AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.347

8" MDS Basrör från Micro 899:-

Sida 1 av 2
Någon som har en erfarenhet av en sådan? HUr låter den, funkar den bra till BMWorginal stereo(lilla)? Måste man öppna upp ett hål till bakluckan eller spelar den igenom?
Ska sitta i en 328 sedan -96.
Kan inte säga hur just den aktuella modellen låter. Har haft ett par hembyggda liknande saker i tidigare bilar med rätt bra resultat, fast man måste ju som vanligt få in ljudet i kupén om det skall vara nån vits med det hela. Lite bummel kommer det väl alltid igenom även på en sedan, annars är det mest i touringmodellna som man kan ha en baslåda i skuffen utan vidare åtgärder.

FP
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Låter helt ok , MEN kommer inte att bli så lyckad i din bil ...
Hjälpte en arb.kollega med att "installera" en sådant rör i hans volvo s40 (sedan) . Vart inget tryck eller bas alls i kupén , dock i hans "nya" laguna kombi så blir det helt ok . Ett lyft för ett annars original system .

///MVH TONY
Be
134
Bepp
750i -89
325 cab -88 Tic
Bygg en riktig låda på en gång och dra in en port genom skidluckan,du kan bygga en billig sådan med två Gas 8:or
lådvolym ca 40lit med en tre tums port,rockar bra för små pengar!

Hellre dö än fega!
Vad ska man ha för slutsteg till 2st 8 basar?
Mera viktigt, hur skall ljudet från de båda elementen komma in i kupén?

FP
Be
134
Bepp
750i -89
325 cab -88 Tic
Genom luckan till skidsäcken,du klarar dej med ett steg på 2ggr100w

Hellre dö än fega!
Funderade på hur 2x8" + 3" skulle få plats i luckan samtidigt? Kanske är det olika storlek på skidluckorna, men c:a 25x35cm är väl vanligt mått, det viktiga är ju att allt, element och basport kan spela genom luckan utan trängsel, blåsljud osv.

FP
Be
134
Bepp
750i -89
325 cab -88 Tic
Jag byggde min låda med elementen vinklade mot mitten,med rörportarna 2x1,5" placerade i mitten med en uppe och en nere i lådan och det funkar hur bra som helst utan blåsljud.Spelar snärtigt och lagomt djupt,delar av vid 80hz

Hellre dö än fega!
OK, verkar vara en vettig lösning. Min låda har en "liten" tolva med portarna relativt nära elementet, ung halva portarna hamnar i öppningen. En ram på lådans front på c:a 30mm gör att det blir lite distans till ryggstödet och relativt tätt. Utan ramen kommer lådan för nära, det blir otätt och blåsljud från portarna osv.

FP
Be
134
Bepp
750i -89
325 cab -88 Tic
Folke har helt rätt i att om lådan kommer för nära finns risk för blåsljud som följd,glömde det i mitt förra inlägg sorry

Hellre dö än fega!
Testade Micros MDS basrör idag, spelade rätt bra i bagaget men abolut inget inne i cupén. Gjorde ett hål på 7cm diameter och satte ett basrör igenom skidluckan. Men det hjälpte absolut ingenting.

Nåväl, nu har jag provat det iallafall..
7cm är väldigt litet i sammanhanget, enda gången man har diametrar i denna storleksordningen är avstämda portar på noga beräknade lådor. Många här på forumet och i andra sammanhang experimenterar med portar och rör och tom flexslangar från diverse lådor och in i kupén, enda gången det möjligen kan funka är om man modifierar en befintlig port (rör) i en fungerande baslåda och låter röret sticka ut ur lådan istf in. Man bör ta hänsyn till den volymändring som blir inne i lådan, och rörets avstämning (längd och diameter) kan givetvis inte ändras. Att bara förlänga redan befintlig port på måfå förstör hela avstämningen på lådan. Både element och basport skall spela in mot kupén, i annat fall får man bara ett smalt frekvensområde in i kupén och en massa bummel kvar i skuffen.
I fallet ovan och liknande gäller att öppna så mycket det nånsin går in mot kupén, inga rör eller liknande i hålet och låta baslådan spela orörd. Våglängderna för låga basfrekvenser är flera meter så även det största hål blir litet, det blir diverse resonansfenomen osv, helst skall som många gånger redan påpekats lådan spela någorlunda tätt mot t.ex skidluckan, då kan resultatet bli ganska bra.

FP
Är det nån som vet hur stor bas man kan ha vid skidluckan? Vill ha basen riktad in i cupen.
En 10" borde bli optimalt. Gärna sluten låda, eller portad låda där basreflexporten sitter så nära elementet så att båda spelar in i kupén. En ram i ytterkant på lådan och rätt vinkel (= ryggstödets vinkel) gör att det blir lite distans till ryggstödet och tätt. Då slipper man oljud och resonanser inne i skuffen.

FP
Be
134
Bepp
750i -89
325 cab -88 Tic
Bygg en sluten låda,den blir mindre i volym räknat och lättare at bygga om du inte byggt nån förut.Den blir inte lika känslig på att volymen+porten blir exakt rätt.Typex ta en rockford power 10 den klarar sej med 20lit/sluten OCH den låter bra! . Eller så köper du två MA Audio competition´8:or ,de behöver 16lit/st sluten,låter förbannat bra,men svåra att få tag på

Hellre dö än fega!
Jag har byggt en Länk som låter väldigt bra i mina öron men nu vill jag bygga om den.
Funkar det att ändra vinklarna så den passar ryggstödet på min touring?
Kan jag mecka vinklar hur jag vill bara jag behåller lådvolymen?
Tänkte lådan skulle se ut typ så här /_\ från sidan.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Bepp: Porten??
Micke: I princip kan du ändra till annan form med bibehållen volym, se till så att inte basportens rör kommer för nära bakre väggen (blåsljud), ev kan den vinklas av lite.

FP
Oki, tackar för det Folke! Ska prova när tid och möjlighet ges.

Be
134
Bepp
750i -89
325 cab -88 Tic
Sorry längden på röret.En sluten låda är mindre känslig OM du råkar bygga den en liter fel än en basreflexlåda

Hellre dö än fega!
Ok, då ökar det ju bara mina chanser att få fortsatt vettigt ljud även om jag bygger om. :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.