AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.155

Splirrans ny bil - Vad göra?

Sida 2 av 2
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Man tar bort fabriks vaxskyddet med ngn cleaner samt bearbetning. Detta för att deras eget skydd skall sitta närmast lacken.
Dessutom har en helt ny lack en yta som kan gämföras med ett månlandskap om man kollar i mikroskåp.
Dessa små fördjupningar poleras igen så att inte smuts kan "sätta" sig där.
Lacken blir därmed blankare, slätare och mer lättvättad.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är aldrig fel att vänta en månad innan man lackkonserverar en bil efter man plockat ut den ny. Dock får lacken härda en månad redan från produktion med tanken på den tid det tar från fabriken och ut till slutkunden. antingen väljer man att göra jobbet själv med att vaxa och polera pag att man tycker det är skojigt då har många i denna tråd bra tips. vill man eller kan man inte göra det själv, tex pga man inte har lämplig utrustning eller erfarenhet för att få ett resultat man blir nöjd med( i mitt fall har jobbat med det och helt enkelt tröttnat på att polera) kan man med gott samvete lämna bilen till ett proffs som löser uppgiften åt en. sök själv fram vad du tycker verkar passa dig. Av alla de lackskydd jag har provat har ditec funkat bäst för mig men i slutändan är det den som utför jobbet som är hantverkaren, dvs den man skall känna man har förtroende för.
Lycka till och kika lite på bilvårdsfirmor i din omgivning om du inte vill göra det själv, njut av den nya bilen låt andra putsa är mitt tips:))
Asken
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Framförallt så rengörs lacken på nya bilar och eventuella repor poleras bort. Har själv gjort ett antal nya bilar direkt från affären. Det är ruggigt hur mycket skit som är i lacken, största boven är transportskyddet som de inte verkar få bort vid så kallad leveranstvätt.

Hans Olof BMWCS Nord #5381

"Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några"
Th
59
TheHenk
318i -04 (04.06.18)
Vad är leveranstvätt egentligen???

Verkar ju vara mer eller mindre rena tjänstefelet att INTE sätta igång och tokpolera sin nya bil så fort man fått den!? Ska det va så?

/TheHenk

__
En gång BMW - Alltid BMW
Hej. Känner att jag måste köra en lite förklaring efter att ha läst det som står ovan. Att göra en lackbehandling på ny bil är alternativet till att 3-4 ggr/år vaxa bilen själv. Det finns många som varken vill, orkar eller kan göra det men ändå vill ha en blank och lättskött lack. De bör göra en behandling. Är du en gördetsjälvare ska du göra det själv, så enkelt är det.

Återbehandlingarna vi gör är för att kunna hålle de garantiåtaganden vi har om en blank lack. Alla skydd nöts ner olika snabbt beroende på hur bilen sköts. Har jag en kund som kör borsttvätt (trotts min avrådan) på sin lackkonserverade bil en gång i månaden så kommer lackskyddet nötas ner. För att jag då ska kunna garantera en blank bil om 6 år så måste jag byta ut/bygga på behandlingen (18 månaders intervall) för att den ska bevaras intakt.

Man får inte (och ska inte behöva!!!) vaxa en Ditec el mrcap T.ex behandlad bil för att när du vaxar så slipar/nöter du ner den behandling som gjorts och vittsen med den är borta!! Som sagt...antingen gör man det själv el så lämnar man in den, inte både och det verkar väl ganska onödigt!! Mvh: Jörgen / STOCKHOLMS BILVÅRD
PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Hoppe, dina kemikunskaper behöver nog uppdateras och uppgraderas något ;o)

Det finns betydande skillnader mellan olika lackskydd, vaxer etc - både i innehållsdeklaration och testresultat - men deras lösningsmedelshalt (och eventuella polerande och rengörande tillsatser) gör att det befintliga skyddet löses upp när de används. Därför är det dumt att tex köra ett vaxpolish på sin lackskyddade bil. Men det gör alltså ingen skada på lacken - enbart för lackskyddet (som man betalt dyrt för).

Men även om lackskyddet inte tål vaxpolish så betyder det inte att det inte adderar värde normalt; tåligheten mot avfettning, biltvätt är betydligt bättre och ger en längre livslängd än ett vaxpolish och även flytande hårdvax.

Men jag håller med dig, de är inga mirakelmedel som står emot allt! Jag lackskyddar också själv, med medel som Autoexperten säljer.

MVH/PTR
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
PTR: Visst behöver mina kunskaper uppdateras, och det gäller nog de flesta ämnesområdena ;-). Gillar att provocera lite, särskilt när det gäller bilvård som ligger mig mycket varmt om hjärtat. Som Jörgen skriver, man behöver inte vaxa en lackskyddad lack. Men det som jag tycker är tråkigt med lackskydd är att de ganska snabbt tappar sin "hala" finish, vet att skyddet är kvar, men personligen gillar jag den där hala ytan. Frågan är hur mycket ett vax, utan något som helst slipmedel, skadar lackskyddet om mna lägger på det för att få fram "halkigheten"?

Men Hoppe...du ska väl inte gå och klappa lacken!! Då blir det repor ju! :-))

Mvh
Jörgen
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Jörgen: Jag gosar med pärlan varje kväll och då är det mysigt om det glider lätt ;-)).

PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Hoppe: Jag tycker inte lackskydd passar alla och tycker man det är kul och putsa och vill ha en nyvaxad känsla ofta så fungerar tex mer frekventa behandlingar med vaxpolish utmärkt som skydd - ev kompletterat med flytande hårdvax. Då kan man fixa till pärlan så ofta man vill och riktigt njuta av mysstunden på kvällen !!! ;o)

Som stressad småbarnsförälder mitt i karriären så blir det i bästa fall tid till gos med fru och barn på kvällen och då passar den lättskötta ytan hos ett lackskydd (man dock lagt på själv) mig. Men jag förstår dig...

MVH/PTR
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Trevlig 5 timmars mysstund igår kväll. Pärlan polerad och lackförseglad. Stannade på macken på vägen hem för att köpa tidningen. En dam i en ny S80 kommenterade min bil med orden: "Jag måste få säga att det var den blankaste bil jag sett, hur får man den så blank?" Jag skrattade, tackade för komplimangen och berättade i korta ordalag vad jag gjort. Nu är ju sällan damer i 60-årsåldern särskilt intresserade av bilvård, men det var kul att få en komplimang från oväntat håll.

Th
59
TheHenk
318i -04 (04.06.18)
...med den sista meningen menar du att hon somnade innan du hunnit berätta om den avslutande lackförseglingen?

/TheHenk

__
En gång BMW - Alltid BMW
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
TheHenk: Jepp, så var det...;-))

Th
59
TheHenk
318i -04 (04.06.18)
Får nya bilen i eftermiddag (fredag)!!!
Lämnar in bilen på DITEC på Måndag...
...och det känns helt rätt!!!

/TheHenk

En gång BMW - Alltid BMW - Ny BMW idag!!!
Härligt! Hoppas det blir en kul bil-helg för dig nudå!

Th
59
TheHenk
318i -04 (04.06.18)
Tack! Lita på det!

/TheHenk

Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
TheHenk: Grattis till nya bilen! Skriv gärna ett par rader om första helgen tillsammans med pärlan samt om resultatet av Ditec-behandlingen.

Th
59
TheHenk
318i -04 (04.06.18)
Nya bilen är allt man kunde önska sig och lite till! Den fullkomligt osar kvalité och nybilsdoften är ju inte så dum! Trots att det regnade katter och hundar i fredags så kändes det som solsken i fredags när bilen rullade ut ur hallen! Aah... Testa regnsensorn direkt! Underbart!

En sväng ut i Volvoland och sedan hem till polarn och kolla på fotboll på projektorn! Kan man ha en bättre fredag? 1-1 mot Italien... kolla ut genom fönstret... där står den... mys...

Helgen har gått fort (Vart tog den vägen?) och imorse lämnades pärlan in till Ditec för behandling. Det blir nån dags harvande i en Smart i väntan på att åter få krypa ner i stolen och dra på leendet igen! Men det är det värt! Jag återkommer med utvärdering av Ditec-behndlingen!

Tills dess...
/TheHenk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.