitter det en genomgående bult med en låsmutter eller på något annat sätt? Om det är en låsmutter så är det väl lika bra att jag skaffar en ny sådan när jag monterar dit de nya stagen.... Mvh Jögge |
|
|
Genomgående bult, satsa på ny låsmutter. Obs! missa inte brickorna som skall sitta där, kolla när du demonterar. :) kvinnor kan....efter att vi förklarat för dem...:) |
|
|
Tack bimmy! Då blir det ny låsmutter och bricka... Mvh Jögge |
|
| varför just m5ans bussning borde det inte passa från en 7serie då är väll tyngre än 525an och m5 eller? | |
|
M5:ans casterbussning är styvare än dom vanliga 5-seriens, men den styvaste är ändå 750:ans som passar direkt på en E34! Så vid byte satsa på 750:ans casterbuss. den är bäst! Jögge: Oftast behöver man aldrig byta brickor o låsmuttrar, när man byter undre länkarm o casterstag, p.g.a att låsmuttrarna går att återanvända, inga problem, har säkert bytt på ett 100-tal bilar o aldrig bytt några muttrar. Men nya är ju förstås inte fel! Ett alternativ jag brukar göra är att lyfta länkarmarna i normalt belastat läge (horisontellt!) och dra åt dom inre bultarna innan jag monterat dom på fjäderbenets undersida! Då slipper man strula med att dra åt bultarna med bilen belastad på backen, (ett tips om man inte har en 4-pelarlyft eller smörjgrop!) ///Magnus |
|
|
Tack Magnus! Jag gick just och funderade på vilken dimension dessa låsmuttrar har... Jag vet att till tvärstagets rörliga led så sitter det en 22mm mutter. Kan det vara samma (22mm) även till den genomgående bulten på både casterstaget och tvärstaget? Men jag återanvänder nog dessa muttrar ändå... Har även precis varit till Micro och kikat på deras casterstag för 839 kronor/st. Dessa har färdigmonterade bussningar i staget, vilket gör jobbet lättare. Man kan alltså bara lyfta upp casterstagen manuellt i ett horisontellt läge innan man skruvar fast den inre låsmuttern. Det skulle ju underlätta en hel del faktiskt. Kan man göra samma sak med tvärstagen månntro? Tack för tipsen! Mvh Jögge |
|
|
Tror det är olika gängstigning, dock 22mm fattning! Undre länkarm o casterstaget sitter ju fast i den yttre änden i styrarmen under fjäderbenet. När man byter länkarmar är det enklast att ta loss hela den delen med båda länkarmarna och slå ur spindelbultarna från den styrarmen i ett skruvstycke! Sen när man monterar tillbaks allt så monterar man inre bultarna först och vinklar upp dom i rätt läge och drar fast bultarna. Sen skruvar man sist fast dom tre bultarna i fjäderbenet! Det är nog enklaste sättet att göra det på! ///Magnus |
|
|
Magnus: Ja det låter ju som ett smart sätt, som både spar kraft och tid skulle jag tro. Just nu funderar jag på om jag bara ska byta på den sida där länkarmen och styrarmen har skadade damasker, eller om jag ska kosta på och köpa till bägge sidor på en gång...? Det är klart att det kan ju vara skönt att veta att man har fräscha styr och bärarmar på bägge sidor förstås... Mvh Jögge |
|
|
Alltid skönast att byta på båda sidor samtidigt, när du ändå har verktygen framme, och hur länge håller andra sidan om du inte gör det??? Tja, jag gör iallafall så, byter bägge sidor när det gäller sådana saker runt hjulupphängningen... kvinnor kan....efter att vi förklarat för dem...:) |
|
|
Speciellt när det gäller casterstaget så skulle jag byta båda, dom har så stor inverkan på bilens uppträdande på vägen, stabiliteten i framvagn samt vibrationer från bromsarna uppkommer om denna är dålig! Gäller det den undre länkarmen kan man byta bara den ena men räkna med att få byta den andra inom en snar framtid. Och med tanke på att man bör göra en framvagnsjustering efter bytet så är det enklast o bäst att byta allt på en gång! ///Magnus |
|
|
Du har nog rätt Magnus. Min framvagnsinställning är redan nu dålig med toe out istället för toe in. Bilen känns även väldigt fladdrig på vägen, vilket jag trodde var pga den dåliga framvagnsinställningen. Det kanske är stagen som är dåliga med... Det känns även om man bromsar kraftigt att bilen åker fram och tillbaka över vägen som en jojo. Jag får sitta och parera hela tiden=jobbigt! I morgon så åker jag och köper rubbet. Det skiljer ju bara omkring 1150kr mer för att byta även tryck och bärarm på den andra sidan. Mvh Jögge |
|
|
bimmy: Jo det blir byte på bägge sidorna har jag bestämt. Det är nog bäst så när man ändå håller på... Mvh Jögge |
|
|
tittar man på mekonomens sida och på bussningar till casterstagen så är det samma art nr till tex 525tds och en 7serie? borde ju vara som nämt tidigare styvare bussningar till 7 serien men mekonomen kanske kör med samma till alla |
|
|
E väl 19mm på genomgående bult/mutter vid bussningen/chassiet... Och e32 750i bussningen skall tydligen vara att rekommendera, dock kan man få bearbeta den :) Om man vill att den skall passa för E28, och E34 har väl likadant när det gäller caster/länkarm... kvinnor kan....efter att vi förklarat för dem...:) |
|
|
Det är 19mm fattning på undre främre länkarmen, men 22mm på bakre övre (casterstaget!) 750-bussningen behöver svarvas av några millimeter för att passa på e28/E23 m.fl. men på ALLA E34 och E32 passar det rakt av utan modifiering! Och använd 750-bussningen, då slipper man problem med vibrationer i bromsarna och spårig framvagn! ///Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.