AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
9.767

Vart är alla M5or?

Sida 3 av 5
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Så, då var man hemma efter en resa på strax under 60 mil.
Tittade på den daytona violetta 3,8an och detta är resultatet:

Skrammel från motor, och rassel när man vrider av
Dunkar bak vid växling
Sprucken frontspoiler
Dåliga bromsskivor
Elrollo bak ur funktion
AC ur funktion
Ej larm
Sprucket halvljus
Dålig belysning färddator
Förardörr ”hänger”
Mycket sliten växelspaksknopp

Lite bucklor och repor var stans med det kan inte hjälpas på en 12 år gammal bil.

Vad less man blir...

///
Nicke

Länk - Under utveckling, måste köras maximerat i 1024*768
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Låter som en M5 i "normalt" skick - tveksam historik, dåligt servad/underhållen och sannolikt hårdkörd av någon som inte har vett att behandla en M5 med den respekt den förtjänar. Suck.

Jag lider med dig..... och ångrar fortfarande ibland att jag sålde min M5:a (det är 5 år sen nu).

/// Gunnar E.
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Ja man börjar tröttna efter 3 riktiga botten napp...
Men jag biter ihop och är ev. på väg till Alingsås på söndag!

///
Nicke

Letade själv ganska länge (Typ 6månader) Men hittade till slut en ganska naken men "rätt fräsch" 3,8L. Det är ju inte så lätt att hitta en 10år gammal bil utan fel eller defekter. Lite småskit får man kanske räkna med! Huvudsaken är troligtvis att motor-vxlåda-slutväxel+fram&bakvagn e sjyst. Resten kan man ju fixa om man e någesånär händig eller har bra kontakter. Det blir ju alltid lite "fix" med gammla bilar eller hur? Leta på och du kommer att bli HIMMLA lycklig. Fast det kostar ju en del! "DET KOSTAR ATT LIGGA PÅ TOPP! Lycka till
Kanske borde ha sagt att under dessa 6 månader var jag runt och tittade på CA 20 bilar både i swe och i tyskland. (Min fru höll på att omyndigförklara mig)
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Starre:

Tackar !
Den är inte i nyskick som så många skriver... finns alltid skador på en gammal bil.
På min finns det lite stenskott under list bla, men det viktigaste... den är orörd! Och är oerhört välhållen, precis som Gunnar E skriver så finns det inte så många kvar.

Skulle vilja ha en 95:a helt original, med låga mil. Tyvärr näst intill omöjligt å få tag med mina krav.

Mvh Jocke W
PS: Allt är till salu för rätt peng... ;-)

en av utav de finaste m5:orna står ju i mitt garage, å finns inte ute på försäljningslistorna! ;)
känns som att jag hade ganska tur, hade länge planer på att köpa en... tog några år att spara pengar, sen när det var aktuellt, fanns den där framför mig... behövde inte söka efter nån, säljaren tog kontakt med mig, hade hört att jag skulle vara ute efter en. lyckligtvis hade han också precis hunnit vara in med fronten i en hög trottoar, å hans försäkring täckte så frontbyte, o jag passade samtidigt på att lackera hela fronten, och gissa om jag vart nöjd, ingen som helst färg differens mellan det ny lackade o originallacken. så nu är den även TOTALT stenskottsfri!
och det bästa av allt, den har även den snyggaste färgen, MacaoBlå! ;)

Mvh Björn
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Jag letade nog själv i över ett år och hann se bra många bottennapp, så det är bara fortsätta att leta - rätt var det är så står den där.

Bara tre bottennapp är väl inte så farligt?

Lycka till nu!

Mvh
axel
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Jag hade inte ens tänkt köpa en M5:a, utan var på jakt efter en fin 535/735:a. Hittade ingen givetvis.

Då berättade den lokala BMW handlaren om M5:an... gjorde "misstaget" och åkte tittade. När han öppnade garage porten, så "var bilen såld redan" :-)

Lycka till i letandet! De finns fina bilar... även om man gett upp ibland (jagade E32 735:a länge). Men så en vacker dag så stod även 735:an där :-)

Mvh Jocke W

Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Nu har jag hittat ett nytt objekt som verkar bra och har all utrustning jag vill ha, dock finns det lite rost:
Länk
Länk

Motor & Växellåda har endast gått 4000mil och ser väldigt fräscht ut.
Länk

Men gör jag bort mig om jag köper när det börjat komma rost??

///
Nicke

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Det tycker jag inte, förutsatt att du lämnar bilen direkt till en seriös professionell lackerare som fixar de där sakerna, så den blir i det skick som anstår en M5:a.
Att rostangrepp inte har åtgärdats skvallrar eventuellt om hur ekonomin varit hos de som ägt bilen, vilket kan innebära nackdelar, men är den tekniskt OK och det gjorts den nödvändiga servicen så är det nog lugnt.

Är det den 91:an som fått 3,8 liters motor inbyggd?

- M5 E34 Limousine register -
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
HD91 - Ja det stämmer, byttes av BMW för 4000 mil sedan.
Men det är ju rosten som oroar mig, finns ju säkert på fler ställen som inte gjort sig till känna än...?

Vad kan det kosta att åtgärda rosten samt att fixa en buckla på ena framskärmen?

///
Nicke

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det är klart billigare att fixa rost/lack än att renovera mekaniken på en M5:a....
Eller så köper du en fräsch bil med rasad motor och skiftar...
Länk

Lycka till!
/// Gunnar E.
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Usch vad svårt det är, har olika bud från två duktiga bilkännare här i stan. Den ena tycker som gunnare att det den nya motorn väger över till dess fördel medans den andre är av åsikten att är det rost så finns/kommer det säkert mer och därför bör man avstå.

Svårt oxå när bilen finns över 60 mil härifrån...

///
Nicke

Kolla touringen på börsen nu... Synd bara att dom har trimmat den.. Äckligt med öppet filter på en M5:a..

M5 Touring ska det va :) Den perfekta hundbilen

/Jimmy
Länk
ähh.. såg nu att det saknades en list på kofongaren fram...

/Jimmy
Länk
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Har börjat kolla på Alpina b10 oxå, har dock aldrig provkörd någon sådan och kunnat jämföra med M5...

///
Nicke

Och kofångaren bak sitter inte riktigt som den ska ser det ut som.. attans att det ska va så svårt... Ångrar att jag sålde min nu...

/Jimmy
Länk
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Nike_Boy,
tumregeln är ju att det finns 10 ggr så mycket rost på en bil som det som syns. Trots det tror jag bilen kan vara ett bra köp, om du kalkylerar in 20-30 tusen för vad det kostar att seriöst åtgärda karossen. E34 är ganska 'ärlig' vad gäller rost, och det mesta kommer dessutom på 'lösa' plåtdelar som t ex dörrar och baklucka. Annars är det skärmkanter, spalter vid baklysen och tanklucka samt runt ev. taklucka det brukar rosta.
Hur man än vrider o vänder på det, är det billigare att fixa karossen än det mekaniska - plus att du faktiskt vet om vad som behöver fixas på karossen och har en chans att i förväg uppskatta kostnaden. Det bör ge ett hyfsat förhandlingsläge mot säljaren, som rimligen bör anpassa priset därefter.

/// Gunnar E.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Glöm att det blir 380 hk med de modifieringarna som är gjort på den M5 Touringen, man måste köpa värre grejer om det ska bli så mycket hästkrafter. Det öppna filtret tror jag att han kommer att förlora effekt med, samt att det inte heller är bra att inte ha ngn avskärmning till filtret, den kommer ju att suga varmluft, i alla fall i lägre farter.

//Schnitzer

Min M5: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.