|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
700hp from 1bar S38B38 that is tha engine :) it is yellow like mine , it is E36 like mine , it is with S38B38 engine like mine and it is with turbo like mine how it will be ! Länk www.kamikadze.onlineshowoff.com | |
|
oljereturen ser lite tveksam ut --- WWW.JK-RACING.SE -Uppe nu! |
|
|
Vad är tveksamt med oljereturen? Att den sitter lite utsatt eller? Ser ut som på mig gammla 200SX jag hade så det måste ju fungera. Mikael Melander mikael@m-tec.se www.m-tec.se |
|
|
nej tänkte mer på lutningen och uppförsbacken --- WWW.JK-RACING.SE -Uppe nu! |
|
|
ser ut att ligga i botten av tråget också? --- WWW.JK-RACING.SE -Uppe nu! |
|
|
Funkar inte? --- Kör också båge! www.sporthoj.com |
|
|
Funkar säkert, men säger sig självt att olja som är som "Vispad grädde" inte bör ledas uppåt nånstans, iochmed att den rinner utan nått speciellt tryck.... MVH |
|
|
Satan va trångt... Ingen rolig bil å bygga på :-/ men e säkert grymt drag i :) //Ticco www.ticco.com |
|
|
Ripper: Menade att sidan inte funkade =) Men nu funkar den för mig! --- Kör också båge! www.sporthoj.com |
|
|
Nisse järnet: Okey då e jag me=) |
|
| Fattar inte hur den där returen kan funka.. Men tydligen så gör den väl det. Tycker att man borde behöva nån pump av nåt slag för det där ska fungera. | |
| Har inte oljan någon "fart" ut ur turbon alls?? Om den har det så är det ju trots allt en ganska kort bit den ska iväg, så då kanske den lilla "uppförbacken" inte har någon större betydelse!? Dock tycker jag det ser ut som oljan kommer långt ner i tråget? Men det kanske funkar som sagt... | |
| Men hur skulle inte det vara tryck på returen? det kommer med tryck till turbo så kommer det väl ut med tryck! men inte lika stort tryck när det är grövre slang som retur! de bilder jag har sett så går det inte att komma Högre upp på tråget med returen!! Länk | |
|
Att ha oljereturen monterad under oljenivån i tråget är inga problem. Se bild: Länk Som alla vet så vill vätskor utjämnas, problemet med min installation är att när motorn är avstängd, och all olja har runnit ner till tråget så ligger centrum på impelleraxeln ca 4-5 mm under oljenivån, och oljan letar sig ner i downpipen. Det är inte mycket, men dock så mycket så att bilen ska blåryka ca 2 min efter uppstart. Att ha returen sitta under oljenivån i tråget är inga som helst problem, den olja som letar sig till turbon kommer ju från tråget kan vi ju säga rent krasst, vilket betyder att oljenivån minskar, och samma mängd olja som försvinner från tråget, kommer ju tillbaka från returen, och nivån bibehålls helt av naturens lagar. //K Min bil: Länk |
|
| Inte med på ditt resonemang alls. Har haft en bil med returen under oljenivån, och det mottryck det skapade räckte för att den skulle trycka ur sig olja ur turbon. JAG skulle ALDRIG sätta returen under oljenivån, och jag har aldrig sett någon firma/manual eller dylikt som rekomenderat det. Man gör ju som man vill, men det är att skaffa sig problem.... | |
|
rawsezx: Funkar tydligen för många att ha returen under oljenivån, men man lär juh ha en neråtlutning hela vägen isåfall. kan aldrig bra att ha en sån böj på slangen, då måste juh den tjocka olja rinna "uppåt".....eller? MVH |
|
|
>Bäckis. Det är många nya bilar som släpper in ojan under nivån redan standard.... tex. Octavia 1,8T och säkert alla andra i VW koncernen. Men vill man vara helt säker, då leder man in den över oljenivån. Sen skiljer det säkert mellan olika agg. vad som funkar och inte. Ett stort agg. tex. Där är det fler Liter olja/min som ska gå genom turbon..... Då kanske det ställer till mer problem om man leder in returen under oljenivån i tråget.... Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
Som jag skrev tidigare, såg lika dant ut på min 200SX orginal. Visserligen så brakade ju turbon ihop senare...men,men. =) Mikael Melander mikael@m-tec.se www.m-tec.se |
|
|
Bäckis: Hur menar du med mottryck? Att oljemängden i tråget kommer att "trycka" upp oljan i turbon? Det är omöjligt. Rekommendationen att leda oljan över oljenivån är nog något som alla strävar efter, det är ju det bästa. över oljenivån så måste returen sträva nedåt, annas så har man ju byggt sig ett "vattenlås" (läs: olja) typ samma princip som på en toalett. Ripper: En vätska kan inte rinna uppåt. bilden som jag postade i mitt förra inlägg visar att oljenivån blir samma i returröret som i tråget. Under oljenivån så spelar det ingen roll om returröret går uppåt, nedåt, höger eller vänster, den kommer ändå att vara fylld med olja, eftersom den ligger under oljenivån. Fysikfråga: varför bygger man ett vattentorn på högsta punkten i en stad? :-) //K Min bil: Länk |
|
|
Bonje: då är det nog feldimensionerad oljeretur, trögheten i oljan gör så att den inte hinner rinna undan. :) //K Min bil: Länk |
|
| Jag vet att många bilar har udda lösningar av produktionstekniska själ, men när man bygger själv så kan man ALLTID få till en retur om man tänker först och bygger sen och då är det dumt att bygga "fel" i onödan och få olja rinnande ner i dp :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.