|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Det blir tydligen en vinkel på motorn (10´?) om man använder sig av e30ans motorfästen vid byte till m50 motor. Någon som kör med detta? negativa effekter? vilka motorkuddar kan användas isåfall? tackar på förhand//Martin "Man skall sikta mot stjärnorna, då når man iallafall trädtopparna" andra bilar:Saab900T16@TD04 | |
|
Du måste bygga/modda eget tråg. Annars är det inga problem. E30 motorkuddar. If you can´t drift it - ditch it! |
|
| Jag behövde inte modda tråget. Den passar med e36:ans tråg utan problem. Jag provade detta när jag höll på med min konvertering. Alltså med e30 kuddar och fästen. Största problemet är då att bromsservot tar i insuget. Motor ligger också för snett så att oljenivån kommer att läsas av fel på oljestickan. Det kanske inte är så farligt men jag vet inte om oljepumpen fungerar så bra om motorn lutar 10 grader mer. | |
| Wardof>> Hur gör du när du ska besiktiga? | |
| Har bara chansat så länge. Har gått igenom 2 gånger. | |
| passade e36an tråg ???? | |
|
525ans tråg passat i hvertfall! Kan man anvenda e30 servo sammans med e36 servopump? |
|
|
Wardof: tar du bort den fina BMW palstkåpan då innan besiktningen? --- Min E30: Länk Länk /Chrille |
|
|
Nej jag tar in bort den. ser för ful utan, man ser ju alla tändspolar =)... e36 tråget passar inte ta e34:ans istället. Det går fint med e36 pump och e30 styrservo. |
|
| Ursäkta mig så mycket, jag skrev fel i första inlägget det ska givetvis stå ”Den passar med e34:ans tråg utan problem” | |
| Wardof... det var bra att du skrev fel.. har precis sålt mitt e36 tråg och köpt ett e34... :).. men jag skulle behöva en oljepump till e34.. någon som har, | |
| Om du har kvar oljepumpen från e36 så kan du byta sugröret. Pumpen är likadana skiljer bara på sugröret, som kostar 176kr ny på BMW. Länk | |
|
hmmm... j_vligt lurigt det här... när jag monterade m 50 i min bil hamnade den snett... e30 fästen och kuddar... den satt 4cm fel och bak på medbringaren till lådan var det ännu mer... provade med e36 fästen och kuddar,,, passade perfekt... om man inte skulle ha turbo blev väldigt lite plats på avgassidan.. Någon som har mätt sin motor... hade varit kul och se,, lr om bara jag har gjort något konstigt... // Rosen |
|
|
Jag har stum monterat min m50, men har använt samma mått på både kuddar och fästen som på e30, sitter minimalt snett och kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att detta kommer skapa några som hels problem.... Använder växellåda från m20 och den sitter rakt och fint.... Kan fixa bilder efter helgen kanske... MVH |
|
| Ok.... får la ta och prova igen,, hur känns den med stumma fästen.. måste ju föra ett jävla oväsen... | |
|
Nesor Änsålänge känns det skit bra=) (inte provkört ännu) Har lite kvar innan den kommer ut på vägarna, bygger just nu grenrör och gavlar till IC`n Men vet sen innan att bmw 6:orna är väldigt väl balanserade och vibrerar ytterst lite så det brukar inte vara så mycket oväsen, även pratat med folk som tidigare stum monterat och fått höra att det ska vara lungt. Lovar att berätta mer efter första provturen....=) |
|
|
Såg heller inget jätte fel på motorns placering med e30 fästena. Största problemet är att insuget på m50n kommer ca 2cm nära själva huvudbroimscylindern, det ärcker inte med att ta bort bromservot, utan även påfyllningsgrunkan måste flytas, iallafall där jag satt den.. annars kan man vinkla huvudbromscylindern ut mot skärmen fär att få mer plats men jag valde att flytta min och sätta rörböjar/slang mellan grunkan/cylindern. >>Ripper hur gjorde du? mvh//M |
|
|
>>Turbovuic Jag har inte monterat dit insug ännu, men vet att det måste moddas på nått sätt, finns 2 alt antingen skippa bromsservo och stampa som Fred Flinta=) eller så skaffar jag ett mindre från t ex en E21:a eller nån gammal sierra och moddar det så det passar. Har du bilder på hur ditt blev? MVH |
|
|
hm. ja det blir nog jädrigt trång med bromsservo med de fästena..själv fick jag ju knappt plats med själva cylindern... Det skall inte vara så jäkligt utan servot ändå säger de som testat. //M |
|
|
har tröttnat på det här nu... ska bygga mina egna fästen och köra med 2 st (en per sida) hockey puckar som motorfästen. Ska vinkla upp motorn så att man får på behållaren till h-bromscylindern, med e36 fästen och kuddar fick den plats utan problem... men då fick inte grenröret plats :( ... alltid e det något.. Ska bara ha ett utrymme på ca 1cm mellan tråg och framvagn. blir till att banka plåt ordentligt... Jag kommer att köra med bromservo men då måste man vinkla motorn rakt annars tar spjällhuset emot hbc .. Jag har monterat ett hydraliskt bromsserv från en bmw 750... tror 535 e34 och uppåt har sådana också... kopplas till servopumpen :).. Martin: Det finns inte en chans att du får på din huv utan att kapa i den.. min turbo hamnade 3cm för högt med e30 setupen.. |
|
|
Nesor: Har ni likadant grenrör då? Jag behöver inte kapa i min huv, kommer dock göra det ändå, man vill juh bli av med all värme som blir....=) MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.