AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
37.573

Ska inte M3or vara snabbare än traktorVolvo?

Sida 1 av 11
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Länk
Någon som har några bra ursäkter till att traktorn är snabbare?!
Illa att förlora mot en fwd när man har den "ultimata körglädjes bilen"!

*detta inlägg är skrivet med en anningens ironi*

fj
160
fjalar
Tesla Model 3 LR AWD -19
VW Tiguan TSI DSG -18
rättvis jämförelse att jämföra en original, ~10 år gammal bil med en trimmad, nyare dito? dessutom rakt fram, något som m3 inte aspirerar på att vara bäst på.

bra jobbat!

-- fjalar
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Håller med dig Fjalar! Roliga killar det där som har gjort den lilla filmsnutten.

Att stressa upp en S40 T4 el. likanande till ca 300hk är ju inga problem. Sen att de, som det ser ut, väljer att möta en M3 3,0 gör ju inte saken bättre.

Mvh Jimmy

Min ögonsten: Länk
Det är väl inga större problem att bygga ett turbobygge som slår M3 vad gäller hästkrafter. Betydligt större utmaning är det att bygga en bil som tar den på bana. Hk är långtifrån allt här i livet.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Kul att se en film på Martengs Volvo.
Jag vet att den har kostat mången skön slant att bygga.

/Anton
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Ironi, i allmänt språkbruk term för yttrande eller framställning där upphovsmannen säger motsatsen till vad han verkligen menar men med avsikten att åhörare eller läsare skall inse detta.

trean tog väl ändå starten?

---
WWW.JK-RACING.SE -Uppe nu!
X-
348
X-Max
1M Coupe -12 VO
430Hk 650Nm
==========
120D Coupe -11
X1 20d xdrive -17
Håller med fjalar..

Men jag undrar vad det skulle kosta att bygga om volvo'n så det blir lika mycket körglädje som i en m3?
För att klargöra lite...

1. Filmen gjordes av en enda anledning, och det var för att en BMW-ägare under racet i Västerås uppmande mig att filma när Volvo'n skulle åka på däng i racet. Så enkelt var det med det.

2. Det finns inget "ont uppsåt" varesig från mig eller från X40Nordic att vara elak mot någon bilägare, oavsett val av bilmärke.

3. Vi valde inte att köra mot varesig BMW's Saabar, Toyotor eller Fordar... Det var tävlingsledningen som ordnade med turordningen.

Att mixningen på filmstumpen blev som den blev beror enkom på kommentarerna vi fick om att en trimmad S40 inte skulle ha en chans på korta 201 meter p.g.a. FWD'n. Givetvis är filmen gjord med en stor glimt i varje öga och är på inget sätt avsedd att smutskasta någon medtrafikant.

Vi ses ute på vägarna vänner,

M.v.h.
Det är lite fascinerande egentligen... Nu ska jag inte säga att det är så, men jag får iaf intrycket av att BMW-ägare rent generellt är ganska snarstuckna när det gäller prestanda... ;-)

Mvh Elvis
Det där kan inte stämma. En Volvo kan bara inte vara snabbare än en BMW M3! ;-) ;-) ;-)
Och detta är ingenting. Såklart trimmade bilar kan ta en M3:a. Alla har ju sett trimmade 240 som spräcker m3:or. Men då ska man tänkta att dom tävlar alltid mot standard m3:or. Tänk er då att trimma denna m3:an och möta då denna lilla s40. Hur illa hade det gått för volvon då?
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Enligt en bekant som är med i X40 klubben så har tydligen denna slicksförsedda S40 hela 400drivhjuls HK... Det är alltså lika mycket som BMW M5 E39 har i motorn.
Den ENDA fråga jag har efter att ha sett denna filmsnutt är, "Vad i helveta har dom gjort åt M3:an för att hänga på så bra???"

MVH Morgan.

Länk
Makaveli frågade: "Hur illa hade det gått för volvon då?"

Så länge den trimmade M3:an inte gör över 200 km/h i slutfart på 402 meter så går det nog inte så illa...

M.v.h.
Det kryllar av BMWs som gör över 200 på strippen och ännu fler som troligen tar denna Volvo fast med lägre slutfart.
Flåklypa;

Säkerligen. Som sagt, syftet med filmen var att visa när M3:an torkade av S40:in på begäran av en BMW-ägare. Ingen har påstått nå't annat.

M.v.h.
Ja, det var faktiskt en regelrätt avtorkning. Dom där X40ina går riktigt bra med bara chip och system också, så länge vägen är rak iaf.
Ar
164
Arash
518i -93
tjena jompa ....... dettta är drity eyes kompis .....
jag förstår inte riktigt vad ni vill säga med denna film snutt....

att jämnföra en 3.0 på 286 hästar med en 450 hästars s40 med slicks.....mmmmm
jag vill se en orginal s40 köra mot en orginal M3 ....

sen lägg dom pengarna som martin har lagt på sin bil på en M3 så tror jag att den också blir rätt så snabb........

behöver bara nämna den blå M3 med turbo med 700 hästar eller stylingkompaniets svart 325 m hybrid o.s.v........

som bil sport skriv i upplaga nr 5

"M3 åter måttstock"
eller
" M3 är OKRISTLIGT snabb,både rakt fram och när det svängde. BIlen formligen bad om att piskas hårt å¨krävande landvägar eller racerbana"

"bra bleb bättre"

"M3 herren på täppan i sitt segment"

o.s.v

M-power need i say more ????
Flåklypa;

Ja, det kan man tacka den låga vikten för. Min egen bil väger in på anorektiska 1.260kg utan förare. Med väghållningsmoddar för 10k blir bilen som en "gokart" (ställbara dämpare, fjädrar och lite stag) så då kan den t.o.m. hävda sig p.g.a. den låga vikten när det svänger oxå.

M.v.h.
Arash frågade: ...jag förstår inte riktigt vad ni vill säga med denna film snutt....

Men läs inläggen ovan igen... Jag/Vi vill inte säga ett smack egentligen. Filmen är inte publicerad av mig i den här tråden, utan gjordes som en kul grej för X40nordic eftersom vi blev "häcklade" av en BMW-ägare som bad oss att filma när M3:an skulle köra ifrån S40:in.

Jag ber om ursäkt om Du tog illa upp.

M.v.h.
Ar
164
Arash
518i -93
M -power
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.