AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.959

priserna i ETK verkar skumma..

Sida 1 av 2
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Vill någon berätta hur man laddar priserna i ETK ?

har lyckats ladda dom men allt kostar typ "2.85" , "4.56" osv.. valuta ej känd - förstår mig inte riktigt på ETK , ologiskt bygt och aviker starkt mot gängse standard beträffande win32 och SCO-UNIX program...
både konfigurationsmässigt och om man ser till användarinterfacet.

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Priserna är i €, de brukar stämma rätt bra om man multiplicerar med 10.
I Sverige verkar återförsäljarna inte använda priserna i ETK, de har ju något annat program som de lägger ordern i. Lite förvånade dock att de knappar in numret för hand, det finns ingen koppling mellan ETK och orderprogrammet.

Håller med om att användargränssnittet inte är helt logiskt, men man vänjer sig...

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Min burk får hicka ibland när jag blandar htk/etk/tis.Håller med inte användarvänligt.

mvh/trucker

Länk

Länk NY
precis som Erikw säger så har även min ÅF ett separat program som dom kollar priserna i....var och köpte lite lampor till e36:ans instrumenthus häromdan och då nämnde dom att deras etk buggade lite på några av deras datorer, typ fönster minimerade sig när man bläddrade i programmet och lite sånt :)

sen verkar det inte som om allt är riktigt översatt till svenska, glödlampa hette "Gloedlampa" i ETK t.ex. :)

MVH
Johan K
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
aha... hm vissa delar i ETK har inget artikelnummer i min version , och det är delar som "bore finnas" ...

vad är TIS och HTK för något ?

Jag tror jag har det på cd-skivor men inte orkat titta på det , är det något att ha ?
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
HTKn är ju gammelbilarna ,TIS är tekniskt info system.Tisen innehåller mycke smått o gått.Inge nytt om carsoft 5.8?.

mvh/trucker

Länk

Länk NY
Visa användare
196
M_persson
(saknar bil)
Hur får man tag i priser som man kan ladda in då?

Varför välja något annat när man kan åka BMW!!
Undrar som M_persson!
Finns det nån som har en svensk prislista som har lust att dela med sig :) Eller med euro om det inte går att få tag i svensk..

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
När ämnet ändå är på tapeten, finns det elscheman i TIS?
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Nån som vill dela med sig av TIS? ;)

"E46 Coupe snart kanske om jag hittar nån"
Ras.mus
Men är det ingen som har svenska priser till ETK'n? Eller vill ni bara inte länka här i forumet? Jag skulle själv vilja ha dem nämligen...
Ja det verkar lite konstigt...skulle vara roligt att ha de :) Då slipper man ju ringa BMW för att kolla priserna på grejerna.

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ras.mus: Läs mitt första inlägg om svenska priser.

Erik

___
besserwisser
Ja Du Erik W. Du skriver lite stöddigt om ETK. Så här är det.
ETK är ett verktyg för proffs. Låt bli den. Den är till för oss som jobbar yrkesmässigt. Jag har använt ETK varje dag sedan 1991 och tycker att den är absolut överlägsen alla andra märkens kataloger möjligen undantaget SAAB som också har en bra EPC. Det finns kopplingar mellan ETK och åf-program som Du och andra icke auktoriserade "lekmän" inte har något med att göra. Prisfiler och övrigt fungerar mycket bra för oss inom BMWs åf-nät.
Vi behöver inte alls "stansa" nummer manuellt. Vi behärskar tekniken vilket Du uppenbarligen inte gör, men det är ju så att, för den okunnige är ju allt svårt, även något så enkelt som ETK...

ETK är ingen trend, och följdaktligen inte avsedd för amatörer...
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Stöddigt?
Jag skriver bara om mina erfarenheter och tyckande, och har aldrig påstått att jag behärskar ETK till fullo.

Det jag har sett är att ÅF manuellt knappar nummer från ETK, men jag har kanske sett fel...

Jag tycker att det finns möjligheter till förbättring av användargränssnittet och det finns en del buggar. Jag vet själv hur komplexa pdm-system för fordonsbranchen är, och jag håller med att ETK är bra. Därmed inte sagt att det inte går att förbättra.

Självklart vet jag att detta system inte är avsett för externt bruk och att amatörer inte borde använda det!

Erik

___
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Som sagt..ETK:n är inte användarvänlig. Att det är det bästa katalogsystemet för bilar säger inte mycket. Det går att förbättra det mesta i det programet (Som ser ut att vara utvecklat i slutet på 80-talet). Sen undrar jag varför dom på BMW (inte nån liten auktoriserad wannabee) sitter och skriver ner artikelnummrena på en lapp när dom ska ta fram ett pris? Är det för att det är roligare eller är det för att dom inte har prisdatabasen kopplad till ETK:n?

///Jesper

BMWCS #5494
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Dessutom så kan vem som helst köpa ETK:n. Den är inte begränsad till "proffs"

///Jesper

BMWCS #5494
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
ETK är nog inte till salu, men HTK finns att köpa för "vem som helst". Är inte den samma i grunden (frånsett priser och annat jox)?

Erik

___
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
När jag handlar delar märker jag precis som jesper skriver att reservdelskillen skiver ner artikelnumret på en lapp och för att sedan se om varan finns i lager.

Om man sedan har använt etk:n varje dag sedan 13 år tillbaka vore det konstigt om man inte tyckte det var enkelt...

BMW CS #5139
Ras.mus
Ja, visst skriver de ner nummerna på papper!! Varje gång, de skriver inte ens ut en lista från etk och tar ifrån den...

Och "besservisser", du kanske har märkt att Erik W har gjort över 2500 inlägg här på forumet. Så du kanske ska visa prov på lite mer hyfsat språk? Just du kanske är "proffs" men för oss andra har erik w säkert tillfört en oändlig massa info... Så vill du inte bli illa omtyckt här så skriv lite vänligare...

Vadå, "ETK är ett verktyg för proffs"? Det är en sketen databas med reservdelar!! Det är allt, det är inte ens en manual eller info-katalog utan bara en reservdelskatalog i datorn! Sådana delar de flesta företag i industribranchen ut gratis till folk (se t.ex. elfa, rörfirmor, farnell osv.).

Nog om besservisser...

ETK är fruktansvärt föråldrad! Den är slö i sin databas och sökorden är allt annat än svenska! En uppdaterad version i ett vettigt databas-format hade varit himla bra! Fast det är väl så, detta funkar hyfsat och så länge det gör det lägger man inte ner miljoner på att skaffa ett nytt system.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Håller med rasmusen , en del av förklaringen är nog att ETK är portabelt , de flesta kör det under windows men det går också att köra
under SCO-unix och FreeBSD och ett flertal andra unixar , därför kan det vara svårt att göra ett GUI som är kompatibelt med olika OS.

besservisser : Det är skönt att vi har sådana som dig här på forumet , så att vi får lite stadga och åsikter från riktiga proffs.

"There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.