|
Sida 11 av 11
|
|
|---|---|
|
Nu kommer jag tappa tråden totalt, men jag är hemma med min förkylda dotter och är uttråkad och trött, så jag skyller på det ;) Tomas: Jag har haft över 65 bilar... strax över 30st BMW med varierade motorstorlek och resten allt mellan Polo, 2xCamaro IROC-Z, Toyota Previa, Volvo 360, S70, S60, V70, V70N och V40...osv... så jag har väl provat på lite... Det ruggiga i historien var att han i 945an var lika mkt tonåring som jag... dvs 30+... och han är inte den enda, var bara ett exempel... jag brukade veckopendla förut i ca 7år och det var samma visa ofta... låg man på jämn fart på farthållaren och råkade man köra om någon så skulle dom promt köra om igen, för att sen sakta ner lite längre bort så man fick jobba med att köra om dom igen... ganska onödigt... Tycker bara att myten om att BMW är dyr och status bil är urlöjlig, det skapar nån slags onödig stämpel över ett enbart lysande bilmärke, gillar BMW bara för att den är den trevligaste bil jag kan tänka mig att köra vs. pengar... är väl därför vissa tycker är så ofantligt roligt att få piska en BMW, för den som kör nått annat tror att BMW föraren tycker han är lite förmer... fast dom flesta troligen bara köper BMW för att det är en bra bil. ...som exempel är den dyraste bil jag har ägt i service är tex. en V70N... och mest i förlust... Väghållningen i en Volvo är urusel, ingen kan få mig att tycka annorlunda, men/och det är min åsikt. Komforten och vägbuller mm i S/V40 tycker jag helt allvarligt är sämre än en E30 från -88. I V70 är komforten kanon mkt pga. att känslan påminner om långfärdsbuss, allt annat än ett spännande chassie. V70 är säker familjebil med goda utrymmen, men inget annat. S40/V40 är varken rymlig eller säker jämfört med BMW. Allt har väl bara att göra med vad man har för behov när man väljer bil... jag respekterar dom som tex. väljer att köpa en ny KIA, men jag förstår det inte när man kan få en 3år gammal BMW för samma pengar och som dessutom behåller värdet bättre... |
|
|
Tomas: En sak man inte ska glömma är ju försäkringsbolagens inblandning i det hela, då dom flesta försäkringsbolag vid olycka monterar ur diverse styrboxar ur bilen, just för att kolla om bilen på något sätt är trimmad. En god vän till mej parkerade ner sin 320i E36 i diket. den blev totalkvaddad och hela bilen skulle ersättas. Till och med på den gjordes en omfattande utredning om bilens motor var orginal eller ej! Kan tillägga att bilen var en helt orginal svensksåld pärla. Ändå denna misstanke! Bara en fundering från en liten paragrafryttare:-) Mvh |
|
|
Jag förstår att jag slår i underläge, konstigt vore det annars. Volvon är på intet sätt den bästa bil jag har haft, den ligger i lä (precis som mina BMW's) i jämförelse med dom Toyota och Honda jag haft. När det gäller säkerheten som fanns 2001 så förstår jag inte hur nån kan påstå att X40 är sämre än BMW på den punkten. Volvo och dom flesta tillverkare har sedan några år whiplashskydd som standard, har BMW det i alla sina modeller? Mig veterligen har detta inte funnits i BMW's utbud speciellt länge. Enligt Folksams statistik från verkliga olyckor där dom läst ut infon i den svarta lådan som monteras i många bilar så är BMW's 3-serie 83-05 medelbra, whiplashskydd finns inte ens som tillval. Volvos 40-serie har bra säkerhet, dvs. ett snäpp bättre än trean. Whiplashskydd är standard from. 2000-års modell. Så Pär, förklara gärna vad du menar med "S40/V40 är varken rymlig eller säker jämfört med BMW." Det är BS om du frågar mig! citat: "Väghållningen i en Volvo är urusel, ingen kan få mig att tycka annorlunda, men/och det är min åsikt. Komforten och vägbuller mm i S/V40 tycker jag helt allvarligt är sämre än en E30 från -88." Jag har haft en 325-90 med M-technic chassie, jag måste tyvärr säga emot dig, 10 års utveckling på chassiesidan märks, även hos Volvo, konstigt vore det annars. |
|
|
Pär:an, att BMW skulle ha bra 2:ahandsvärde tillhör tyvärr det förgångna om man inte pratar om modellerna med de minst motorerna... i övrigt har jag inga åsikter om volvos roll som snabb traktor som klår BMW eller tvärtom. Har ägt både V70 03:a med 140hk och 528i 97:a, väldigt olika bilar med olika karaktär. För mig är volvo: komfort rymlig säkerhet BMW är Design känsla precision Sedan finns det olika starka modeller bägge märkena. Skurvar man upp turbotrycket går det fortare och det är enklare att öka effekten på en turbobil än en sugmotorbil...svårare än så är det inte. Varför tjafsa om vilken som är snabbast? |
|
|
Citat: "Så Pär, förklara gärna vad du menar med "S40/V40 är varken rymlig eller säker jämfört med BMW." Det är BS om du frågar mig!" Sorry, jag skrev fel, jag menade "ÄR VÄL VARKEN RYMLIGARE ELLER SÄKRARE jämfört med BMW" som svar på när du skrev, citat: "Jag vurmar mer för BMW än för Volvo, men säkerhetsmässigt så låg tyvärr BMW i lä när jag bytte bil för 5 år sedan" Men visst, säger folksam att S/V40 är mkt säkrare än 3-serien så är det väl så, vad vet jag. V40 är riktigt trång jämfört med 3-serien touring tycker jag, men har inga vetenskapliga bevis. Känns inte som jag riskerar mitt liv genom att åka 3-serien iaf... och är du ute efter säkerhet så är det väl inte säkerhetshöjande att trimma och modifiera bilen... tror inte folksam tycker det i alla fall... Har haft precis en 325iM-90 jag med för några år sen, och en V40, och jag håller inte med dig, frågan är hur frisk din var i chassie i så fall men det jag tycker är allra tråkigast på just S/V40 är inte chassiet, det är komfort och buller, Egenupplevt i V40 jag ägde för några år sen. Och min åsikt bara... har inte officiella tester att luta mig mot... Toyota har jag bara haft 2xCelica, Corolla och Previa, och den plastiga & skramliga känslan toyota förmedlar är inget jag uppskattar... och rost. Men jag kan lätt erkänna att det är världens bästa bil när det gäller driftsäkerhet och låga servicekostnader. Men allt jag skriver är min högst egna åsikt och ska inte drabba andra BMW-ägare negativt. Sorry om tråden spårat ur totalt från grundfrågan, men kan inte låta bli att svara när det blir så här intressant och man kan fördriva tiden lite :) |
|
|
simon_en: Jag jämför inte äpplen och päron, kolla prisraset på S60R och M3 så ligger inte BMW så illa, jämför sen prisraset på en S40 1,8 och BMW 318 så ligger BMW inte så illa heller... men är bara vad jag tror, jag har inte fakta... det jag VET är att jag själv har förlorat väldigt lite på dom BMW jag har ägt, sköter man dom så verkar dom behålla värdet ruggigt bra, en pedantskött Volvo eller Toyota väcker inte heller samma känslor hos köparna eftersom det verkar bara vara en "bruksbil" för de flesta... Instämmer helt på din beskrivning av skillnaden mellan Volvo och BMW, förutom komfort på S/V40 modellen... där tycker jag nått annat... |
|
|
Pär:an, har endast provkört en v40 01 T4 för 1,5 år sedan, kul, men klart okomfortabel bil ja. Vad gäller 2hv så titta gärna på t ex e39or från 01-03 och jämför med motsv S60/V70 hur mycket det har sjunkit. E60 sjunker också väldigt mycket i kronor. M3 e46 verkar iallafall hålla 2:ahandsvärdet bra, än så länge iallafall. E46 verkar gå in i en begynnande värdeminskningsfestival.... Min egen och många kompisar till mig:s erfarenhet är att BMW generellt sett är svårsålda... |
|
|
Pär>> Säkerhet har alltid varit Volvos signum, den som säger annorlunda vet nog inget om bilar. 3-serien, E46 iaf. (om man tillåts jämföra samma årsmodeller) är ingen säker bil om man ska tro statistik och tittar på fakta. Utrymmesmässigt så ska jag inte uttala mig, däremot har jag inga problem att få plats i varken framsäte eller baksäte i min V40. Bagageutrymmet på BMW´s trea är allmänt känt att det är minst i klassen. Tror tom. att det är den enda bilen i mellanklassen vars bagage är mindre än 100cm på både längden och bredden. V40'in är 130cm bakom hjulhusen och drygt 100cm mellan hjulhusen, och över metern på djupet. Min 325iM-90 var en av dom sista som såldes i Sverige och den hade inga fel på chassiet. Jag tyckte mest att den var obekvämt hård i chassiesättningen och bullrade. Detta är min bedömning iaf. Sedan vet jag inte vilken årsmodell av V40 du hade, men det är stor skillnad på fas1 (96-00) och fas2 (01-04). Annan framvagn, bättre ljudisolerad, annan inredning, förändrad på 1500 punkter enligt Volvo. När det gäller andrahandsvärdet är du ute och cyklar. Toyota är den bilmodell som ligger i topp när det gäller andrahandsvärdet. Jag citerar Vi Bilägares senaste undersökning som du hittar här:Länk "Numera är det Toyotas värde som varar. Tre av tio bilar i topp är Toyota, varav Corolla i kombiutförande är en av två bilar som delar förstaplatsen på vår lista." Jag måste tyvärr erkänna Pär, har svårt att ta dina inlägg på fullt allvar när du skriver emot fastslagna fakta. Simon> Jag tror rent överlag att motorstarka bilar på senaste tiden drabbats av försäljningshybris med drastiskt prisfall som följd. Idag ska dom flesta åka miljöbilar och bilar som inte drar något bränsle alls. Samma sak gäller försäkringar som blivit dyrare på motorstarka bilar. |
|
|
Tomas: Jag säger ju att jag inte har några fakta, utan det är min åsikt??? Så jag kräver inte att du ska ta mig på allvar heller :) Allt jag skrivit är vad jag tycker själv och inte vad folksam, konsumentverket, vi bilägaren osv tycker... Har inte nämnt toyota när det gäller värdeminskning, så jag vet inte vad du pratar om. Jag vet att toyota ligger i topp på mkt... jag pratar hela tiden om min personliga erfarenhet... Trodde vi mest var inne på att jämföra BMW och Volvo... vi skulle visst blanda in fler och fler bilmärken... |
|
| Det blir lätt lite OT när man har bilintresset som främsta intresse:-) Jag kommer nog att byta min Våffla till våren är det tänkt. Dock vacklar jag fram och tillbaka mellan olika märken och modeller. Just för tillfället är det 320D Touring 05-06, 120D, A4 Quattro 2,0D 06-07 som lockar mest. | |
| BMW ägarna är de nöjdaste bilägarna och har varit det flera år i rad. Nuff said. :-) | |
|
Att ni bara orkar tjata om det här gubbar! Tråden är ju typ 4år gammal. Alla vet ju att BMW är bättre än Volvo... Dessutom är Volvo fula :) |
|
|
Jag skulle nog vara nöjd om jag åker ifrån en Yamaha R1 med min Volvo:-) Länk |
|
|
Det där måste vara den fränaste 745:a jag sett! :) Undrar hur det känns att köra den i 305 km/h?! /L |
|
| Leffo, så går alla chipstrimmade Volvos! :-) | |
| Världens höjdartråd... Alla kategorier. | |
|
Ligger förresten lite i linje med... Länk |
|
|
Det finns många kloka människor på detta forum, och väldigt många som passar in på lunarstorm. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.