AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.701

Premiärturen med turbo + SMT6

Sida 2 av 2
M50 är inte lika känslig, men å andra sidan effektivare och man vinner inget på att antända tidigt. Du kan backa lika på den för den kommer inte ge mer effekt med mkt förtändning i alla fall.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Svar på fråga 2: Ja, exakt det har vi upplevt med SMT6, ibland hoppar den igång direkt och ibland måste man slå av soppapumparna för att den inte ska drunkna för evigt.

Och som Bäckis säger, spikningarna hörs inte. Det blir inte ens märken på kolvarna. Men packningen far åt h-e...

If you can´t drift it - ditch it!
Ta
106
Talwar
325IM TIC -89
ok...

Synd att spika sönder packningen, men man får väl vara glad om det bara är den som sticker.

Hur mycket sämre är det att mappa efter avgastemp jämfört med bredbandslambda? Givetvis är en bra lambda säkert ett bättre alternativ, men man får ju se lite till vad man har för grejer i övrigt. Avgastempmätare med givare kan man ju komma över till ett drägligt pris.

Den här konverteringen blev betydligt dyrare än vad jag trodde från början (som det gärna blir), och då känns det lite tråkigt att köpa instrument för flera tusentals kronor för att ligga på säkra sidan.

/A
Ta
106
Talwar
325IM TIC -89
Spiidfriik: Hur har du mappat med soppa och tändning på tomgångsvarv. Jag har sänkt soppan rejält. (380 cc spridare)
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Talwar: Jag har provat ALLT... 440cc spridare och LMM ersatt med MAP sensor var förutsättningarna. Har för mej att jag fick sätta +5 för att den skulle gå på tomgång och då fick vi ändå ta bort tomgångsmotorn och ställa tomgången på spjället (ca 1200rpm har jag för mej).

Tändningen rörde jag inte förrän vid laddtryck.

I sommar blir det original spridare och 440 spridarna som extra. Blir det ändå inte bra med start och tomgång får vi väl prova att sätta tillbaka LMM. På tändningssidan backar vi triggerskivan 2 tänder och kämpar vidare med SMT.

If you can´t drift it - ditch it!
Ta
106
Talwar
325IM TIC -89
ok..

Jag har en map-sensor som jag tänkt ersätta lmm med, men har inte hunnit börja med det än. Än så länge funkar det bra att köra med lmm tycker jag.

Jag provade först utan tomgångsmotor och lyckades få den att gå på tomgång, men den dog när jag stängde spjället snabbt efter gaspådrag. Med tomgångsmotorn ikopplad så har jag faktiskt bra tomgång (när den vill starta), men något svajig ibland.

Är det nån som provat att koppla in lamdan till SMT:n? Mitt lambda värde hoppar lite hur som helst och är inte alls konsekvent. Är min lamda trasig, eller beter sig orginal-lamban så?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.