AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.196

mobil synth s vad är det för olja ?

Sida 1 av 2
jag såg i en butik att dom hade den här ojlan för 280kr 4l, klassningen är sl.cf a3/b3/b4 bmw longlife 98,ja jag vet detta ämne har varit uppe en miljard gånger men denna olja hittar jag inget på när jag söker och den finns inte med i johan b oljelista.
sl
56
slackern
320i -85
Vet inte vad du vill veta men det är en olja av högsta kvalité.

SL och CF hör till det amerikanska klassificeringssystemet (API)
där SL motsvarar de högsta kraven för dagens bensinmotorer och CF motsvarar de högsta kraven för dagens turboladdade dieselmotorer.

A3, B3, och B4 säger samma sak men tillhör ett annat klassificeringssystemet ACEA, där A3 avser bensinmotorer och B3 samt B4 avser diesel.

Special oil och longlife oil är BMW's eget kvalitetssystem.
Oljan uppfyller alltså BMW's krav kort sagt!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är en delsyntetisk olja, därför finns den inte i listan!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
med något darriga ben måste jag nog säga emot olje gurun Johan B i detta fall...

Mobil synts s är en helsyntetisk olja...
men av något enklare slag än mobil 1

det finsn däremot en olja som heter Mobil S... den är delsyntetisk...

/Jonas
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Även solen har sina fläckar :) Mobil Synts S är helsyntetisk..

///Jesper

BMWCS #5494
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Okej, detta borde jag kunna om någon. Är tyvärr osäker men jag tror faktiskt att Johan har rätt iaf !
Tror att den är en s.k delsyntet.

Det faktum att den är "syntetisk" behöver inte göra den till "helsyntetisk".

Begreppet är f.ö väldigt svårdefinierat.
Halvsyntet/Delsyntet/Syntetbaserad, vad är det ? Jo det kan va allt från 5% och uppåt...

Men i det här fallet, Synt S 5w40 tror jag faktiskt att det rör sig om en s.k syntetbaserad produkt. Dock ej en "fullsyntet".

/Anders
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Länk
Mobil Synt S
5W-40
Motorolja baserad på Mobils syntetiska smörjteknologi. För bensin- och dieselmotorer med eller utan turbo/katalysator. ACEA A3/B3, API SJ/CF, SH/EC, VW 502 00/505 00, MB 229.3 (inkl. 229.1), BMW ”Long Life Oil List”.
sl
56
slackern
320i -85
"Det faktum att den är "syntetisk" behöver inte göra den till "helsyntetisk". Begreppet är f.ö väldigt svårdefinierat."

Njae, en helsyntetisk olja är en olja som endast består av syntetiska basoljor och additiver. En delsyntetisk (eller semisyntetisk som den också kallas), består av både mineralolja och syntetisk olja i olika proportioner. :o)
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Fast nu var det ju ordet syntetisk som var svårdefinierat.

Och som vanligt har Johan och Anders rätt :)

///Jesper

BMWCS #5494
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jo men Mobil synt S 5W-40 är listat av BMW som longlife-98 godkänd.

Mobils delsyntet heter Mobil super S 10W-40, den kör jag på, den är godkänd av BMW för bilar med serviceintervall upp till 1500mil.

///MVH Hasso
Länk
sl
56
slackern
320i -85
"Fast nu var det ju ordet syntetisk som var svårdefinierat."

Näh... syntetiskt är det som framställts på konstgjord väg! :o)
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
I detta fallet så behöver ju inte syntetisk betyda att den består av enbart syntetiska oljor (även om den kan göra det). Därav blir ordet i detta sammanhang svårdefinierat. :)

///Jesper

BMWCS #5494
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Antar att du förstod vad jag menade.

I annat fall är det när beskrivningen ibland säger " En syntetisk olja avsedd för bl.a bl.a..."

Många bolag säger så om syntetbaserade (ej fullsyntetiska) oljor. ÄR det en helsyntet brukar dom inte vara sena med att skriva det, gärna så stort som möjligt !

I det här fallet så kan man se på Mobils övriga oljor, Mobil 1:orna har en liten märkning "Fully synthetic" medans Synt S har "Syntethic technology" på etiketten.

/Anders
Länk
sl
56
slackern
320i -85
Antingen är det helsyntet eller så är det inte, man skriver att det är en "syntetisk motorolja", och då ska det vara helsyntet!
sl
56
slackern
320i -85
Har snackat med Mobil's tekniska support, och mycket riktigt, det är en helsyntet olja, så var det med det! :-p
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det förhåller sig precis som Anders säger!

I 99,9 % av fallen som ett oljebolag har en helsyntetisk olja skriver de ut "Fully synthetic", "Helsyntetisk olja" eller liknande.

Däremot är det inte ovanligt att de säljer sina delsyntetiska oljor med ord som "Syntetisk", "Synthetic fortified", "Syntetbaserad olja" eller liknande.

Detta gör det lite förvirrande för kunderna.

I detta fall är jag nästan helt säker på att det är en delsyntetisk olja det handlar om, men för säkerhets skull har jag mailat Mobil.
Normalt sett säljer Mobil sina helsyntetiska produkter som är avsedda för personbilar under samlingsnamnet Mobil1.

För övrigt består inte ens "helsyntetiska oljor" till 100% av syntetiska produkter.
Vissa additiv är organiska och andra är syntetiska.
Dvs. en mindre mängd av oljans innehåll är alltid organiskt (även i en helsyntetisk olja).
På motsvarande sätt innehåller moderna mineraloljor normalt sätt alltid en mindre mängd syntetiska additiver.

Men när man pratar om hel- eller mineraloljor är det själva basoljorna, dvs. själva huvudinnehållet i oljan som man pratar om.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Bl.a Neste försöker med tricket att kalla sina "delsyntet" för bara "Syntetolja".
För att ytterligare krångla till det så finns det "hydrokrackad" olja. En förfining av mineraloljan som vissa bolag vill kalla syntetisk, andra bolag väljer att inte kalla en sån olja syntetisk då det inte är PAO-oljor utan EHVI-basolja det handlar om.

/Anders
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Angående Synt S 5w40.

Fick precis svar från min gamla kollega (tekniker som idag jobbar på Castrol, tidigare Mobil).

"Nej Synt S 5W40 är delsyntetisk/halvsyntet/syntet eller syntetbaserad (eller vad du vill kalla det)."

/Anders
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Min fråga löd:
"är Mobils Synt S 5w40 en s.k "helsyntet" eller är den en syntetbaserad/halvsyntet/delsyntet.

För att klargöra...

/Anders
Länk
sl
56
slackern
320i -85
tja, någon ljuger eller vet eventuellt inte vad den pratar om. Tjejen på Mobil's tekniska support hälsade via telefon att det var helsyntet...

done with this, hejs.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.