AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
8.266

M50 i E30 med E30 motorfästen?

Sida 2 av 3
Fan också.. som jag misstänkte.. fast scoop är ju rätt snyggt..
-noot!
får se vad jag gör då.
//M
Ne
106
Nesor
e30 325 24v T
hej igen... har nu byggt om hela motorrummet... kapat ut hela det högra rambenet och svetsat om det, satte på e36 motorfästen och kuddar motorn står nu helt rakt och det finns gott om plats till behållaren till bromsservo och till turbon...

// Rosen
jusste!, själv var jag på EM-yra ikväll på trädgårn, hett grymmt 5-0 !! :O
Tror jag kör vinkel i huven istället, börjar vänja mig vid tanken på scoop :D
Du hade väl Zf lådan? jag vill inte ha vinkel på lådan så det sista jag gör e att bygga om. Fick igång motorn igår, gick riktigt bra utan en enda vacumslang ansluten!! sedan vägrade den stanna efter att jag vritt av tändningen, så jag får nog kolla över elsystemet igen :(
Tjabba//M

"Man skall sikta mot stjärnorna, då når man iallafall trädtopparna"
andra bilar:Saab900T16@TD04
Ne
106
Nesor
e30 325 24v T
verkar tilloch med som om lådan hamnar rak nu :) ... Hur tror du det går med downpipen ??? det blir nog den stora släggan..

// Rosen
Ne
106
Nesor
e30 325 24v T
verkar tilloch med som om lådan hamnar rak nu :) ... Hur tror du det går med downpipen ??? det blir nog den stora släggan..

// Rosen
Ri
235
Ripper
E30-89/M50B25T-91
Att bygga om hela motorrumet lät drastiskt=)

Jag byggde grenrör i helgen (mycket nöjd hehe) och jag kommer modda min balk på högersidan för att ge grenröret lite extra space, men funkar nu oxå....

Vinkelslipen ska få hälsa på min bil oxå te helgen, man vil juh bli av med all värme och slippa kokande lack eller brinnande skärm=)
huvudvärk idag... konstigt.
Tänkte inhandla rostfria böjar någonstans innan helgen helst.
Undra var man hittar det bäst/ billigast?
Redan inhandlat?
//M
Just det, tänkte först köra samma dimension ut från turbon hela downpipen, dock var det inte 4" på Turbon som jag först trodde, var inne på Scania och kikade och det är antigen 110mm eller 115mm på dem. Gör nog en kona ner till 3" istället, det räcker långt dessutom blir lite mer plats än om man kör 110/115mm.
//M
Ne
106
Nesor
e30 325 24v T
Japp jag tänkte 4" downpipe först men det är nog bara att glöma om man inte drar in den i kupén en bit... men vad fan lär ju inte vara någon som vill åka med ändå :) ... har du fått på några tryckrör ännu... ?? Ganska trångt i motorrummet...

// Rosen
Ne
106
Nesor
e30 325 24v T
vart har du lagt luftfiltret.. ???

// Rosen
tryckrör, jo jag har kikat lite.. Har snott åt mig lite vvs rör av plast på byggen senaste halvåret. En speciell typ av rör gjorda i tjockväggig 3", dessutom lätta och blir snygga med lite lack.
Däremot rördragningen blir inte bra..tryckröret turbo>intercooler blir en riktigt tråkig 90'vinkel mot skärmen..inte mycket plats där, eventuellt skall jag vrida upp kompressorhuset på turbon lite för bättre plats.
Själv då börjat fixa med rören? vore kul me ett studiebesök men jag har ju ingen bil som funkar... :(
Ne
106
Nesor
e30 325 24v T
själv svetsar jag hop mina tryckrör av simons system :) men trångt e det,,,

// Rosen
Ri
235
Ripper
E30-89/M50B25T-91
Vilken låda kör ni med?

M20 el M50?
nyrenoverad getrag från en 325a 87
//M
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Nu har jag äntligen fått färdigt min e30 325 med M50B25 motor, faen vad den går bra!!

///Tobbe
Ri
235
Ripper
E30-89/M50B25T-91
Grattis..... bara sugis eller med en snurra tros?=)
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Bara sugis men med vassare kammar... ska bygga med snurra i höst...

///Tobbe
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Har varit ute och provat lite med bilen nu.

Jag har ju lagt in en M50B25 motor samt låda från e36 -93a, bakaxeln är från en E30 325 -87a.

Men faen vad det varvar, ca 3500 i 110km/h och vid varvstopp ca 6500rpm så var jag bara uppe i 190-200km/h.

Är det inte 3,73 i slutväxeln på 325-87? Nån som har ett tips?
Lägga på större hjul? ;o)

///Tobbe

BMW CS #05776

Ich Rase gern!
vad är det för utväxling på 93 lådan då?
Har du regbesiktigat den än? inga problems?
Själv har jag börjat kika på "externa bromsservos". Gamla amazoner, rover, vauxhall har haft dylika som man kan placera i bagaget om man så vill, de jag kikat på hittils funkar tyvärr bara för bilar med trumbroms bak.

fixade mitt kylarsystem nu i helgen.
Plackade lite slangar från olika bilar på skroten.
Vattenkärl tog jag på en 93a det kunde man placera rätt bra.
Hittade dock inte någon bra slang mellan motor-kylarens överdel på "grenrörsidan av motorn". den bör ju ha en 90grader böj, sedan gå ner och i slutet vara uppböjd.. Orginalslangen vill inte passa...
Vad använde ni andra för grejer.?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.