|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
gunnare - 20-30 tusen har jag då ingen lust att laga rost för. Köper jag hellre någon annan =( /// Nicke Länk - Under utveckling, måste köras maximerat i 1024*768 |
|
|
Nike_Boy, det handlar nog inte om 20-30 tusen för rostlagningen, men en schysst lack går nog på 15K minst, så totalt blir det dom pengarna för att göra iordning karossen. Kan du slå av det, och kanske lite till, på priset så hamnar du rätt och ahr en bil du vet är mekaniskt fräsch. Det är värt mycket, en rasad motor går lätt på 70-80K att renovera! /// Gunnar E. |
|
|
Gunnare:Kruxet e bara att även om man köper en bil som är 100% frisk i motor/drivlina så finns det INGET som garanterar att den inte rasar nästa gång man startar den,man är aldrig garderad!!När jag köpte min "M" så gick jag precis på de kriterier du verkar gå på,frisk mekanik samt att allt "lull-lull" så som klima mm fungerar som det ska(har använt mig av denna "princip" båda gångerna jag köpt en M5 o den har hittills inte slagit fel..peppar-peppar)...Lacken på bilen jag köpte var väl inte så där super-duper direkt o visst fanns det rost,stod i valet o kvalet om att köpa eller inte.....Men detta har jag åtgärdat o även följt arbetets gång,detta för att kontrollera hur pass noga de var...Trots att det fanns en del synlig rost på bilen så fick bilen omdömmet "klarat sig mycket bra från rost",de enda ställena han hittade rost på var där jag redan visste att det fanns samt lite vid framhjulhus kanterna,tror de var även lite-lite på 2 dörrars nederkant där listen sitter...Detta har nu blivit åtgärdat o bilen ser ut som det anstår en M:-).Allt som allt gick själva lack+rostlagning,samt nya lister mitt på dörrarna samt nederkant(ink nya monteringsdetaljer) o även inköp av M-speglar(original) på ca 25"...Tiden får utvisa om jag gjort en bra eller dålig affär,har ju ägt bilen ett knappt år...Något jag tycker man SKA kalkylera med om man köper en M5 är att kopplingen är bytesmogen iaf... Så mitt tips till Nike_boy:Om din tilltänkta bil har lite rost vid framhjulhuskanterna o lite under listerna nederst på dörren så är det inte så farligt så länge det bara är lite rost...Det finns nog inte många E34:or UTAN rost bakom listen på dörrarnas nederkanter.Inrikta dig på det mekaniska så som hur motorn låter/går,oljud v-låda/diff,skick på stötdämpare osv...Bättre o köpa en bil i bra mekaniskt skick som kanske har liet skavanker i kaross/lack o kanske spara ihop pengarna till en seriös lack på 1-2 år(under förutsättning att du tänkt behålla bilen så länge).Ja kommer ha min nuvarande bil i 3år till sen byter jag till nåt annat kul så för min del "lönade" det sig att kosta på lackeringen,för även om det inte kommer höja bilens värde det minsta när jag säljer den så har jag iaf trivts med att åka i den,ja menar en M ska gå som den är tänkt o även se ut som en sådan:-) "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Dawwe: Håller helt med. När jag köpte min för drygt 2 årsen fanns det bara 1 krav: all mekanik ska vara ok. Jag sökte efter en långmilare för att vara någorlunda säker på miltalet (kalla det för en extra säkerhetsåtgärd:). Rost fanns det, på vänster framskärm i kanten. Skärmen bytes ut. That`t. P.S. Dawwe vad har du för färg på bilen? Micke K. bmwcs nr.05085 Länk |
|
|
Den e "tråk Diamantsvart":-(... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
b97_knl - Vad fick du betala för bytet av skärm? Eller gjorde du jobbet själv? /// Nicke Länk - Under utveckling, måste köras maximerat i 1024*768 |
|
|
Nike_Boy: well... det gick på försäkringen så att säga:) Micke K. bmwcs nr.05085 Länk |
|
|
Dawe, förstår inte vad Du menar med tråk färg :) Annars kan jag bara hålla med i resonemangen ovan, jag tror emellertid inte det i slutändan blir billigare att renovera upp, men kanske roligare ─ beroende på intresse då. De initiala kalkylerna, när det gäller renoveringar av gamla bilar, har nämligen en tendens att alltid vara rena glädjekalkyler - det är i alla fall min egen erfarenhet. Tror faktiskt inte 20kkr – 30 kkr är högt räknat här heller. Men med en begränsad budget kanske man inte kan få allt och då är ju motor&drivlina verkligen prio ─ som övriga sagt. Renovera kan man ju alltid göra efterhand och så vet man ju dessutom vad som är gjort och hur. Mvh axel Länk |
|
| Jag hade aldrig köpt en rostig e34, inte som "finbil". Om man ska fixa det ordentilgt, bör man plocka ner hela bilen och det är ett jätteprojekt, jag vet :( Det finns rostfria M5or, fortsätt leta!!! | |
|
Nike_boy:Nu har det dykt upp en M5 -92 (3.6 förmodligen) på börsen för 65"...På bilden så ser den helt ok ut!Priset verkar inte helt fel heller...Värt en koll kanske?? "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Den annonsen på M5:an har gula lycktor fram.. såg inte så snyggt ut :) /Jimmy Länk |
|
Gemini__ |
Den har ingen M-ratt monterad heller. //Thomas |
|
Tror att Nicke har en på G =) mvh/trucker Länk Länk NY |
|
| Går i valet o kvalet om jag skall sälja min eller inte.. Har själv bara hafft den i några månader, men har böjat bli flitig använadre av cykel så offtast så använder man bara m5:an om man skall tvätta den eller ut på en liten nöjes tripp, så i vissa lägen känns det onödigt dyrt att betala försäkring mm på en bil man knappt använder och m5:an är ju inte direkt gratis att äga. Men den tanken försvinner ju varje gång man kör en sväng.. Så man får väl se hur man gör, har lagt ner en del jobb på den med helt nya bromsar, bussningar mm + att motorn är renoverad och koppling bytt för ca 2-3år sedan.. Säljer man den så kommer man väl ångra sig hur länge som hellst.. Kanske är bättre att fortsätta strävan mot 0 fel, för en bil som är 12år och har så pass mkt utrustning som en m5:a brukar ju ha lite måsaker som måste fixas.. | |
|
JAAAAAAAAAAA! Kom precis hem efter en resa på 60mil enkel resa, hittade en fin Daytonaviolett 92a med endast 1 ägare i sverige (import 97). Lite småsaker såsom elrollon funkar inte 100% och ett trasigt glas för halvjuset ska fixas, även en rekond kommer att göras men annars tror jag att ja hittat en pärla =) Det första jag tänkte på när han kom med bilen var att den var mycket fin i lacken (jämfört med de andra jag kollat på) samt att de mullrade på otroligt fint, funderar på om det kan vara något sportsystem monterat från tyskland... Nä nu ska jag sova! /// Nicke Länk - Under utveckling, måste köras maximerat i 1024*768 |
|
|
Glömde nästan..... Ett stort tack till alla er som deltagit i tråden och ett extra stort tack till Micke (trucker) för alla tipps o råd! /// Nicke Länk - Under utveckling, måste köras maximerat i 1024*768 |
|
|
Lycka till. Du kommer nog att behöva ännu mera råd nu:) Micke K. bmwcs nr.05085 Länk |
|
|
Bilder!!!!!!!! Stefan_J BMW 325ix -87 |
|
|
Har ingen digitalkamera =( Försöka låna nästa vecka. Har kollat runt lite och verkar inte vara så vanlig kombination med en helt orginal daytonaviolett... /// Nicke Länk - Under utveckling, måste köras maximerat i 1024*768 |
|
|
Nike_Boy.. köp min! 95a, alla "m5-e34-älskares" dröm! =). har du 140 liggandes är det bara att komma och hämta den! Länk Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.