|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| vad kul det är att titta på alla spekulationer!,,,vad funkar vad funkar inte osv,,, fall hit å fall dit,,,, på Porsche 944 turbo sitter retuen så långt ner man kan komma på ett tråg!,, ungefär 4 meter under oljenivån,, å faan det funkar,,. | |
|
På en B23 vi satt i en 142 för 3 år sen eller nåt så satt vi returen under oljenivån och den tröck ur sig olja, och då var det dessutom lut hela vägen på röret. Men verkar ju tydligen fungera på den där E36:an även om jag inte förstår riktigt hur, ser sett bilder på liknande dragningar på returen men då har dom fått köra med en pump av något slag. |
|
|
Hepp.............. Det största problemet är om man sätter lagerdelen UNDER oljenivån..... Fråga RAWSEX hur det funkar!!! //Jesper |
|
|
Jesper_w: :) Jag har faktist varit och mätt, precis 26 mm ovanför tråget sitter turbon monterad, alltså 4 mm under när motorn är avstängd. Efter lite missöden ikväll så ska jag plocka av grenröret och flytta upp den så långt det går. Man lär sig ju av sina misstag! ;-)~ Min bil: Länk |
|
|
rawesex: Jag är medveten om att en vätska inte kan rinna uppåt, precis det jag ville framhäva.... man vill juh ha cirkulation på olja, inte ligga o drösa i returröret.... Håller förörigt helt med bäckis att när man bygger själv, så väljer man själv....(till större del iaf) mvh |
|
|
Ripper: tolkade ditt förra inlägg som en fråga. :) Oljan i returröret (som ligger underoljenivån) förflyttas av den nya oljan som kommer från turbon. Den oljan skulle jag gissa blir väldigt varm, om inte volymen i returröret är stort nog. Jag säger bara som så det fungerar för mig att ha anslutningen till oljereturen under oljenivån. Dock så fungerade det inte att ha som Jesper påpekar lagerdelen under oljenivån. Godnatt :) Min bil: Länk |
|
bmwracing |
Om man nu måste bygga returen under oljenivå så borde väl mottrycket gå att lösa med en ventilation på returröret? Jag lånade din skiss Rawsezx och la till ett rör med ett filter. Nånting såhär menar jag: Länk Det borde väl funka? |
| T.o.m. Marklund har väl vissa turbosatser till hojar med returen i en banjonippel på oljepluggen,fast vissa byggen kräver pump till oljan då.Jag vet dock ganska många som byggt så på hojar utan pump med bra resultat(bara lagerdelen sitter över öljenivån). | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.