AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.160

Splirrans ny bil - Vad göra?

Sida 1 av 2
Th
59
TheHenk
318i -04 (04.06.18)
Jag har precis beställt en splirrans ny BMW 318i! 7 veckors väntan framför mig... :/ Surt så jag passar på att fördriva tiden här på forumet!

Nu undrar jag vad alla ni anser att jag ska göra för att lyckas hålla den fin i minst ett par år! :)

1. Skall man lämna in den på lackbehandling direkt eller vänta ett tag?
2. Vart ska man vända sig i GBG området?
3. Är Perma-Shine ett bra alternativ?

Hjälp mig!
/Mvh TheHenk

Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Hej och välkommen till forumet! Grattis till nya bilen säger jag först när du fått den ;-).

Jag skulle definitivt lackbehandla den direkt. Nytt är nytt och man vill ju behålla det så länge som möjligt. Vilken firma du ska anlita överlåter jag till andra att tipsa om. Ett alternativ är att fixa det själv. På en ny bil är det ytterst sällan några hemska repor att polera bort. Däremot behöver lacken rengöras, skyddvaxet vid transporten är sällan eller aldrig riktigt ordentligt borttaget. Köp tex Turtles polermaskin, kör över lacken med en mild cleaner och sen på med ett bra vax. Lika bra skydd som vilken lackbehandling som helst, största skillnaden är att det inte håller lika länge, men det är ju kul att pyssla lite med pärlan så det är ju bara att lägga på nytt vid behov.

Hans Olof BMWCS Nord #5381

"Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några"
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej hej och välkommen til veckor av tålamodsträning:)
1. Jag skulle rekommendera direkt.
2. Ditec Mölndal är bra vad jag hört.
3. För egen del har det inte funkat bra på min gamla saab 900 aero med permashine. Detta har funkat för mig Länk
Sök lite på forumet så hittardu nog flera åsikter.
Hoppas du hittar något du blir nöjd med, lackskydd är ett hantvrk
Mvh
asken
Th
59
TheHenk
318i -04 (04.06.18)
Man tackar för era synpunkter!

Ni tycks vara eniga om att det är helt ok att göra det direkt på en ny bil. Jag har tidigare hört att man bör vara försiktig då lacken eventuellt inte härdat tillräckligt, men det verkar ni inte vara bekymmrade över?

Verkar som Ditec är en favorit om man letar och läser på forumet! Får kolla närmare på det alternativet!

Någon mer som tycker någonting om detta?
/TheHenk

__
En gång BMW - Alltid BMW
Lacken skall definitivt vara tillräckligt härdad då du får bilen. En del bilmärken säger dock att deras rostskyddsgaranti inte gäller om man gör MrCap behandling på bilen (??!!??) pga det hårda skikt som det ger. De tillåter däremot SilverSeal, Ditec m.fl. Det var en varning jag fick från en rekond-kille, om det är sant eller inte vet jag inte.

Har själv gjort MrCap, SilverSeal och egen behandling på bilar jag haft. Rekommenderar att du kör någon behandling direkt (Ditec) och sedan vaxar själv ett par ggr per år för att underhålla. Sonab flytande hårdvax eller liknande produkt och 5 timmars jobb ger förvånandsvärt bra resultat

Asken: Har du köpt en liten diesel? :-)

Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Som Asken skriver; lackskydd och lackvård är ett hantverk. Själv använder jag Autosmarts Silver Seal-serie tillsammans med en Cyclo polermaskin. Avslutar alltid med att lägga på Platinum utställningsvax...ruggig puts och glans på pärlan ;-)

Lägger man på Ditec så får man inte vaxa eller på annat vis fixa med lacken för då gäller inte den sexåriga garantin!
Återbesök skall oxå göras var 18:de månad.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
or
725
oreo
323i -85
Jag skulle rekommendera att du funderar över att sätta dit en lackskyddsfilm i fronten. Ett effektivt sätt att skydda nybilen från stenskott!

Sedan kan det vara värt att fundera över om du tycker att det är värt pengarna att lägga lackskydd på bilen. Med alla återbehandlingar blir det rätt så dyrt... Om jag förstått det hela rätt så skyddar man lacken lika bra genom att använda vanligt vax några gånger om året. Enda fördelen som jag kan se med lackskyddet är att man slipper vaxa bilen själv och att man kan använda avfettning under vintern utan att skyddet försvinner. Frågan är dock om det är värt pengarna att få detta? Jag räknar med att få rätt så bra timpenning de gånger jag vaxar min bil!

//Örjan C
Håller med oreo.
Tycker att "återbehandlingarna" verkar vara ett trick för att firmorna skall tjäna massor med pengar.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Lillebror lämnade in sin 206cc till ditec, de ville dock att den skulle rulla 2 veckor innan så lacken inte skulle vara för ny.
Hubbe: Om inte franskmännen har riktiga "ungnar" för att härda lacken i, så kan man börja fundera på vilken hastighet på "linjen" dom egentligen har. De låter mest som en skröna som Din lillebror fick höra.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Th
59
TheHenk
318i -04 (04.06.18)
Mycket åsikter! Kul!

Visst är det väl så att det är en skröna?
Inte levereras väl nya bilar med ohärdad lack?
Jag tror jag ska försöka lämna in min så fort jag kan...
...när jag får den! (6,5 veckor kvar :/)

/TheHenk

__
En gång BMW - Alltid BMW
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Skröna eller ej, Bilvårdsteknik i Vallentuna ville inte ta bilen direkt utan ge den ett par veckor till.
TheHenk: Enligt ALLA lackerare jag pratat med så har alla moderna fabriker Ugns härdning och lackerna är 100% färdighärdare när de lämnar fabriken.

Att vid omlackering hos en "vanlig" lackerare sen, har en härdningstid på ca 4 veckor, är däremot fakta.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Det jag tycker är lite lustigt med alla dessa lackskydd och dess garantier är att man inte får påföra någon annan produkt på lacken efter behandligen. Vad är det som kan hända? En kemisk reaktion mellan två olika fabrikat så det blir frätskador på lacken eller? ;-).

Är väl inte så konstigt.. Börjar du gno på annat medel så gnor du ju bort tex Ditecskyddet.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Inte mycket till skydd isåfall... I kemin fick man lära sig att lika löser lika...skulle alltså innebära att om tex Sonax löser upp Ditec så är de ungefär samma produkter...

Lackskyddets 'garantier' är ofta ett sätt att få kunderna att komma tillbaks o betala mera. Garanterad inkomst för rekondaren alltså :-)

Mitt tips är: Behöver du polering för att ordna tvättrepor etc kan man anlita tex Ditec, MrCap m.fl. Behöver du en lackförsegling likaså. Behövs inte dessa, eller att du redan gjort det så vaxa sedan själv för att underhålla.

Många 'vanliga' lackerare har numera också ugn så att lacken härdas direkt, precis som fabrikerna.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Det man betalar för när man lackskyddar bilen är poleringen och arbetet, och det är ett konsthantverk. Kostnaden för själva produkten är försumbar. Vill inte på något sätt klanka ner på bilrecondare. Merparten är fantastiskt duktiga yrkesmän som utför underverk. Men ibland låter deras reklam och försäljningsargument som rena sagor. Jag har tidigare lämnat in bilar hos etablerade rekondfirmor och alltid blivit helt nöjd med resultatet, men jag står fast vid att det man betalar för är arbetet, vilka mirakelmedel de än säger att de använder. Sedan 1996 sköter jag lackskyddet själv. Investerade i proffsgrejor och medel därtill. Dyrt då, men har "betalat av sig" fram till idag.

Th
59
TheHenk
318i -04 (04.06.18)
Givetvis så är det ju så att hantverket är 90% som är fallet
med allt konsthatverk.

Därmed så kanske vi kan återkomma litegrann till ursprungsfrågan...

Är det någon som kan rekommendera någon firma
som utför lackskydd i Göteborg?
Ja, jag är helt enkelt lite för harig för att göra det själv
på min första helt nya BMW! :)

Ditec-center i Mölndal är det enda förslag jag fått hittills....
(inte för att det inte är ett bra förslag men...)

/TheHenk

__
En gång BMW - Alltid BMW
Har tyvärr inget svar, men en extra fråga :-)

Gör de något polerings-jobb på helt nya bilar? Isåfall varför? Borde inte en helt ny bara behöva lackskyddet med efterpolering?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.