AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
28.660

problem med tomgång! e30

Sida 1 av 2
Hej!
köpte en e30 320 idag -88:a

har ett litet problem. min tomgång är ojämn. på besiktningen hade den ingen hc?

vad tror ni det kan vara?
när man startar o ska gasa iväg kan det ibland hända att den hackar till ganska mycke.
men strax över 1000rpm är den ganska stabil.
kan det vara att den får för lite luft?
är inte så insatt i motorer :)

snälla hjälp.

ps: förra ägaren tror att det kan vara den tjocka slangen mellan insug o luftmängdsmätare som läcker.

Mvh Daniel
Visa användare
328
bmw-robban
525i Touring -92
528i -82
Jo men om det är hål på den så går den inte så bra. Den är ganska dyr tror jag....

_ _ _ _ _ _
E30 2,3L med lamelldiff!!!!
Hm.....Har identiska problem med min Bmw 318 i....:)
Har testat snart allt......utan nån förbättring
jag hade exakt samma problem med min bil, den hackade å spottade å ville inte alls ibland

tills jag bytte den där tjocka slangen mellan insug å luftmängdsmätaren som kostade hela 150 kr eller va det nu va på bmw =)
m-king
Kan vara lambdasonden som spökar..
immer: ska nog in till bmw på måndag o införskaffa mig en ny sådan faktiskt :) tog nämligen en närmare titt på den idag och det var ingen vacker syn inte. den var riktigt torr. tryckte man på den såg man långa sprickor =) så man får ju hoppas att det är den :)

Visa användare
152
Leon83
320IM-89 turbo
bmw 535 e12 turbo =)
jag har en bmw 323 -85 och mitt tomgång pendlar som fan på tomgång och sen när jag skall varva ur den så börjar den bluddra som fan efter 4500varv vad är det för fel jag har sprayat startgas på alla jävla vakumslangar fattar inte vad det kan vara för fel.
kostar luftmängdsmätaren och den tjocka slangen mellan insugen och luftburken 150:- nytt tillsammans eller?
tänkte börja att pröva med det och se vad som händer kan det vara kallstartventilen som är cp i huvet också lr?

Leon83
det problemet har inte jag. min motor funkar helt okej förutom i tomgång.

luftmängdsmätaren får du nog köpa separat. tror inte du hittar den för 150kr =) hehe
Visa användare
152
Leon83
320IM-89 turbo
bmw 535 e12 turbo =)
nä men jag mena om slangen där emellan kostade 150:-

jasså okej. förlåt då =)

lyssnade lite på motorn precis. låter som om det pyser någonstanns. tänkte köpa lite startgas imorgon o se om jag kan hitta felet.
do
128
doggy
325 cab -89
540iA Touring -98
525 -88
kan va databoxen me.. prova en annan me samma serie nr

Ty
33
Tyko
323 E30 86:a
Hur är temp givaren är den konstant på bra arb temp ??

kolla rotorn i fördelaren

"Leon83"

Kallstarts ventilen togs bort i sep 1984 på E30 323.

kan svara på dom frågorna eftersom jag är den tidigare ägaren :)

tempmätaren stannar visserligen på strecket innan kl. 12, men motorn blir normalt varm (har mätt tempen på vattnet) och där är bra värme i bilen, tempen svajar inte...

rotor och lock är bra, tänkte byta dom förra året men då dom såg fräscha ut blev det inte så

MVH
Johan K
Visa användare
152
Leon83
320IM-89 turbo
bmw 535 e12 turbo =)
tjenna jo givaren visar bra hela tiden och rotorn såg bra ut när jag kollade det... vet inte vad det kan vara....vart sitter den här kallstartventilen? jag skall kolla en annan databox idag faktist!

Visa användare
152
Leon83
320IM-89 turbo
bmw 535 e12 turbo =)
"Bmwfreaken" är min bil din gamla eller nu fattar jag inte?

Hej igen!
var på bmw idag o köpte mig en ny "slang" mellan insug o luftmängdsmätaren,
bytta ut den o kollade på den andra. den var helt slut. stora sprickor överallt.

startade motorn efter att jag bytt men samma ojämna tomgång.
nu tror jag nog det är någon vakumslang som läcker.
man hör nämligen ett högt PFFFFFF ljud :)

detta är precis till vänster om insuget om man står vid vänster framskärm.

någon som har någon idee?

eller ska det låta PFFFFF? :)

/Mvh Daniel
HAR HITTAT FELET!!!

spridaren närmast fläkten pyser- sprutade med startgas o det bubblade o varvade upp.

fråga är nu. hur fixar man detta på enklaste sätt?

el
306
elpe300
318i -87
325i -90
530iA -04
Det är antagligen en av de två o-ringarna som sitter på spridaren som är kass. Bytt gärna alla o-ringarna på samtliga spridare samtidigt, så slipper du onödigt meck med det senare. Dem är ganska "dyra" på BMW, så kolla om du kan hitta samma dimension på något annat ställe. Lycka till!

elpe300
okej. det var ju bra att det bara är någon form av packning så man inte behöver köpa helt ny spridare.

vet du/någon annan vad det kostar på ett ungefär?

och hur svårt är det att byta igentligen?
el
306
elpe300
318i -87
325i -90
530iA -04
Kostar nog 15-20 kr per o-ring på BMW, betydligt billigare om du kollar något annat ställe.

Inte särskilt svårt att byta. Du måste först göra bränslesystemet trycklöst. Tag bort säkringen till bensinpumpen. Starta sedan upp motorn och låt den gå tills den stannar av sig själv (tar några sekunder). Koppla bort batteriet. Torka rent runt spridarna, så att det inte trillar ner smuts i hålen. Tryckluft är bra att ha här. Sedan är det bara att "slita ut" spridarbryggan som sitter skruvad och sedan spridarna som sitter fast med hjälp av clips i spridarbryggan. Ha en trasa till hands, så att du kan fånga upp den bensin som droppar ut. Byt o-ringarna. Innan du trycker dit spridare och spridarbrygga så se till att smörja o-ringarna med en droppe olja eller silikon. Mest för att dem inte ska skadas vid monteringen.

OBS!!! För säkerhets skull, ha en brandsläckare till hands.

Lycka till

elpe300
okej. så runt 100kr för 6 nya o-ringar. det står jag nog ut med. bara jag slipper denna jobbiga tomgång. :)

tack ska du ha för den fina beskrivningen.
detta ska fixas till helgen!

/Mvh Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.