AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.699

Premiärturen med turbo + SMT6

Sida 1 av 2
Ta
106
Talwar
325IM TIC -89
Äntligen fick man ut och mappa i helgen. Jag har byggt på en M20b25.
Efter alla skriverier om smt6 här på forumet, så kan jag bara säga att för mig funkar det klockrent. Motorn svarar direkt på alla ändringar både på bränsle och tändning. Jag laddar nu 0,5 och har inga tendenser till knackningar tycker jag. Den går rent och fint genom hela registret och har fullt laddtryck vid typ 2800.
Dock har jag ingen bredbandslambda, så jag får lita till känslan.

Nu har jag några funderingar till er som vet:

1. Hur mycket törs jag öka laddtrycket med orörd bottendel, orginalpackning, 535 lmm, 380cc spridare, SMT6 och ställbar bränsle reg?
Blev mycket det där, men ungefär hur mycket laddar ni andra med orörd motor?

2. Jag har en del problem ibland när jag ska starta den. Ibland hoppar den igång hur fint som helst, och ibland är det som att den surat igen totalt. Då får jag köra startmotorn i 10 sek med fullt öppet spjäll. När den sen hoppar igång går den hur fint som helst. Jag har minskat bränslet en hel del på tomgång, men tändningsmappen kör jag fortfarande helt nollad.
Är det nån med SMT6 som upplevt samma?

Det är iallafall skitkul att köra den nu. I början tyckte jag den gick som en raket, men man vänjer sig snabbt... ;)

Hoppas nån kommer med lite råd.

Mvh / Andreas V-ås
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Säger bara en sak, FILM! =D Kul att det funkar!

---
Kör också båge! www.sporthoj.com
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Fan va kul med flera BMW turbos! Får fan ta och dra ihop ett gäng i v-ås och snacka lite skit! :-)

Min bil: Länk
Ta
106
Talwar
325IM TIC -89
Ja, det vore kul att träffa fler i bygden som kör turbo..

Nisse järnet: film kommer kanske senare. Sitter med modem hemma, så det tar en evighet att ladda upp nåt.

Är det några som dyker upp i V-ås på blackrace på lördag?
ra
976
rawsezx

Talwar: jo det vore faktist kul att få en tid på bilen, måste bara få
den klart först! ;-). har problem med jävla skit silikon slangar som
spricker hela tiden,, ska bygga ihop röret till insuget i rostfritt...

//K

Ta
106
Talwar
325IM TIC -89
Rawsezx: Såg att du labbar en del med nya funktioner till SMT6. Kul om du får nåt att funka bra... Hur mycket laddar du nu?

Har du behövt backa tändningen på hög belastning?

/Andreas
ra
976
rawsezx

Jag laddar runt 0.5-0.6 med helt orörd motor! ;-) har inte varit inne på tändningen och pillat. Jag har inte märkt att motorn spikar något alls.

Man märker inte att det spikar, speciellt inte på en M20. Spikar den så att det hörs går den inte länge. Standard tändning och 0,5 bar kommer troligtvis gå sönder efter ett tag, backa den.

M50 är inte alls lika spikningsbenägen och tål mer.
Ta
106
Talwar
325IM TIC -89
ok.. Då ska jag backa den.
Finns det nån bra metod att veta hur mycket man ska backa, och är det bara under höga varv och hög belastning det behövs?
Backa inget på oladdat område. En tumregel brukar vara ca 2 grader backning/ hekto laddtryck.
Ta
106
Talwar
325IM TIC -89
Ok, tack...

Bäckis: Hur mycket tror du man törs ladda med orörd motor. Det känns som att jag fortfarande har mer bränsle att ge, men som sagt, det är bara en känsla då jag inte har avgastemp eller bredbandslamda. Ska försöka få tag på en lambda om jag ska öka.
Med riktigt mappning så bör du kunna ladda närmare 1 kg innan dina spridare tar slut. Motorn klarar det lätt så länge det INTE spikar.
Ta
106
Talwar
325IM TIC -89
Tack för infon.

Den var så kul att köra, så jag ska vara lite försiktig nu i början.
Köra sönder vill man ju göra i slutet på säsongen ;)

Rawsezx: Vad använder du för slangar som spricker hela tiden?
Jo
744
Jonhny
745 -85
Menar du verkligen 2 grader per hekto laddtryck?
Tycker det låter väldigt mycket.
1grad/hekto till 0.5 å efter det 2 grader/hekto

---
WWW.JK-RACING.SE -Uppe nu!
ra
976
rawsezx

Talwar: ja lite felformulering av mig, jag köpte mig slilkonslangar/anlslutningar på Micro i u-sala, sedan så har mina
kassa slangklämmor nypit sönder dem, lite motorrörelse har
också varit inblandat.

Men man lär sig något nytt hela tiden.

Man kan backa lite mindre i början om man vill. En sugmotorbil brukar ha runt ca 40 graders förtändning på lite varv, och med 1 kilo ladd och handelbensin i en M20 så vill man inte har just mer än 20 grader. 2 grader/ hekto är en tumregel för safe/feg mappning. Ett exempel på tändning i M20 med vanlig sås kan man ta Robins motor som bänkades till 600+ hk för ett par veckor sedan, den gick med ca 10 graders förtändning på höga tryck förra året. I bänken letade dom lite mer och kunde ha ca 15 graders förtändning om jag kommer ihåg rätt.
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Detta är dett omdisskuterat ämmne när det gäller vad som menas med att "backa" tändningen. Vilket av följande stämmer:

Antingen låter man motorn tända närmare övre döpunkt

Eller låter man motorn tända längre från övre döpunkt??

Vilket är backning av tänding???
Det borde ju va så att man låter motorn tända längre från övre döpunkt eftersom att man vill motverka spikning och det orsakas av att bränslet självantänder vid för hög kompressionsgrad. Därför antänder man blandlingen tidigare för att få en kontrollrad förbränning, man "Backar tändningen"..

Rätta om jag har fel...

-Hellre gammal å rapp än ny å slapp-
ck
365
ck3
530DM Touring -02
528i blivande driftingbil
318 M50b28 800hk
325i -88 Isbil
320i -86 Isbil
BMW-Izze: Med backad tänding så menar man att den ska tända närmare övre dödpunkt. Alltså närmare noll.

Blanka däck AB
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Men då uppstår det ju ändå högre komprisionstryck och då borde det spika eftersom soppan borde självantända....

-Hellre gammal å rapp än ny å slapp-
Fi
33
Filipo
325i -90 (E30)
Bäckis: Ska jag köra med samma tumregel på m50 -92 eller kan jag vara modigare med backningen.

Mvh Filip
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.