|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Förutom att pumpa hög musik så brukar även bmw-ägare vara bra på att köra som dårar. Brukar ju vara rätt svårt att ta bort foten från gasen ibland, eller hur?:P /Cronor |
|
|
cronor! Att köra fort innebär inte automatiskt att man kör som en dåre. Att ha en dålig attityd och strunta i andra trafikanter är att bete sig som en dåre, sedan spelar det ingen roll om man kör sakta eller fort. Förstår inte att så många förknippar fortkörning med trafikfara. Faran är väl ändå de förare som ofta struntar i lämna företräde och högerregeln. Det blir inte automatiskt en olycka om man kör i 200. Men om någon kör ut framför en utan att bry sig så smäller det och det gör det vare sig man kör i 50 eller 200. Jag åker hellre med en fortkörare med gott trafikomdöme än en söndagsbilist som struntar i andra trafikanter. Bmw är rätt okey!! |
|
|
spider: håller absolut med dig. Försökte bara ge en förklaring till varför (jag tror att) folk ser på bmw som dom gör. Håller med om att ja hellre åker fort me en bra förare än sakta me en dålig! /Cronor |
|
|
Ok cronor! Missförstod dig. Trodde att det var din inställning. Bmw är rätt okey!! |
|
|
Olof Ovenholm: Att göra som du och utgå från allmänna fördommar, förlegade fakta, och totalt blunda för utveckling är nog inte särskilt bra i dagens föränderliga samhälle. Öppna ögonen en aning och glutta på vad som hänt med exempelvis VW. De bygger numer fler modeller än ljusblåa förvuxna fartbulor med pannkaksmotor bakom baksätet. Att dömma en bils förträfflighet utan att ha kört den och kännt på den är som att bestämma sina åsikter genom att singla slant om dem; sannolikheten att man har fel är lika stor som att man har rätt. Å andra sidan är det bra att folk tänker som du. Det är det som gör att man kan köpa en alldeles utmärkt bil för betydligt mycket mindre pengar än en precis lika utmärkt bil fast med annat märke på. Jag menar nu inte att Kia Pride är en lika bra bil som en E65:a, men exempelvis tycker jag att en VW Passat KAN vara en utmärkt utmanare till en E39, en VW Phaeton KAN vara en utmärkt utmanare till en E65 och en VW Golf KAN vara en utmärkt utmanare till en E46 Compact om man ser till lika utrustade bilar från samma årsmodell. Även BMW har lyckats göra totala tankevurpor på sina håll då och då... |
|
|
-Danne-// Jag är ganska så säker att han hade köpt en sån som jag om han (ETT) inte hade familj (Två) han som mång andra tror att det är så himla dyrt och äga en BMW, Försäkring, reservdelar, Bensin etc, dessutom så köpt han sin bil med lån. Var kan du köpa en 04 BMW-kombi för 170.000? Utan dessa förhinder och illusioner så hade han nog valt en BMW skulle jag tro. |
|
|
Instämmer helt med Haglund, tycker mig även känna ett visst hävdelsebehov från många bmw ägare. Har många ggr sett den här tråden, typ vad säger dina kollegor om din bmw och ibland känns det som tråden är uppe för diskussion just för att få berömma sin egen bil igen. Personligen tror jag kanske inte så många kollegor är avundsjuka på en 5år gammal bmw när dom själva just inköpt en ny tjänstebil. Dom har väl förmodligen lika säkert som alla andra jämfört och sett till vad som passar deras egna behov. Faktum är att bmw faktiskt inte är den enda biltillverkaren med status, finns även hel del andra också, och dessutom lägger inte alla kollegor vikt i huruvida det är en dyr och lyxig bil dom rattar runt, finns ju faktiskt annat som gör livet värt att leva också.. |
|
|
Soki: "Menar du att "lyxmärken" som bmw och mb får utvidga sina modellprogram men inte tvärtom? Det är ju precis det som VW gjort, utvidgat sitt modellprogram." Nej, det menar jag inte alls. Läs mitt föregående inlägg så ser du att jag skrev "Sen vill jag inte kritisera VW för att de gör en lyxbil. De får syssla med vad tusan de vill.". VW Phaeton är en säkert en JÄTTEBRA bil, jag vet inte för jag har inte kört den! Det var inte det som var min poäng. Sen tror jag att du har rätt i att en del BMW-ägare kör BMW för att just synas och få bekräftelse. Haglund2306: Alltså jag säger INTE att Phaeton/Lexus/whatever är på något sätt dåliga bilar. Tvärtom kan det vara bilar som är riktigt, riktigt bra och som kan mäta sig med ja t ex BMW. Min poäng gällde snarare märkets image/status än hur innovativ bilen är. Jag försöker göra ett exempel: Det finns en anledning till att Bengt, 55 år, kanske hellre väljer S-klass än Phateon. MB har en helt annan historia/inriktning/image än VW har. MBs stjärna utstrålar något annat än VWs logotyp. I många ögon är VW ett folkbilsmärke och MB ett finare märke. En direktör som vill ha en stor autobahn-kryssare, kanske förvisso finner Phaeton som en bra bil, men väljer MB/BMW pga att märkena i grunden utstrålar mer exklusivitet än VW som han ju vet i grunden är ett folkbilsmärke. För en miljon vill han få en bil som ser ut att kosta en miljon. Bengt besöker nog inte Hyundais bilhall heller fastän de kanske har jättebra bilar. Nu kan man ju tycka att det är ett dåligt exempel, eller att Bengt är extremt löjlig, men sådan kan världen vara ibland. Jag uttalar mig alltså inte om hur dessa bilar är att köra eller liknande, eftersom jag inte kört dem. Jag vet inte om Phaeton är bekvämare än E65 (som ju är väldigt bekväm ;) ) Men personligen ställer jag mig själv tveksam till att köpa en Volkswagen för en miljon, om jag nu hade sådana pengar. Jag har svårt att känna samma känsla i VW som i t ex BMW/MB, bättre bil eller inte! Det är väl samma sak som att spela på en Gibson VS en kopia ;) Har inte kört VW Passat själv men har hört att 1,8T ska gå riktigt bra. Sen ang BMW. Själv kan jag inte riktigt förklara varför jag är så barnsligt förtjust i BMW. Förmodligen är det kombinationen av bakhjulsdrift, innovativ teknik och att föraren och körglädjen är högsta prioritet! Samtidigt är det bilar som är bekväma och har plats för lite bagage och passagerare ändå. Sen att jag gillar deras formspråk skarpt, speciellt 80-tal och 90-tal, hör ju också till. Även racinghistoria, tyskland m.m.... kan hålla på ett tag ;) --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Det är är helt klart en varumärke diskution. BMW har ett starkt navn som förknippas mer med lyx änn tex. VW. Det betyder inte att dom kan göra bra bilar och utvida sitt program. Som Haglund säger finns det bilar som KAN vara konkurrenter och det till lägre priser. Om man får "samma" bil OCH väljer det dyraste märke, är det känslan, märket, historien/tradisionen mm man är ute efter. Precis samma med kläder: du kan få en bra (kvalitetsmessig) tröja för 300 kr. Jag betalar hällre 1500,- så får jag en polospelare på häst på den.. Jag kör bilen OCH märket bmw ;) "Bilar jag ägt/äger: 325 + 325 - max laglig hastighet = 540. vill ha!" Mvh Eivind |
|
|
Olof Ovenholm: Om detta var för 5 år sedan så skulle jag förstå dig och tilloch med hålla med dig. Men i dagens läge gör jag det definitivt inte. Trevlig historia, tror Bengt borde gå och skaffa sig ett liv/fru/förlängare av något slag då han endast verkar att bry sig om att skylta att han har pengar. hähä. Och en Phaeton ser iofs ut att kosta en miljon (inte för det gör någon skillnad) men det gör däremot inte E65an. Den ser ut att komma direkt från en duplo fabrik. Ja, inte Lang versionen men den vanliga iaf. Dock har den en väldigt bra kvalitetskänsla. Näst bäst efter Vw. Sedan så föreslår jag dig att ta en titt på lyxbilarna interiört så kanske du får en annan uppfattning om vilken som ser ut/känns att kosta mest. "Jag har svårt att känna samma känsla i VW som i t ex BMW/MB, bättre bil eller inte! Det är väl samma sak som att spela på en Gibson VS en kopia" Jag gissar på att du inte har en aning om vad du pratar om. Talar vi bilar från 80-talet ok, men det gör vi ju inte. Bmw är inte speciellt lyxigt, för 10 år sedan kanske och vissa verkar leva kvar i dåtiden men nu förtiden så finns det hur många biltillverkare som gör minst lika bra bilar som bmw och till ochmed bättre. Sist men inte minst. Vad tycker du om Audi A8? Ny bild 16april- Länk |
|
|
Soki: Jag kan ju bara säga att jag inte håller med dig i mycket. E65 ser definitivt inte billig ut. Tvärtom. Udda kanske, men det är en annan femma. Jag har provsuttit E65, men ej VW Phaeton så jag har egentligen inget att komma med där. Jag har dock sett VW Phaeton, och personligen tycker jag den ser ut som en Passat på steroider. BMW är inte ett "lyxmärke" om du jämför med Rolls Royce/Bentley men för vanligt folk anses det generellt som en dyr och exklusiv bil. Fortfarande. Jag har inte kört Audi A8 så jag har inte mycket att säga om den. Audi intresserar mig inte nämnvärt. Den har i mina ögon avsevärt bättre image/status än VW iallafall. F ö tror jag inte Bengts profil är speciellt ovanlig i kundkretsen som köper bilar i miljon-klassen. Like it or not. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Med tanke på hur hårt Phaeton matchas mot Passat i denna tråden så borde ju Passat vara något av det bästa man kan köpa om man får tro inläggen. :D Jag vet inte om jag har fått hela världen om bakfoten, men på något sätt har Audi tappat extremt mycket i mina ögon de senaste åren. De är lite tillbaka på samma ruta som de var i början på 80-talet. Däremot har VW verkligen huggt upp sig och är i mina ögon en riktig världsbilstillverkare och behärskar (som de själva även säger) alla kategorier av bilar. Nog för att det är samma prylar i Audi och VW, men av någon anledning ser jag ändå så på det hela. Kanske är det för att alla jag känner som haft en Audi på senare år har varit fullkomligt överösta av småfel, stora fel och dessutom samma fel om och om igen. |
|
|
Olof Ovenholm: Trodde du hade en del att säga till om saker och ting oavsett om du kört bilen el inte...men ok. Lönar sig inte att disskutera med dig för du verkar vara helt insnöad på vilket märke det står på bilen. Att en konservativ man som du tycker om E65an är enligt mig ett mysterium dock... Du säger att en VW aldrig kan kännas som en Bmw när man satt sig i en och då har du inte ens suttit i en Phaeton?`Jämförde du då en VW golf från 90 med E65an el? Audin intresserar dig inte pga. Märket. Tur att du har en Bmw då, ja med tanke på att du bara verkar bry dig om status. Jo juste.. Om phaeton ser ut som en passat på stereoider så ser E65an ut som E46 sedan som ätit alldeles för mycket julkorv. Vilket e bäst? Nog om denna utséende fixeringen och jag hoppas inte att du dömmer människor på sammasätt som du dömmer bilar. Sedan det här med lyxmärket, åter och återigen måste dessa bmw tokar hela tiden påpeka att deras märke utstrålar lyx och sportighet. Det lär vi fortfarande få höra om 100 år också även om bmw lagt ner biltillverkningen och börjat tillverka kortlekar. Ny bild 16april- Länk |
|
|
Soki: Jag har inte utgett mig för att ha provkört någon av bilarna egentligen. Det är ju INTE poängen. Diskussionen har hela tiden handlar om image och status men det verkar du ha missat. VW kan inte kännas som en BMW/MB pga märkets s.k. status. Eller snarare avsaknaden av detta. Diskussionen handlar INTE om huvuvida Phaeton är lika bra som E65 eller inte! Audi intresserar mig inte pga FRAMHJULSDRIFT eller Quattro. Samt att märket är så oerhört anonymt o tråkigt. Och så självklart att de ser ut och känns som en VW. Om du tycker att E65 ser ut som en E46 som ätit för mycket julkorv så är ju du, helt enligt dig själv, utseendefixerad och man får hoppas att även DU inte dömmer människor på samma sätt som DU dömmer bilar. Eivind hade en viss poäng i sitt inlägg. Slutligen så anser jag INTE att BMW är höjden av lyx. Som tidigare sagt så finns det många fabrikat som står högre i status och lyx. Dock är det min personliga uppfattning att BMW DOCK står sig högre i status FORTFARANDE än VW, Audi och dylikt. Men vad spelar det för roll, det är ju bara subjektivt tänkande när allt kommer kring. För övrigt anser jag diskussionen avslutad för min del. Jag har varken tid eller lust att prata med en vägg hela dagen. Kör du VW för allt i världen! Det är lugnt. Peace... ;) --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
BMW förmedlar en känsla av kvalitet enligt mig. Därmed var det ett naturligt val att överväga en BMW när jag skulle byta bil. Jag kör idag en VW och det är en trevlig bil men den inger inte samma gedigna känsla som en BMW. Audi anser jag ger ett gedignare intryck än VW men inget av de märkena var ändå aktuella när jag nu byter bil. Anledningen stavas Din Bil. Denna organisation av klåpare och oduglingar gör att jag direkt valde bort dessa märken. Synd på så trevliga bilar, men deras serviceorganisation spelar helt enkelt inte i samma division! Och min åsikt är att detta är en oerhört viktig faktor i beslutet! /TheHenk __ En gång BMW - Alltid BMW |
|
|
Olof Ovenholm: Om VW börjar spotta ut superbilar som knäcker allt vad bmw heter och tvärtom så måste du väl fatta att det väl handlar om bilarna i sig och inte själva märket? Men du verkar inte ha fattat det så... Eftersom du inte verkar ha läst mitt inlägg så citerar mig själv nu: "Om phaeton ser ut som en passat på stereoider så ser E65an ut som E46 sedan som ätit alldeles för mycket julkorv. Vilket e bäst? Nog om denna utséende fixeringen och jag hoppas inte att du dömmer människor på sammasätt som du dömmer bilar." Jag skrev OM (Första ordet, första raden), eftersom du gjorde denna dömning i och med utseéndet så gjorde jag en liknelse. Det betyder inte att jag DÖMT en bil med utséendet som du GJORDE. Det talar om hur jag ser på bilen i enligt dina normer/liknelser/metaforer osv. och INTE om bilen är bra/dålig pga. MÄRKET. Du har nog missat d senaste åren av bilutveckling men visst. Kör du din bmw bil och känn glorian flöda runt huvet...det är ju trots allt bmw. hoho Själv kör jag också en bmw 7serie men inte för märkets el statusens skull utan för att bilen i sig är underbar. Ny bild 16april- Länk |
|
|
Angående exemplet bengt så finns det massvis av sådana personer som Olof beskriver. Om sen nu Soki tycker att han är larvig (så må vara) så är faktiskt sanningen precis så. Ingen köper väl en Porsche Cayenne för att det skulle vara marknadens bästa SUV? Du får ju 'folbilsversionen' för halva priset som dessutom är minst lika bra (kanske bättre). Sanningen är, oavsett hur mycket bilutveckling gått framåt, så tar det många år att skapa ett varumärke och en image. Jag tror att VW skulle varit smartare om dom skapat ett eget lyxbilsmärke så som Lexus ocn Infinity så som Toyota och Nissan gjort. Bengt 55 skiter i om en Phaeton är en bättre bil än S klass och nya 7an och där har Olof helt rätt (och Soki är aningens partisk som Phaeton ägare). Detta gäller inte bara bilar utan i stort sätt allt från varor till tjänster. Bengt 55 är konservativ. Även om Casio skulle göra en superexklusiv, bra och tidlöstsnygg klocka som kan prisas i press så skulle bengt aldrig bära en sådan. Du ser honom inte heller i en J.Lindeberg kostym hur mycket än Jesper Parnevik skyltar dessa. VW kan skapa en bil som är snabbare än Ferrari Enzo, McLaren F1 och Carrera GT men den kommer ändå aldrig ha samma ha känsla som de tre jag precis nämnde. Frågan är om VW verkligen ska ge sig på att konkurera med A3 (nya golf) A6 (passat) och A8 (phaeton). Men det är en annan fråga. |
|
|
Jag anser att Phaeton ser ut som en Passat på steroider, och därmed anser du att E65 ser ut som en E46 som ätit för mycket julkorv (kul uttryck :D) eftersom villkoret är uppfyllt. Och nej jag har inte missat de senaste årens bilutveckling, som sagt är hela diskussionen om Phaeton en fråga om märkets image. Men det vet jag nu att du saknar förståelse för. Jag skrev på första sidan att jag inte anser att en 10 år gammal BMW är status. Min bil är 16 år gammal, så du förstår att det kanske inte är av det skälet som jag kör BMW? Däremot ser jag ingen anledning till att klanka ner på BMWs rykte, bara för att det råkar verkar vara coolt att göra det i dessa tider. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Hoppsan, ovanstående inlägg var givetvis till Soki. Håller f ö med acey. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Lexus anses ändå vara som en Toyota och Infinity syns nästan inte till i sv så jag vet inte ifall det skulle hjälpa så mycket. Jag ser mig inte själv som partisk då A8, 7serie, Sklass, Ls430, Phaeton var alternativen. Jag valde helt enkelt den bästa bilen. ;o) Men är helt klart öppna för andra alternativ. MB CLS, S klass, 745iL skulle gå bra. Ja en E65 men i Lang utförande med tillhörande kromlister fram och bak samt tak då ser den rätt bra ut...sedan så ser den inte ut att komma direkt från julbordet heller i lang utförande men interiören är fortfarande gräslig. =) Jag anser inte att VW konkurrerar med audi A8 i o m. sin phaeton. Ja det är helt olika bilar oavsett vad alla motorjournalister säger. A8 är minst, obekvämast, sämst kvalitetskänsla (El så har jag drabbats av två st måndags ex. då jag nogrannt gått igenom bilen) osv. MEN är ändå den bästa lyxbilen!?!? Varför? Jo, "för att den är körglad. Speciellt i Alperna", "Känns och ser ut som en A6" Hmmm... Phaeton däremot är den sämsta lyxbilen..varför? Jo, för att den " Är så bra att den saknar karaktär" , El "Bekvämast av alla lyxbilar, ljud och fjädrig på topp", "Bäst kvalitetskänsla" ,"W12an drar MYCKET!!" (jämfört mot d andra V8na som d brukade testa W12an mot.) Ja, det är väl inte sportbilar som vi recenserar här el har jag missat nåt? Det är till en stor del tack vare motorjournalisterna som phaeton gått trögt. " Diskret, ser ut som en passat, blabla" För dessa uttryck kan man ju höra från varannan människa som aldrig ens sett en i verkligheten. Men jag kan säga såhär... den som är ute efter uppmärksamhet och "status" bör inhandla sig en phaeton. Det är allt jag säger, kan få köpa min då jag tycker det blir lite väl jobbigt med alla intresserade människor som kommer fram och vill prata. Acey skrev: "Detta gäller inte bara bilar utan i stort sätt allt från varor till tjänster." Detta kan jag hålla med om då jag själv haft ett väldigt krångel med Bmw så var 7serien aldrig ett alternativ för mig, sedan har ju Vw/Audi ett rätt dåligt rykte ang. detta. Och att det skulle vara coolt att klanka ner på Bmws rykte har jag ingen aning om, däremot så trodde jag att det var coolt att klanka ner på allt annat än bmw som tex. VW, Volvo, Saab osv. Ja läs alla vs trådar/avundsjuka trådar mm här så förstår du vad jag menar. Iaf. Nu är jag trött på disskutionen och som du Olof så fint uttryckte dig så skriver du visst till en "vägg" just nu. PS/ Bengt borde ändå ta o skaffa sig ett liv, en fru el lunarstorm. ;o) Ny bild 16april- Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.