|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Min nuvarande arbetsplats är min tredje på 8 år och precis här som de två tidigare är min(a) BMW en vilktig samtalsämne vid varje rast. BMW är si, BMW är så. Nu har jag tur att två andra kör också BMW så dom är också med och försvarar BMW's färger;) Det roligaste var när en person på jobbet , nyligen köpt sig en PEUGEOT-Kombi-04. Jag frågar honom varför han inte kör med den till jobbet så jag får titta på bilen. Då säger han, "skulle jag köra med den till jobbet då skulle du få ångest för att du kör BMW". Jag tror jag garvade tio minuter åt honom, vilken pajas:) Hur är det med avundsjukan på jobbet hos er? | |
|
Jo men det ser jag som skitsamma , man måste förstå att det finns människor som inte uppskattar eller ens märker körglädje. De har bara bilen som transportmedel och är den ny är den fin , resten är struntsamma. Jag har en kompis som inte märker någon skillnad mellan min 750 och hans saab900 (en väldigt gammal saab) , det är bil som bil för han. |
|
|
Man kan säga som Bmw försäljarn i Umeå. Visst är en sprillans ny nissan micra en ny och fin bil, men det finns ingen som helst körglädje i den. /Stefan K |
|
|
Extra kul är det när man som jag konsultar, helst medans jag var hos vovlo.... många som tittar lite snett på konsulten som uppenbarligen har för mycket betalt...han kör ju BMW!. Sen sätter de sig i sin nya, 200k dyrare vovlo och surar hela vägen hem... Vi var dessutom ganska många konsulter som körde BMW och när någon kommenterade detta så var svaret unisont, -Jo men vi _gillar_ att köra bil:) |
|
|
Nej, det handlar ju inte om pengar. I Sverige är BMW fortfarande en bil som utstrålar "jag är inte som ni andra!" och det är det folk stör sig på. Men det är ju därför man har BMW. Eller? |
|
|
Heli! Känner igen det där. Jag är också konsult. Det anses tydligen vara betydligt lyxigare att köra en tio år gammal BMW jämfört med en splitterny Volvo. Förstår inte logiken. Bmw är rätt okey!! |
|
|
Det är helt sanslöst. En fattig studentkompis klankar jämt ner på min bil o är skadeglad när den går sönder. Osså hyllar han gamla Rally Opel Asconor och kadetter. För det är minsann riktiga bilar. BMW är en borgarbil! Urrrgh, han är vidrig! Men ändå polare, jaja. =) |
|
|
Stavros: Man väljer sina vänner vet du... ;-) Mvh Elvis |
|
|
En Volvo är alltid en Volvo. Oavsett om de sätter in den största turbon de har i fjant-fyran. Det kommer alltid vara en bil som i grunden är till för att frakta brädor och koskit. Det spelar ingen roll om prislappen så skulle säga ett sju-siffrigt belopp. Likaså Volkswagen. Namnet antyder att det är en bil för vanligt folk och så gör märkets historia. Phaeton må kosta som en 7-serie, men det spelar inte så stor roll när det står Folksbil på bakluckan. Då INTE sagt att det skulle innebära status att köra en 10 år gammal BMW. Jag tror inte heller att alla som inte kör BMW är automatiskt avundsjuka. Inte alls. Däremot kan somliga vara irriterade på att man har gjort ett medvetet val. Jag väljer hellre att ha en äldre, riktig bil, än en ny "leksak" som saknar känsla. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Olof Ovenholm: "Volvo är alltid en volvo"? "Likaså Volkswagen" Det är ju samma sorts okunnande/fördommar som dessa volvo ägare har emot bmw. Själv så tror jag inte att tex. XC90 ägare tittar på våra bmws med någon större avundsjuka. Ang. VW Phaeton så är det knappast en bil gjord för "vanligt" folk bara för det står folksbil på den? Dessutom är den snäppet vassare än 7serien gällande komfort, utrymme, design och kvalitetskänsla, ÄVEN fast det står VW på den. Ny bild 16april- Länk |
|
|
Soki: Lite off-topic, men måste stilla min nyfikenhet; "2,2 ton tysktlok" råkar det vara den W220 du funderade på förut? Mvh Elvis |
|
|
_Henke_// Hans "NYA" PEUGEOT kostade 170.000:-, gissa vad en "ny" 323-E46 kostar, och gissa igen vad en 5 år gammal Peugeot kostar i jämförelse med en 323-e46. Hans "nya" Peugeot är ca 40.000 dyrare än min bil men min bil är 1000.000:- snyggare än hans, och det vet han också och det borde du också förstår. |
|
|
BoogieElvis: Det vart ingen W220, de började kännas rätt gamla. Sedan efter en del provkörningar och massor av jämförelser så slog jag till på en VW phaeton istället. Ångrar det inte för en sekund MEN tyvärr drar bilen till sig en del uppmärksamhet. Något jag inte hade räknat med och det var en av anledningarna att jag köpte den då jag ville ha en lyxbil som inte syntes. Ny bild 16april- Länk |
|
|
Inte räknat med??? Ok att det är en folka, men man misstar den ju inte direkt för en passat... ;-) Mvh Elvis |
|
|
Nja njo det kanske låter konstigt men aaa. Alla säger ju att den ska vara väldigt diskret och att den "smälter in" bland vanliga volvos och passater. Men nu vet jag ju att det definitivt var fel. =) Ny bild 16april- Länk |
|
|
Soki: Kanske uttryckte mig otydligt där. Självklart finns det bättre och sämre Volvos. Likaså VW. Absolut. Min poäng är att vissa märken försöker leka prestige genom att göra dyra lyxiga bilar. Men min uppfattning är att de saknar riktig trovärdighet pga respektive märkes image. Men nu är ju detta bara min personliga åsikt. Självklart kör jag hellre Phaeton än en VW Polo från 80-talet. Men för min del spelar ingen roll hur mycket finesser de trycker in i bilen, som sagt, märkets generella image (hittar inget bättre ord) tilltalar mig inte. Tolka mig nu inte som att jag hatar alla bilar förutom BMW, för så är inte alls fallet. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Många kritiserar VW för att d gör en lyxbil men utvecklingen går ju framåt oavsett man vill el inte. En krona har alltid två sidor vilket många verkar att missa. Hur förklaras Bmw 1 serie tex.? Försöker Bmw leka "folkligbil" nu oxå? Det är precis samma sak. Sedan var det här med imagen. Vad är det första man tänker på när man ser en bmw? Självklart så är det bara positivt om man frågar en insnöad bmw anhängare men hur upplever andra människor märket? Hur många gånger har man inte hört orden "kebab-racer" osv.? Och MB är väl en "gubb-racer"? Det är enligt mig inte bara VW som har problem med imagen idagens läge. Ny bild 16april- Länk |
|
|
VW Pheaton är en fruktansvärt snygg bil! Säkerligen ett mycket gott val (bättre än e65 "fulsjuan" he he). mvh Fredrik |
|
|
Soki: Givetvis klankar många ner på märken som anses finare. Om det sen är kebabräser eller gubbracer har väl mindre betydelse, det handlar om samma sak. Att försöka nergradera bilen man inte själv når upp till, eller helt enkelt bara ogillar. Sen vill jag inte kritisera VW för att de gör en lyxbil. De får syssla med vad tusan de vill. Men det kvarstår att märket i grunden är en folkbil, och därför är det inte logiskt. Bilen är säkert otroligt bra och komfortabel, men som sagt, VW-märket klär inte bilen. 1-serien ser jag som ett komplement till BMWs modellprogram. Nu när 3-serien blir allt större, så behövs en mindre bil, mer i stil med gamla E30. Körglädje och smidighet i symbios. Se på Mercedes-Benz som kör med sin A-klass, det har inte i mina ögon på något sätt förändrat deras image. Sen har även BMW problem med "imagen". Märket förknippas ju tyvärr allt mer en del med kriminella och dylika, vilket jag tycker är synd. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Soki: Tidsskriften Automobil har testat VW Phaethon mot Jaguar XJR. Alla på redaktionen var förvånade över att det var folkvagnen som drog blickarna till sig och ställde Jaggan i skymundan. Gällande varumärken verkar inte min Jagga provocera omgivningen lika mycket som de BMW:ar jag haft. Nu är istället folk nyfikna istället för avogt inställda. Sett ur ett varumärkes exklusitivitet borde Jaguar vara högre värderat än BMW:s. Ändå retar inte Jaguarer omgivningen lika mycket som BMW:ar. BMW har någon annan egenskap som retar vissa människor. |
|
|
Olof Ovenholm: "Att försöka nergradera bilen man inte själv når upp till, eller helt enkelt bara ogillar." Att ogilla en bil pga. märket, hmm. Detta gäller även Lexus. 99% av alla som kritiserar lexus och phaeton har aldrig ens sett bilarna i verkligheten, ännu mindre suttit o de och ännu mindre kört de. Menar du att "lyxmärken" som bmw och mb får utvidga sina modellprogram men inte tvärtom? Det är ju precis det som VW gjort, utvidgat sitt modellprogram. Sedan när nya 7an dök upp (oj vad alla hatade designen) så kan jag tänka mig att det sved hårt i bmw ägarnas ögon när Vws väldigt designmässigt-konservativa-kryssare gled in. (oj det vart långa ord;o)) Nu kan man ju ha denna disskution hur länge som helst men hade det stått Bmw på förpackningen så hade det låtit annorlunda vill jag lova. "Dont judge a book by its cover" Själv tror jag inte kriminella kör bmw, men det är nog en del som vill vara kriminella som kör bmw. bjoerck: Har ett svagt minne av det testet också, det var väl testet som skedde nere på gotland? Men som sagt, efter att ha läst ett flertal AMS, teknikens och sett div. tester bla. motorjournalen så fick jag för mig att bilen skulle vara den diskretes val. Ang. Jaguar/Bmw så tror jag att det är fler folk med Bmw som VILL synas/försöker synas/vill att folk ska vara avundsjuka osv. än med Jaguar. Har fått den bilden att de som köper Jagga är lite mer mogna än d flesta Bmw ägarna (Ja, alla behöver inte ta åt sig). Jag menar, hur ofta ser man en Xj8 köra runt i stan med nervevade fönster och pumpa musik? Aldrig. En annangrej.. Folk stör sig nog på lika mycket hur man hanterar att ha en fin bil då bmw ägarna brukar vara lite mindre diskreta ang. bilen tror jag det kan vara en anledning varför folk irriterar sig på bmw. Ny bild 16april- Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.