|
Sida 10 av 11
|
|
|---|---|
|
Jag tycker fortfarande att det är kul att man med relativt små (trim-)medel kan hålla BMW's M-modeller bakom sig med en Volvo/SAAB. Sedan kan man ju tycka vad man vill om original vs trimmat, bilar mot varandra i samma prisklass/årgång osv. Min bil är en 01'a, för samma pengar i samma årsmodell kanske man får en 320, på sin höjd 325, men prestandamässigt får man gå upp till M3 för att hänga med. Och då pratar vi 3-4ggr så dyr bil. Så prestanda per krona har BMW tyvärr inget att hämta mot en Volvo/SAAB, tyvärr. |
|
|
Kul tråd! :-) Som filmen visar går det att klämma ut bra jäkla mycket effekt ur en motor med rätt grejer men skillnaden med hemmatrimmat (oavsett märke) och fabrikstrimmat är att det senare håller 20.000 mil och oftast går att köra hyffsat ekonomiskt om man vill. |
|
|
RR99>> Egen erfarenhet? Min bil har rullat 15.000 mil och har 50% höjd effekt. Extra bränsle tar den bara när jag använder mer effekt än original. Brukar ligga på 0,85-0,9 vid blandad körning. Jag vet inte hur 330-E46 ligger i förbrukning mot M3-E46, men visst tar den trimmade M3'an lite mer trots ganska moderat körning? 0,3L mer per mil om man ska tror modellguiden. Min bil ska ligga på 0,89 enligt fabriken, 1,01 har den tagit som mest vid en tankning, men då har jag kört med släp och gasat en hel del. För att snitta 1,2 (i jämförelse med 330 vs M3) så får jag nog åka runt en racerbana:-) Så naturligtvis menar du tvärtom, att en trimmad standardmotor är mer ekonomisk att köra med än den fabrikstrimmade dito! |
|
|
Tomas "Och då pratar vi 3-4ggr så dyr bil. Så prestanda per krona har BMW tyvärr inget att hämta mot en Volvo/SAAB, tyvärr." Och jag skulle tro att du inte har nåt att hämta i ett race mot Dr Tinnitus bygge. Tror det är en Sierra med en SAAB turbo motor. Skulle förvåna mig om den bilen kostat mer än hälften av din Volvo. Så prestanda per krona har Volvo S40 tyvärr inget att hämta mot en modifierad Sierra, tyvärr. Så man kan nog konstatera att du satsat på felhäst om bara prestanda per krona är intressant. Tror ytterst få köper en M3e46 med tanken att uppnå maximal rakt fram prestanda per krona. Därför tycker jag det haltar lite att jämföra en trimmad Volvo med M3:an. Jämför istället med en turbo konverterad 325i e30 för 70-80´. |
|
|
På förekommen anledning. 1 St. Sierra 2,8i -89 1 St SAAB 9000 Aero -96 motor. 1 St Sachs 240 mm 620 Nm tryckplatta 1 St Bosch 044 bränslepump. 1 St BMW E34 535i lamell 1 St "lurigt" styrprogram från SAAB:s motorlabb. 1 St. M3 E36 ZF 5 vxl. Vxl-låda modifierad 1 St BMW 740 kardan modifierad 1 St. BMW 540i 2,93:1 slutväxel med diffbroms. 2 St Sierra Cosworth RWD drivaxlar. + en stor påse småpyssel runtomkring. Totalpris ink. alla inköp av bil och delar, samt regbesiktning m.m. ca 45 000 Kr Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| Har alltid varit nyfiken på hur mycket effekt du har i din sierra kurt, har du mätt någon gång eller kanske räknat på stickan? :) | |
|
Printsceen. Har aldrig bromsat bilen på rullar, eller motorn i bromsbänk. Det är ju bara en helt standard och orörd vanlig 2,3 Aero-motor med standard IC och 2,5" avgas från turbo och ut. Bara ett annat styrprogram, så jag ser ingen större anledning till att bromsa den då jag ändå vet ganska bra vad den kan prestera i både prestanda och effekt som den är nu. Detta gör även att den är lite känslig för olika utetemperatur, för den är lite begränsad på bränslet på högre varvtal då det är original bränsletryck och spridare. Jag har en professionell mätutrustning (nu till salu om någon är intresserad) för prestanda m.m. vilken även kan mäta fram aktuell presterad effekt ute på väg på drivhjulen. Det bästa jag mätt med den är runt 285 D-Hk en Oktoberkväll med -5 grader ute. Just vid den mätningen så hade bilen 175/70x15 bakdäck, ingen diffbroms, 1290 Kg fulltankad med mig i. Start på tvåan på vanlig väg/asfalt utan däcksvärmning och med ca 2500 rpm i startvarv. Mätningen visade att 0-100 gick på 5,38 och 0-200 på 18,35 och mellan 15-18 s (183-198 kmh) gav den 285 Hk på drivhjulen. I samma testrepa gick 0-402 m på 13,15@173 kmh Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
BjörnB> Ett par frågor: Tror du att ett bygge bestående av ett ihopplock av 5-6st bilar (dom flesta 20 år gamla) är driftsäkrare än en 01'a med 50% höjd effekt? En turbokonverterad E30 kommer inte igenom besiktningen med annat än utbytt motor tyvärr. Då känns det, precis som med Tinnitus projekt, att man frångår konceptet "trimmad originalmotor". Sedan skrev jag att jämförelsen gällde motsvarande årgång av BMW. Vad får dig att tro att Tinnitus bil är snabbare än min utan att veta vad min bil presterar? 0-100 har jag inte mycket att hämta eftersom fysikens lagar sätter vissa begränsningar med fwd utan diffbroms. 100-200 ligger min bil på 13s, då har jag kvar skinninredningen, ecc'n på, elhissar, xenonlampor, säkerhetsutrustning som krockgardiner, aktiva nackskydd osv. Effekten och vridet har jag fått till 274hk/390Nm på drivhjulen mätt med professionell utrustning. Bilen väger 1480kg fulltankad med mig inuti. Bästa slutfart på 402m är 170km/h. Mjukvaran har kostat mig 0kr då jag mappat själv, hårdvaran ligger på runt 20'. |
|
| Här har ni en kompis ekonomi bygge, och en film med glimen i ögat oxå... 318iS med 333Hk på hjulen... Länk | |
| Länk | |
| Men långt ifrån regbesiktad och allt annat ;) | |
| Och LÅÅÅNGT ifrån vad tråden handlar om! | |
|
Ber om ursäkt för den enorma felsteget från tråden då, har inte läst igenom hela tråden... men jag läste bara inlägget ovanför från dig som sa nått om "Så prestanda per krona har BMW tyvärr inget att hämta mot en Volvo/SAAB, tyvärr." och då ville jag bara visa motsatsen... om man bara pratar prestanda per krona... |
|
|
"Tror du att ett bygge bestående av ett ihopplock av 5-6st bilar (dom flesta 20 år gamla) är driftsäkrare än en 01'a med 50% höjd effekt?" Vet ej, beror på hur Doktorn har utfört bygget. Är inte helt övertygad om att 50% ökning av effekten i en S40 är helt tillförlitligt heller i längden. "En turbokonverterad E30 kommer inte igenom besiktningen med annat än utbytt motor tyvärr" Och din bil ska inte heller gå igenom besiktningen... "Vad får dig att tro att Tinnitus bil är snabbare än min utan att veta vad min bil presterar?" Vet ej vilken bil som är snabbast, Doktorn gav dig några siffror så du kan jämföra själv. Tycker det ser ganska jämt ut vid en snabb koll. Tror hur som helst att han slår dig i matchen prestanda per krona som var vad ditt inlägg jag svarade på handlade om. Klart att jämförelsen haltar att jämföra en s40 från -01 med en gammal Sierra. Det var precis det jag ville komma fram till samtidigt som jag ville påpeka att din bil knappast är det optimala valet om man bara tittar på prestanda per krona. Precis på samma sätt haltar jämförelsen lika mycket när man jämför en m3e46 med en trimmad S40. Alla tre bilarna är ungefär lika snabba men där slutar likheterna. Klart att M3e46 är betydligt dyrare än din bil du får ju också lite mer än bara rakt fram prestanda. Till skillnad från Volvon får man en bil med bra väghållning, bromsar, attraktivt utseende, kvalitetskänsla mm mm. samtidigt som bilen är helt laglig. Men visst slår din bil M3:an i matchen rakt fram prestanda per krona |
|
|
Shit, jag glömde, vi befinner oss på ett BMW-forum. Självklart är M3 nummero ono! Men som rubriken säger, "snabbhet" var ordet. Attraktivt utseende, kvalitetskänsla kanske innefattar snabbhet oxå, vad vet jag. När det gäller bromsar/väghållning så kan man med en ganska ringa summa få till detta på en Volvo oxå. 1.28.84 på superstage för en V40 med 320hk är väl inte så kasst? M3-E46 ligger på +1.30... Jag vill åter hävda att en uppgraderad Volvo ger mer prestanda per krona än en M3, inte bara ute på motorvägen. |
|
|
Men har du själv läst tråden från början Tomas??? Vad som är relevant eller inte i tråden??? Är du fårvånad att folk på ett BMW-forum gillar BMW??? Är vatten blött & eld varmt? Jag kan av egen erfarenhet säga att jag MEST köper BMW för körkänslan, inte åka fort 0-100... har du själv åkt i en "M-utrustad"-bil Tomas? Chassiet är underbart, är som att köra gokart kombinerat med komfort, inget man uppnår i en volvo/saab tyvärr... oavsett vad du monterar in i den... också av egen erfarenhet… Men nypriset är ju högre på en BMW än motsvarade Saab/Volvo, och sen väldigt populära begagnade, så då är det väl inte konstigt att dom ligger högre i pris begagnad sen… man får det man betalar för… Att många andra bilägare av andra märken får mindrevärdeskomplex när dom hamnar bakom eller bredvid en BMW på gatan har man upptäckt flera gånger under åren… senast förra veckan då jag var på väg hem från jobbet med min BMW 320 hamnade bredvid en Volvo 945 Turbo som var stylad och trimmad, helt oprovoserat stod han bredvid och varvade och varvade den och blängde på mig och fjantade sig… och så fort det slog om till grönt ritade han lakritsspår och drog iväg som en idiot… och vid nästa trafikljus hamnade jag bredvid igen och då gjorde han samma sak igen… sånt måste man ju bara göra för att bevisa nått för sig själv om man har uselt självförtroende… så kan han skryta om att han dragit en helt standard BMW 320 med sin volvo… wooohoo… impressive… kan nån förklara det beteendet på annat sätt för mig? Är bilen i början av tråden reggad med effekten, annars är väl jämförelsen väl inte riktigt korrekt… Annars är det lika jämförbart att ta en trimmad E30 och jämföra med en nyare volvo... För komforten och väghållningen i en 20år gammal BMW är lika bra eller bättre som en ny Volvo ;) |
|
|
Tomas, trots att jag är BMW fantast skriver jag ju: "Men visst slår din bil M3:an i matchen rakt fram prestanda per krona" Du verkar störa dig på att vi blandar in andra faktorer som är till M3:ans fördel men så gör du precis samma sak när man försöker förklara att Doktorns bil eller gamla turbo konverterade BMW är ett ännu effektivare sätt att få snabbhet/kr. Bla, bla,bla driftsäkerhet, bla bla går inte att besikta osv. Du får ursäkta men jag blir inte så imponerad av en chipstrimmad SAAB eller Volvo S40 även om de kör ifån en M3 rakt fram. De flesta turbobilar går med små medel att få bättre fart på. Men Doktorns bil skulle vara kul att överraska sportbilar med vid rödljusen, det kallar jag en sleeper. Tror jag ska köpa en Volvo 66:a och börja hänga på nåt Porsche forum och hävda att min bil går fortare baklänges än vad deras 100ggr dyrare sportbil gör. |
|
|
Pär>>Min relation till BMW är att jag för 10-11 år sedan gick med i dåvarande BMW powers mailinglista. Under åren som följde gjorde jag bortåt 4-5000 inlägg på listan samtidigt som jag åkte olika BMW's. Du gör en jämförelse med en (förmodar jag) tonåring i en gammal 945'a. Jag upplever mig inte riktigt tillhöra den kategorin Volvo-ägare. Det vore lika barnsligt av mig att jämföra dig med alla dessa 18-åringar som åker åttor runt mig på "ringen" med sina 318-E30. Att jämföra komforten i en 20 år gammal BMW med en nyare Volvo, jag tolkar din smiley som du skämtar, så okej då. Sedan förstår jag inte denna form av omvänd "rasism" eller vad man nu ska kalla det för gentemot dom som kör ett annat bilmärke för tillfället. Blir man BMW-hatare per automatik för att man provar ett annat märke eller? Jag vurmar mer för BMW än för Volvo, men säkerhetsmässigt så låg tyvärr BMW i lä när jag bytte bil för 5 år sedan. Att jag sedan ser det som prisvärt att för 20 loppor i hårdvara kan hålla jämnt mot M3-E46 ute på landsvägen är bara en kul grej. Självklart hade jag valt M3'an framför min bil alla dagar i veckan, även en M3-E30 SE hade dugit, men det blir så bökigt med barnstolar och barnvagnar;-) |
|
| Björn>>Du har naturligtvis rätt! Man kan vända och vrida på steken hur många gånger som hellst och jag har slut på argument (och ork). Jag ville endast påvisa att man med relativt små medel kan få fart på traktorn, som tråden gällde. Tydligen var jag fel ute eftersom man som BMW-forums-fantast hellre åker en 80-tals sierra med ett hopkok av 5-6 olika bilar. Man kan köpa en gammal Fiat Uno Turbo och spöa M3'an på 402m men då är vi lika långt från ämnet som med Tonys Sierra! | |
|
Visst är det fel orättvist att jämföra din bil med en Sierra och tycker inte heller det är någon intressant jämförelse. Tog upp det för att jag tycker det är ungefär lika märkligt att jämföra en Volvo S40 med en M3e46, helt olika bilar även om de kan vara lika snabba. Jag är öppen för en massa andra bilmärken. Alpina, Mini, Porsche, Audi, Honda och faktiskt en nyare SAAB 9-3 skulle jag kunna tänka mig mm mm, Står inte bara BMW på min garageuppfart. Men någon Volvo som jag skulle överväga att köpa har jag svårt att hitta men det finns några godbitar en fin P1800, PV sport eller en 240 Grp A skulle vara kul att ha. Och 850R tyckte jag var skitfrän när den kom -95 (?) men det har jag kommit över ;) Men jag har full förståelse för att du är nöjd med din S40 och det är väl det viktigaste och inte att alla på ett BMW forum gör vågen när du presenterar din vagn. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.