|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
8.3 sekunder klarar S60in 100-160km/h iaf. Källa: www.track-challenge.com Jag hoppas inte att detta räknas som ett vetenskapligt test, det Nockenwelle har gjort? |
|
| Sorry Nockenwelle. Jag såg (den gamla) länken nu. | |
|
De som även är intressant med testet är att de har med de mest omtalade bilarna från saab och volvo i samma test som 330n. Dvs De är betydligt mer rättvist att jämföra siffror från samma test än siffor kors o tvärs från olika test precis som Nockenwelle är inne på. Siffrorna i PDF:en från road and track är väl överenstämmande med min uppfattning när ja provat mot en god väns s60t5. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Att mäta accelerationstider kan ju vara knepigt. Det finns ju många faktorer som inverkar: asfaltens grepp, luftens temperatur, lufttryck, luftfuktighet, lutning på den sträcka man mäter på, vindförhållanden, förarens skicklighet, mätutrustningens noggranhet och kalibrering, testmetod (full eller nästan tom tank, antal personer i bilen, m m) och säkert flera andra faktorer. Till detta kommer givetvis att olika exemplar av en viss bilmodell kan gå olika bra. Trots allt innebär det en fördel om man mäter vid samma tillfälle, med samma mätutrustning, plats, förare osv. Då minskar i alla fall utrymmet för skillnader. Något vetenskapligt test gör jag inte anspråk på att ha gjort. |
|
| Bara för att ta ett exempel, den 330 som testades av teknikens Värld, i de siffror jag gav ovan testades också av Auto Motor och Sport. Mestadels skillde det bara någon tiondel mellan siffrorna från de två tidingarna, utom i ett fall. Stående kilometern gjordes på 27,3 s enligt Teknikens Värld, medan Auto Motor och Sport mätte 26,8 s. En skillnad på en halv sekund trots att bägge körde med samma bil (enligt regnumret på bilderna). Den bilen stod för övrigt på Novation i Uppsala för försäljning strax efter att tidningarna kommit ut med sina tester. Undras om den som köpte bilen fick någon hårdtestrabatt :-) | |
|
330Ci 0-80km/h 4,7 s 0-100km/h 6,6 s 0-120km/h 9,3 s 0-130km/h 10,7 s 0-140 km/h 12,2 s 0-160km/h 16,1 s 0-180km/h 21,0 s Dessa tider brukar betyda strax under 30 sekunder till 200. |
|
|
Z4 3.0 0-80 km/h 4,5s 0-100 km/h 6,0s 0-120 km/h 8,8s 0-140 km/h 11,5s 0-160 km/h 15,3s 0-180 km/h 19,6s 0-200km/h 27,5s Bägge bilarna är enligt AMS tester. |
|
|
Flåkypa: Har du motsvarande siffor för s60t5? Ja ser de som osannolikt att de skulle ta 9 sek att acclerera från 180-200. Ja kan säga dig att s60t5 blir efter i alla dessa intervaller, vi har provat gång, på gång på gång. Med samma resultat. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Jag sade strax under 30 sekunder. Det tar 7.9 sekunder för Z4an som klarar intervallet 160-180 på 4.3 sekunder mot 330ins 4.9 sekunder. Räknar man på det borde 330in hamna på en låg 29:a. Tyvärr inga tider på varken T5 eller Aero...Tyska AMS. :-/ |
|
|
850 T5R (240hk) 0-80km/h 5,2s 0-100km/h 7,0s 0-120km/h 9,9s 0-140km/h 12,6s 0-160km/h 16,9s 0-180km/h 22,0s 0-200km/h 29,7s Denna har 240hk, mindre turbo och klart sämre aerodynamik än S60. Den klarar ex. "bara" 247km/h i toppfart. Tyvärr är det ändå ingen S60 T5, men så nära jag kunde komma iaf. |
|
| Jag vet vad det här kommer att barka någonstans, därför nöjer jag mig med att jag tror en 330i gör 0-200 på ca 29 sekunder, oavsett vad alla andra bilar gör :-) | |
| Jo, det var väl inte meningen att tråden skulle handla om en jämförelse. Men jag måste ju påpeka att i de siffror jag gav från teknikens värld så ingick 0 - 1000 meter, vilket de klarade på 27,3 s, med sluthastigheten 204,1 km/h. Således måste den ha klarat 0-200 km/h på mindre än 27,3 s, i alla fall enligt Teknikens Värld. Säkert kan andra mätningar ge andra resultat. | |
|
Nockenwelle. Visst. Ju fler tester vi har att tillgå, desto tillförlitligare resultat. Anledningen till mitt förra inlägg känner Wendtan till. Jag tror både han och jag är less på att försöka överbevisa varandra gällnade T5 kontra 330. :-) |
|
|
Flåklypa: Jo jag kan förstå det. Och hålla med. Oavsett vilken av bilarna som är snabbast så är skillnaden mycket liten, så mycket kan man nog vara överens om i alla fall. Ingendera bilen kan ju sägas vara trött. Desutom, om den ena gör 0-200 på 27 s och den andra på 28 s, för att hugga till med ett exempel, så motsvarar det en skillnad på 3-4 %. Kan ju vara kul att käbbla om ett tag, men knappast något man väljer bil efter. Men jag såg att du bor i Gävle och kör Yamaha R1. Har du vägarna förbi Uppsala kan ju du få testa min 330 så provar jag din R1 :-). Jag tror inte vi behöver vara oense om vilken som är snabbast 0-200 km/h i den jämförelsen, och inte i någon annan fart heller. |
|
|
Håller med dig helt. Det är därför diskussionen har uppkommit överhuvudtaget...för att bilarna är så jämna. Det skulle inte varit något snack om man jämfört mot ex. M3an. Jag hade en R1 med turbo senast, men letar faktiskt efter en R6 nu....jag kommer fokusera på bankörningar framöver. Dessutom har jag vägarna förbi Uppsala väldigt ofta. Jag har bott där tidigare och min mor bor nu. Dessutom brukade jag besöka Rörken med hojen nästan varje Måndag under sommaren och det blir inget undantag i år. Nu har jag iofs en kompis som kikar frenetiskt efter 330 så det lär inte dröja innan man får prova en sådan ordentligt. Kom till Rörken så lovar jag att du ska få prova. :-) |
|
| Jaha, du kör med hojen på Rörken. Det har jag gjort själv några gånger, fast det var många år sedan, men sedan min MC blev stulen har jag inte kört på två hjul. Kanske vore farligt att prova igen, abstinensen skulle bli akut. | |
|
OT: Jo, jag kör där i brist på närhet till andra banor plus att jag kan träffa min mor. Annars ska jag försöka komma iväg 5-6 gånger till riktiga banor i år också. Undertiden får man nöja sig med vad som bjuds. :-) |
|
andha45 |
Synd att inte svenska tidningar testar 0-200 (inte ens Vi Bilägare). Det gör alltid de tyska... har tyvärr inte tidningarna och testen framför mig just nu, mer än: E500 0-100 6,2 0-200 23,3 540i 0-100 6,9 0-200 28,7 |
|
Här är tiderna på en 330ix men automat, ingen raket direkt! En vanlig 330 är väl kvickare. Test in Auto Bild 06/2004 0 - 80 km/h - s 0 - 100 km/h 7,5 s 0 - 120 km/h - s 0 - 130 km/h 12,0 s 0 - 140 km/h - s 0 - 160 km/h - s 0 - 180 km/h - s 0 - 200 km/h 36,7 s |
|
|
Svenska tidningar mäter ibland 0-200 km/h. Märkligt nog kan det slå en hel del. Om jag inte minns fel gjordes relativt nyligen ett test av V70 T5 i Teknikens Värld resp. Auto Motor och Sport. Jag minns inte de exakta siffrorna, men det skilde uppemot 5 sekunder mellan de två mätningarna har jag för mig. Teknikens Värld testade 330 Ci för ett par år sedan och fick då tiden 15,7 s. Detta är naturligtvis orimligt och framstår som ett feltryck. Vid telefonsamtal med Peo Kjellström på Teknikens Värld instämde han i att den troligaste förklaringen var att det skulle vara 25,7 s, men att någon had sluntit med fingrarna på tangentbordet. Detta framstår också som rimligt eftersom den, i samma test, klarade stående kilometern på 27,3 s med en sluthastighet på 204,1 km/h. Teknikens Värld mäter på en 1000 meter lång sträcka och de allra flesta bilar hinner inte upp i 200 km/h på denna sträcka. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.