AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
10.745

12 års rostskyddsgaranti på BMW!

Sida 1 av 2
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Goda nyheter!
Var hos min BMW-handlare igår och råkade se ett brev på verkmästarens disk. Brevet var från BMW Sverige som förkunnar att från och med 1 april (retroaktivt) ska nya BMW säljas med 12 års rostskyddsgaranti och 3 års lackgaranti!

/Andreas
_____
Länk
Inget aprilskämt? Om det är sant så är det inte en dag för sent. BMW är väl ett av de märken som har lägst rostskyddsgaranti. Dock är de i del flesta fall riktigt frikostiga under dessa 6 år.
Med tanke på alla rostiga E46/E39 med några enstaka år på nacken hoppas jag att de i o med detta skärper sig.
Audi kan ju :-)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Mycket positiv nyhet!

///Foppa
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Det är sant, om det nu inte var något internt aprilskämt som skickades ut :)

/Andreas
_____
Länk
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
På tiden! Synd bara att det inte var retroaktivt från 1 april 1996 :-)
or
725
oreo
323i -85
Har fått samma besked från BMW när jag ställde en fråga om kompletterande av rostskydd på min kommande E60, så nog stämmer det alltid!

//Örjan C
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
OJOJ vad dyrt det ska bli för BMW :)) Med tanke på hur E46 o E39 rostar. Men det är bara på E60 och nyare kan jag tänka mig som halva är av aluminium och ihopklistar på mitten eller nått sånt. Hoppas det gäller för aluminiumkorrision också :))

///MVH Hasso
Länk
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Men som vanligt lär det väl gälla mot genomrostning, inte bara "bubblor"...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Hoppas att detta får till följd att uppföljningen blir lika generös som det varit när 6år varit aktuellt och inte att det blir som någon sa enbart genomrostning !! Då är det ju inte värt något iaf...

/Anders
Länk
or
725
oreo
323i -85
Jag fick följande svar från BMW när jag frågade om extra rostskyddsbehandling (med anledning av att E60 fick 4 stjärnor i rostregistret Länk

"Om du utför en rostskyddsbehandling på din bil blir inte rostskyddsgarantin ogiltig med automatik. Däremot om det visar sig att denna behandling är orsak till eventuell uppkomst av rost omfattas inte den rosten av rostskyddsgarantin.

E60 har ny teknik vad gäller rostskyddsbehandling av hålrum. Vax osv används inte i samma utsträckning som tidigare varför dessa bilar ser "torra" ut i hålrummen. BMW anser detta rostskydd helt tillräckligt och rekommenderar inte några efterbehandlingar. Om PVC skiktet under bilen blir slitet eller skadat rekommenderas däremot att detta bättras.

Den nya tekniken innebär bl a att man har förlängt rostskyddsgaratin till 12 år för bilar levererade fr o m 2004-01-01, vilket din kommer att bli."

Vad tror ni - är det läge för en extra Tuff Cote behandling eller inte??

//Örjan C
he
193
henell
535i E34 -90 (TIC)
Det här med rostskyddsgaranti, gäller det bara första ägaren eller??

Polarbear
henell: Nej, det hänger med bilen.

/Micke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det beror ju på hur länge du ska ha bilen , ska du ha den i 10 år och använda den som bruksbil i ur och skur så är det nog ingen dum idé. Annars vete sjutton.
Och man undar ju vad som är så nytt och revolutionerade med den behandlingen ,får väl tiden utvisa :)) jag är tvivlande, tills någon bevisar motsatsen.
Jag kan bara konstatera att den 87-Volvo som jag hade som bruksbil 93-00 i ur o skur aldrig i garage nu rullat 25.000 mil och fortfarande inte har en rostblemma trots minimal vård sedan -00.
Ett sådant rostskydd är jag nöjd med.
Sedan går man och köper en bil som kostar en nästan en halv mille ny och som många har rostproblem på, jag har klarat mig väl, men hade jag använt 528an lika som Volvon hade den nog inte sett för rolig ut. Min 528 var inte vinterkörd när jag köpte den(är väl knappt det nu heller) men det har nog sparat bilen väldigt mycket.

///MVH Hasso
Länk
Har sedan 14 år tillbaka arbetat med juridik- och lagväsendet. Kan kort förkunna att i princip samtliga rostskyddsgarantier som erbjuds i Sverige är "1 april-skämt".
Antalet friskrivningar och undantag är oacceptabelt för många för att den korrekta benämningen skall vara "garanti". Möjligtvis kan den benämnas som "visst utökat ansvar för fabrikationsfel".
Till allas vår glädje kommer Konsumentverket att titta närmare på detta okynne med garantier som egentligen inte är garantier.

Gör det med stil.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Men... Hur lyckas man få en bil som bara är 3 år gammal att rosta ?

Då menar jag rost som syns och/eller rost någonstans på en lackerad yta , hur lyckas man ?

Jag har för vana att ha gamla bilar men rost är ju inget man hittar såvida man inte hissar upp bilen och tittar innunder.

Om en ny bmw rostar kör man då 10 000 mil om året efter saltbilen och grusrally utan innerskärmar varje dag ? annars måste det ju betyda att rostskyddet på nya bmw är riktigt riktigt dåligt ?

Hur kan det isf. ha blivit så här illa ? e32 börjar ju inte rosta förens de gått 10 år som allvädersbil , det är iaf. min erfarenhet.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
wadel : jepp det är riktigt dåligt i jämnförelse med betydligt billigare vagnar och framförallt mot Audi mfl.
MB har också problem med rost i dörrar bland annat och har väl inte så värst garantier dom heller.
BMW har ju varit väldigt tillmötsgående och rättat till de flesta rostskador som bara varit pyttesmå med det är mera goodwill än rostskyddsgaranti för som ausgarius säger ska man läsa regelverket så hade ingen fått nått om det är genomrostning som gäller.
Sedan är lackkvaliten betydligt sämre än för 15 års sedan och det beror förmodligen på de milöjvänligare lackerna.
Förr kunde man misshandla en klarlack ganska rejält utan den skadades, nu kan man inte stryka med handen på bil utan att den blir repad, och kika på en nyare BMW så ser du apelsinskal ala garaglackering enligt min mening, så såg inte en metallicbil ut för 10-15 år sedan heller.Klarlacken är ett glanslager inte ett lackskydd som det var för.
Även jag har fått putsat bort lite ytlig rost under en kittlist på insidan av bagageluckan, och min bil har inte sett salt på vykort knappt.

///MVH Hasso
Länk
hasso: Har för mig att farsans nyinköpta MB 270CDI har 30 års rostskydds garanti som gäller så länge den servas på auktoriserad MB-verkstad.
Tidigare hade däremot MB ingen rostskyddsgaranti alls med motivereingen att "våra bilar rostar inte" :-). Var väl Teknikens Värld som klagade på detta för en 10 år sedan om jag inte är helt fel ute.
Men kanske nybilsägaren istället betalar den 30 åriga garantin på det väl tilltagna nybilspriset för MB jämfört med andra märken.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Ausgarius har full poäng här. "Garantin" är bara några ord på ett papper om det inte går att tillämpa på ett enkelt sätt osv utan tusen olika friskrivningar och andra undantag och krav.
Ibland ser man "livstids garanti" på prylar, verktyg osv, men man glömmer ofta tala om vad en livstid är.

FP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Livstid = så länge som prylen håller! ;o))

Förvisso är rostskyddsgarantierna ganska tomma löften som Asgarius påpekar, men faktum är att BMW brukar vara rätt frikostiga i sina rostgarantiåtaganden! (fattas bara med tanke på priset!)

Däremot brukar man relativt ofta höra om ägare till andra bilar, t ex Ford som i princip aldrig kan utnyttja rostskyddsgarantierna då de hävdar att det skall vara genomrostat från insidan....

Troligen hinner det inte rosta hål rakt genom plåten under rostskyddsgarantins tid ens om man skrapar plåten helt metallren och sedan lämnar den utan åtgärd, men rosta lär det göra....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Säg inte det. Jag hade en Volvo en gång (740) som bara var runt tre år vill jag minnas när man gunde trycka tumnageln genom framkanten på huven. Det var verkstaden som tipsade och även tryckte hål, ett känt fel pga fel vid vaxbehandlingen inne i huvens hålrum.

FP
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Livstiden hos en dagsfjäril kanske???
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.