AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.664

BMW M5/Audi S6/S4

Sida 1 av 2
Detta är rent intresse spekulation bara. Men den dagen jag har plats till en bil till, ex sommar bil, så skulle jag vilja ha en rätt så kraftfull bil.
tittar lite på BMW M5. Då E34 karossen, lite dyrt med E39.

Sedan så kollade jag lite på Audi S6/S4, dem har ju bra priser jämfört med BMW M5. Skulle vara intressant med lite erfarenheter kring dessa, Jag är inte BMW såld eller frelst utan kan titta på andra bilar, men jag har inte åkt eller kört en M5.
Berätta lite...Hade varit intressant. Fördelen med S6 är ju att du kan få den i en trevlig Kombi...

al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Skygazer:

EN av fördelarna med M5 är att du kan få den som Touring! :-)
hmmm... hahaha. hade jag helt glömt bort
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Har inte kört just en M5 Touring, men Touringar som är utrustade med sport eller m-paket går som en dröm på vägen! Kan bara tänka mig hur en M5 Touring med EDC går på vägen! Dessutom fick de Nürburgring paket på -94:orna som innehöll bl.a. grövre krängningshämmare. Att det sedan är 340 hk som sparkar iväg en är minst sagt mysigt!! Har inte testat Audi, hur många hästar är det i S4 och S6?
Ca
15
Casull
530 E-60 03:a
S4:an har 230 orginal. Tror S6:an har lika "lite"
Men Audin får mer vid chipning än vad M5:an får.
Plus att Audis 5:a är näst intill skottsäker.

Men en BMW är alltid en BMW.......och en M5:a är lite till.
Om jag hade PENGAR
S4/S6 har ju en rolig faktor och det är ju Turbon som gör att bilen känns riktigt kraftfull på högre hastigheter. Jag har åkt för länge sedan i en S4 och det var kraft i den kan jag lova.. Och det var på låga varv. Men någon M5 har jag aldrig provat..

S6 har 230/290 hästar beroende på vilken motor man väljer
350/400 Nm

230h motor gör 0-100 på 6,7 s
290h motor gör 0-100 på 6,0 s

S4 årsmodell 00 265 hästar / 400 Nm
0-100 på 5,7 s...Original. Jag kan bara fantisera ihop vad som händer om man trimmar dessa bilar...
Men skall man ha en bil som går som en blixt kanske det skall vara en RS2 :-) Liten rolig sportbil, 315hk och 400 Nm 0-100 på 5,4 s. Otrimmat...skulle vara intressant vad det händer om man trimmar en sådan... :-)
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
S4 finns ju både med 4,2 liters V8a och den gamla turbomotorn på 230hk. Turbomotorn med ett chip går hyfsat bra ändå med tanke på dess vikt. Jag har för mej att V8an har 280hk, kan ha fel på några hästar men däromkring ligger den.

Har testat rätt noga både en turbo och v8an. Turbon var chippad (MTM 265hk) och sänkt å hade en otroligt härlig långfärdskomfort i hög hastighet (200+) efter norrländska vägar.

V8an konsumentgranskades mot en E34a 535a (orginal) under en kväll. V8an hade chip men har ingen aning om det gav några hästar alls. 0-100 vinner V8an men över 100-200 km/h så är det dött lopp.

Sammantaget så är Audin en mycket behaglig bil att köra landsväg medan jag klart hellre har en M5a om jag ska ha riktit roligt. Audin är mer som ett landsvägslok.

B M W - Do I need to say more!

Länk
Johnken,
när jag kör så är det mest som "vanligt" folk gör, alltså snabbt frammåt :-). BMW är säkert mycket bättre i kurvor och buskörning på det sättet, men så har jag aldrig kört, varken när jag hade BMW eller nu.

Tja, jag vet inte, jag tycker det är mest intressant att höra vad folk säger om bilarna. Att Audi har 4X4 tror jag inte skadar om man skall få ner kraften i vägen.
De låter som du har bestämt dig redan för audi.

Bmw tycker jag du ska ta för körklädjen.
Nej, jag har inte betämt mig alls, saken e att jag bara har erfarenheter från Audi när det gäller deras "starkare" modeller...

Jag tycker personligen att en M5 hade varit otroligt läcker, men vet inte hur det är med kvaliteten eller så. När man söker ´på M5 så verkar var och varannan bytt ut motorn eller andra större saker i motorn...
glöm tankarna om audi har provat både s6/s4, de känns pigga men inte mycket mer.. M5 har det man vill ha, mycket hästar och GRYMT vrid och bakhjulsdrift..

Så jag tycker inte ens man ska nämna dessa märken i samma mening, det vore att förlöjliga BMW

Drifting is fun
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
>>Germansteel
Varför ska vissa alltid tro/tycka att andra bilar e sååå mycket sämre än BMW? Väx upp och inse att det finns andra bra märken.

M5 är säkert en av de roligaste bilarna som finns. Men de är dyra att försäkra... Sen kan man chipa en s4/s6 så att den går nästan lika bra som M5... Bara en tanke!
LexCom

Jag håller med dig faktist
Säger som folk brukar på forumet, provkör båda bilarna och skaffa dg en egen uppfattning om vilken bil som passar dig bäst!

Finns inget annat sätt att veta. Självklart rekomenderar de flesta en M5 på den här sidan, och självklart rekomenderar de flesta på t.ex. Nordicaudi att du skall köpa en S-modell.

Personligen tycker jag att S-modellerna ser för tama ut.
Men ut och provkör!

Mvh Carl.
För mig är det mest intressant att få höra lite erfarenheter kring allt. Kul att höra lite åsikter från Bilintresserade...
Am
141
Amos
BMW 540iA-93
Köp en fin lågmila 540 touring istället. Billigare försäkring, motor som håller, lägre bensinförbrukning. Jag hade i och för sig en sedan -93:a men den körde LÄTT ifrån gamla Audi S4 med V8.(290Hk) och körde jämt med M5 3.8L -93.... Bara att byta till Sachs väghållningskit (ca 6500kr) så har du bra sportig väghållning som räcker långt!!!!! Lycka till!
Amos:En frisk 3.8 drar en frisk 540 förutsatt att killen i 3.8an inte missar växlarna....

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Be
134
Bepp
750i -89
325 cab -88 Tic
Håller med ovanstående en 540 har inte en sportkeps mot en m5 förutsatt att både bilarna är helt orginal samt friska i maskinen.

Hellre dö än fega!
Visa användare
3.755
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Men glöm inte Audi S6+ -97, 326 hk, 0-100 km/h på 5,5 s...Mitt val för de pengarna iaf!
Visa användare
3.755
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
...finns en på Bytbil.se just nu som är prisvärd, 154 tKr.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.