AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.096

Varför går bilen mkt bättre när den är kall ?

Sida 2 av 2
Tja jag har precis samma symtom på min bil men jag tror /vet att det inte är nått fel på bilen ...Det jag har hört e typ att bilen kan suga in mer kall luft en varm ..efter som att kall luft tar mindre plats så går bilen genast lite bättre ...(samma funktiom som en intercoller har)

Så jag e inte ett dugg orolig !!!

min bil Länk
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Har kikat mer på mitt problem.. var ute och testkörde en del, och den har bra respons tills jag ger ca 80% fullgas, efter det känns det som att den blir lite segare, så den går altså bäst på ca 80% plattan i mattan.. skummt..
Känns inte lika tydligt på 1:an och 2:an, men om jag ligger på 3:an, och trycker gasen i botten, så går den bäst om jag inte håller fullt.. =(
Visa användare
41
Nemo
323i E46 -99
M-sport
Samma sak för mig fast mycket värre.
Kall går den som ett skott. Om man ser tar en paus på en timme efter att den blivit varm är den hopplös när man ska köra igen.

Tomgången pendlar mellan 650 och 700 varv. Petar man på gasen och släpper ner tomgången så dör bilen och blir jäkligt svårstartad. Jättekul vid rödlysen :(
Får man till slut igång den så går den ryckigt och gasresponsen är kass. Kopplar man ur för motorbroms från 3:an till 2:an händer det att varven sjunker så lågt att den dör.

Någon som vet vad detta kan vara?
När lambdan är dålig, men inte helt slut så syns inte det i datorn, så då hjälper det inte att lämna in den till bmw. En dålig lambda blir långsam i reaktionerne vilket leder till dålig respons.

Men om bilen går bra upp till 80% av gaspådraget så skulle jag gissa på nåt av följande:

- Spjällägespotentiometern är feljusterad eller slut

- Soppafiltret behöver bytas

- Soppapumpen funkar inte som den ska

- Bränsletrycksregulatorn är dålig

- Nån tändspole funkar dåligt (kan kollas tex genom att plocka av kåpan och stå och gasa i ett mörkt rum samtidigt som man letar efter överslag från nån av spolarna. Dock kan överslag ske inne i spolen också och dom går inte att se.)

- Luftmassemätaren är dålig

----
Projekt Ascona B: Länk
hk
63
hkr
325ci-02, 530iT-05
Hej!

Emellanåt brukar BMW erbjuda kostnadsfri "förbesiktning", då tror jag att sådana mätningar ingår. Vet inte om de har det som stående erbjudande men tycker mig har sett det ibland.
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Hmm.. låter som bra slutsatser tycker jag ojay!
Finns det några bra sätt att själv kontrollera:
"Spjällägespotentiometern är feljusterad eller slut"
"Soppapumpen funkar inte som den ska"
"Bränsletrycksregulatorn är dålig"

Någon som har några bra knep ?? =)
Nemo;

Troligen någon givare som knasar! Går rätt fort att byta på BMW och kostar inte allt för mycket (om än tillräckligt).

/Manray/
ew
189
ewert84
320ik 88
lossade du minuspolen på batteriet efter du bytt luftfiltret

när man byter luftfiltrer så ska man nollställa luftmassemätarn så den kan läsa in nya värden med det nya filtret
Varför verkar så många tro att det är LMM man nollställer? Den är ju en givare som alla andra.

Det är motorstyrenheten (datorn) som man nollställer.

----
Projekt Ascona B: Länk
ew
189
ewert84
320ik 88
ojay: det var det jag menade tänkte bara på fel ord
El
338
ElNiko
325iT-92
De flesta bilar brukar gå lite bättre på låg/mellan varv samt ha lite "råare" gång när de är kalla, man brukar även kunna märka att bilen går lite bättre på låg/mellan varv om man inte ger fullgas. Detta kan bero bl.a på att metallen vidgar sig när den blir varm, därför tätar motorn olika beroende på om den är kall eller varm (olika metaller i olika delar och/eller olika tjockt gods), motorstyrnings systemet ger motorn en fetare blandning och om man har öppet sportfilter så blir luften runt detta varm när motorn blir varm och eftersom varm luft tar mer plats än kall så får motorn mindre luft--> mindre effekt...

/Niklas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.