|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om nån vet vilket fel min bil kan ha. Den tappar kraft efter ca 4000 rpm och gasar man lite till så lägger bilen av och går ner i "nödkörningsläget". Då får man starta om den och då går den ur detta läge men den går fortfarande inte bra. Den går till och med bättre när jag inte har sportläget i. Har varit på en Bosch verkstad och nollat felminnena och sen var vi ut och körde ur den. Nödkörningsläget gick i och vi kopplade in den i datorn igen och fick följande meddelande: 129 okänt fel och 154 Sondspänning (rad 2, sensor 1) signal för låg. Sen provade vi att byta plats på luftmassamätarna för att se om det skulle bli rad 1 denna gång. Bilen gick mycket bättre och jag körde flera repor utan att den gick till nödkörningsläget, dock så började den bluddra och jag kände att den var orkeslös. Vi kopplade in den och då stod det: 29 Luftmassamätare (rad 1) Value too low, C7 katskadlig tändningsmiss cylinder 4 Dellast. Nu blev det ju rad 1 alltså tvärtom mot tidigare. Sen läste jag här i forumet angående luftmassamätare att man kunde prova att rengöra dem så jag gjorde det idag, utan resultat. Måste jag in och nolla felminnena innan jag kan utesluta att rengöringen fungerade? Eller är den kass tror nu? Tacksam för svar! Svarvar Kurt | |
|
jag vet att wölkes löser ditt problem. polarn hade samma. snacka med inge(värkm),för att håkan har slutat mak |
|
|
Lät inte kul "Luft ska man ha i däcken inte i hjulhuset"/Ryssen |
|
|
Har du något tel nr till Wölkes? Svarvar Kurt |
|
| Har du provat Länk? | |
|
Yes Svarvar Kurt |
|
| Och denna Länk? | |
|
tel till Wölkes 031/47 02 00 M5touring register |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
hej! du kan behöva rengöra luftmängdsmätarna flera gånger innan de blir bra. berätta gärna hur det går, för jag har en kompis som har precis samma problem med bilen. BMW hävdar fortfarande att det är Vanosen, kostnad 33000 kr. mvh Johan |
|
Vanosen ska låta om det är trasigt, om bilen bara går allmänt illa och kraftlös (alltså) ofta inte på alla 8 cyl, så är det TROLIGEN luftmassemätarna. Prova Airduster PFR 4-44 eller Billigare CRC elektronikrengöring, är det mkt skit så grovrengör med ren sprit och blås försiktigt av med tryckluft / inte hårt så trådsensorerna går av bara ;) sen tar du några vändor med CRC eller Airdust Finns på Clas ohlson har jag för mig. |
|
P A Y |
Har samma problem som "svarvar kurt", varit på BMW verkstad i Luleå för felsökning av problemet, bilen har varit inne "typ" en vecka med en kostnad på 7700:- +moms :( utan att dom har hittat något, så dom sa att det var vanos problem på höger sida bara att byta ca 25000:-.. men när jag åkte hem med bilen igen så gick den som fan igen.. så jag tror mer på "Johan" & "bullseye" än BMW verkstäder.. så nu blir det rengöring av "luftmängdsmätarna" MVH PAY PAJALA |
| Vet iaf att en felkod på en m5:a 00:a där det Stod För fet blandning resulterade me defekta luftmassomätare. bytte båda och sen gick den som tåget | |
|
Hej igen! Jag har även glömt säga att bilen går väldigt ojämnt när den är kall, rycker och har sig. Jag menar, inte fan ska en sån bil gå som en förgasarbil som behöver chock. Jag är nästan hundra på att det är luftmassamätarna. Men hur som helst så har jag beställt tid till "Perra" i Huddinge nu. JAg har fått den uppfattningen här på forumet att han är duktig. Vi får se. För även om jag rengör mätarna så måste man väl in och radera felkoderna, eller? Svarvar Kurt |
|
|
PAY PAJALA så du betalar för fel som dom ej hittat? Jag betalar bara när dom hittat felet! Svarvarkurt. Det går nog att köra bilen utan att nolla gammla felminnet, men det kanske är bäst att nolla felminnena efter många felkoder i boxen för att den ska gå optimalt. |
|
|
Michel___ förstår hur du menar... men tänk på verkstaden också. dom måste ju få betalt på den tid dom lägger ner på bilen. det kostar ju för dom att leta igenom bilen... oavsett om dom hittar fel eller inte. dock 7700+moms värkar jävla dyrt.... |
|
|
Stoffe, om man tex lämnar in bilen för felkodssökning så ska man inte behöva betal för mer än felkodssökningen.Och har dom sedan "hittat" felet så betalar man bara för felet inte deras andra utbytesdelar sominte hde med felet att göra, alltså var det luftmassemätarna det var fel på så ska man inte betala för allt det andra dom böt eller åtgärdade..bara roten till felet. Vad är det annars för oseriösa mekaniker ;) |
|
|
Jag tolkade inte som en FELKODSSÖKNING. utan een Felsökning. Inte kolla med testern. man måste ju få betalt för den tid man lägger ner på en bil utan att hitta ett fel. att betala 7700+moms för ingenting låter dyrt. att sedan byta vanos för massa tusen som det inte är fel på e katastrof. dock anser jag att Mekanikerna måste ju få betalt för den tid dom lägger ner... |
|
|
först vill man veta vad som e fel innan man betalar eller hur? då lämnar man in den på en felkodssökning så man vet vad felet är. inte betalar man om bilen går dåligt därifrån (då har dom inte åtgärdat/hittat orsaken/felet. ska dom då ha betalt för påhittade orsaker?. har lämnat in ett par bilar som jag aldrig betalt för. orsak? för dom hittade inte vad som orsakade det riktiga felet. betalade bara för felsökningen trotts att do letade på bilen i ca 1 månads tid böt massa delar och provade orsaker..det var en saab.. hittade felet själv senare och det var vatten som läckte in i tanken som orsakade felet "alltså kondens". |
|
| Felkodssökning och felsökning e inte samma sak. d e lätt att läsa av med test intstrument. sen att kolla upp det i verkligheten e en annan sak. Jag anser att om man kommer överens om att göra en felsökning(inkl läsa av felkoder) och letar ungefär i normalt felsöknings tid för en viss summa, säg 6-800 kr kanske. och dom inte hittat någe fel för det! då måste man ju bli informerad i att det kommer kosta mera pengar för att hitta felet eftersom vi inte hittar något, dock känns det saftigt som fan att betala 7700+ utan att veta vad felet är. sen få vanos bytt! OBS byter dom vanos och det inte är felet då kan man ju bli lite irriterad. förstår du mig hur ja menar? jag anser inte att dom gjorde rätt. | |
|
förstår precis vad du menar ;) men som sagt att betala är inte lika roligt om felet inte är det dom säger det att vara.. för dom TROR det är det felet..och då rinner pengarna iväg givetvis, medans en bra mekaniker som har mkt erfarenhet och inte bara är efter att tjäna pengar och kan om just "M5 och dess vanligaste problem" VET troligen direkt var i felet ligger. Vanos & Massemätaren dom två vanligaste felen. Annars är det bara byta bil,om M5 inte står för kvaliten på motorerna alls. Synd på en så annars underbar bil att det är fullt av måndagsproblem och bara 3 års garanti. |
|
|
Vill bara säga att bilen går som ett skott nu. Bytte massamätare och la in ny programvara. Svarvar Kurt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.