|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
WOOOOOOOOOWWWWWWWW!!!! För alla som tvivlar på att det går att fixa toppljud i en Z3 Roadster, tänk om. Jag är inte klar på långa vägar, men det låter redan topp. Baksystemet drivs fortf av stereon, skall in på ett slutsteg, jag har inte byggt lådan till basarna än utan kör dem helt öppet, skrikorna fram är inte bytta.. ändå låter det toppen och helt klart med bra tryck. Trixet?? Jo flytta in basarna i kupen, annars går det inte få in något basljud alls... /Caspar | |
BoZton Grodan |
Caspar ... Ta det försiktigt med dina basar när du kör dom openair för hesike så du inte skickar dom till månen. -Dra gärna iväg lite bilder om du har...är såå nyfiken på vad du har för dig i verkstan* // BoZton Grodan// David |
| avis! vill ha mera bas i min!!! | |
|
Jag behöver hjälp, Jag har motor i min bil, dock ingen bas! Har en PhonixGold 12" liggandes och ett 500w PhonixGold steg, vad ska jag göra med de, blir bara dammigt! 19" :-) VD med R&D "M ROADSTER" |
|
|
Det skall bli en låda snarast, skall fixa fastsättningen bättre och snygga till allting ordentligt. Det ser minst sagt fördjävligt ut just nu, men jag ville prova mig fram till en lösning som fungerar. Så... bilder kommer när det ser snyggt ut.. Ljudet kan iallafall höras på Brostugeträffen även om jag knappast är helt klar då.. Yatooil: Jag tyckte att förvaringsfacket bakom sätena hade gjort sitt, hade vindskydd så det gick ju ändå inte att använda facket... Inga problem med 2 x 10" så en enda 12" borde slinka in hur lätt som helst (man får in 3 st 12" om man vill.. :-) ) /Caspar |
|
|
Jag har nu satt in en bashögtalare i skuffen på min Zäta och jag måste säga att jag är ganska besviken tyvärr. Problemet är att ljudet måste leta sig igenom två plåtskrov och det fungerar inte bra. Man måste dra på väldigt mycket för att få det att låta bra vilket gör att allt börjar skramla.. Det låter som om grannen spelar högt på sin bas.... Visst jag har gjort en liten sluten låda på enbart 19 liter vilket gjort att den fungerar bra på techno musik, alltså basen är väldigt rapp men man saknar helt den mjuka skööööna basen. Jag har funderingar på att skära hål i plåten mellan skuffen och kupén uppe där suffletten ligger och sätta basen direkt i plåten, vad tror ni?, problemet är ju att jag vet inte vad som händer med stabiliteten med bilen, jag tror att det är en bärande del i bilen eller i alla fall en stabiliserande del. Jaja ni kan ju få höra på lördag. Caspar, vi får väl SPELA i kapp.... :-) /PeGe |
|
BoZton Grodan |
pgr69 Du slåss många problem nu ch om du skär hål i plåten mellan bagage & sittbrunn så har du garanterat ännu flerr problem. Plåten har vad jag kan se på ritningar en viktig bärande funktion för vridstyvheten i bilen, som redan är ganska naggad gå det är en cabbe & inte en cupé. Problemet med basen och att du inte är nöjd kan beskrivas. Anledningen att man sätter en bas i en låda i första hand är för att begränsa konens rörelse, samt att förstärka vissa frekvenser beroende på lådans konstruktion samt volym. Basens uppgift är att "flytta luft" på ett kontrollerat sätt. När du stoppar ner din baslåda i skuffen på din z3 så är skuffen väldigt tät. -Det kan fungera fint att lägga en bas i bagaget på en vanlig 3-seriebil och ännu bättre på en kombi-cupe då ingen av dessa två alternativ är på långa vägar så täta som din Z-3. -Principen blir den samma som att stoppa ner sin bas i en 167L stor lunchlåda och den "luft" som kan flyttas är just endast den luft som finns inne i bagaget, och till din stora besvikelse vinner du att din stora fina bas i skuffen bara morrar & med lite tur så skramlar nummerskylten. -Såga inte hål i bilen åter igen* För bästa resultat måste du flytta in basen i sittbrunnen. -Nästa problem, ett omvänt problem. När du flyttat in basen & fälltner cabben så spelar du för kråkorna. Allt ljud försvinner ut i det fria och du kommer på detta sätt förlora bastrycket åter igen, men det finns inte så många alternativ. Ljud i en cab är & förblir en kompromiss, men att placera basen i kupen/ sittbrunnen är det bästa alternativet. -Så snälla lägg ner sågen igen och låt bin bil få förbli hel, se istället fram emot att få ta del ac Caspars bygge* // David // BoZton Grodan |
|
hur ser det ut på golvet bak/alternativt underförarsätet? plats för element under sätet? plats för låda på (befintligt?) golvet bak? M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Min M3:a: Länk |
|
|
Jag funderar på att kasta ut stereon helt, lyssnar ändå mest på motorsången. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
Hello hello! OK då lägger jag ned sticksågen då.... :-) Ja det blir väl att återgå till att gjuta någon form av bas för handsfacket ändå. /PG |
|
|
300+: Det finns inte en suck under/bakom sätet, max 5 cm på respektive ställe med stolen i bakersta/nedersta läget.. Pgr: Handsfacket?? Luftmängd 2 liter och Du får max in en 8 tum bas. Bort med bakre förvaringsfacket så har Du all plats Du behöver. Funderade också på plåten, men som Bozton säger, den finns definitivt där för vridstyvheten. Bozton mfl: Tyvärr bli det nog inget ljud på lördag, har rivit ner allt igen för att börja bygga den permanenta lösningen och det tar TID!!! Trots avsaknad av baslåda och inte sista steget inkopplat (baksystemet gick på stereons högnivå) vid provkörningen så räckte basen både till mig och kråkorna. i 150+ antydde jag vindsljudet och motorljudet hörde jag aldrig av. Fördelen med bilen är ju att den är så liten, så högt sitter ju i priocip i örat!! En freestyle med 1500W!!! :-) Jag blir nog döv snart Fredrik: Jag njuter också gärna av sången (även om jag inte har riktigt lika vacker sång i min bil som Du), men stereon har en volymknapp så jag får valbarheten.. :-) /Caspar |
|
|
Hepp ja jo jag menade ju förvaringsfacket mellan stolarna.... /PG |
|
| caspar:: tog du bort hela facket? hade du en stängbar lucka över den? blir den över så vet du vem som är sugen på den :-) | |
|
Längtar efter bilder på detta bygge. Mvh Henrik |
|
|
Z3c: Jo jag tog bort ALLT. Vem saknar en lucka?? Det kan ju inte vara Du. Fast jag tänkte nog behålla hela orginalkittet (ink luckan) så att det går att konvertera tillbaka om jag säljer bilen någon gång... /Caspar |
|
|
Jag hängde en aktiv Clarion Sub under handsfacket. Klart överraskad av resultatet, basen kostar ca 2500:- ! Länk |
|
| Den ser ju riktigt trevlig ut! borde få plats både här och där. har du alla mått? | |
|
230x73x330mm BRC Malmö tar 2095:- Länk |
|
|
Z3c: Köpte störtbågar idag och då går ej luckan att använda hur som helst, så Du får gladeligen den! /Caspar |
|
| coooooollllltttt! är det hela sektionen med både nedre och övre facket som du har över? | |
|
Njae.. Luckan är en annan när man har störtbågar (de skulle gå rak igenom luckan, dock följer ingen ny med i satsen) och det övre facket får man ett nytt (inre delen) så det kan Du få.. /Caspar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.