AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.091

motortvätt, nu går den illa!

Sida 2 av 2
Trångt och högspänning så både bilen och människan kan ta allvarlig skada!

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Japp, dra ut kablarna under gång känns lite Volvo 240 ? =)
Går inte att dra ut dom utan att först skruva bort tändspolen som sitter över varje stift.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Ta
28
Tammi
335i cab M Sport -07
Motor tvättade min bil i torsdags.På fredags eftermidagen började bilen gå som skit.Lät som en gammal vw bubbla!!!Blåste rent vid tändstiften och nu går bilensom den ska!

Tammi
Lossade tändkablar under drift (på de bilar der det fortfarande går) är ett säkert sätt att få genomslag i isoleringen på kablar, tändspole, fördelare osv. Efter en tid tränger fukten in och....

FP
tror det är ett lotteri hurvida motorn tar permanent skada eller går att "blåsa ren" efter motortvätt.. om någon nu ändå vill utmana ödet med tvätt, t ex av den ursprungliga postarens anledning, så gäller det att ordentligt isolera tändningsystem, kontakter, etc.. själv kommer jag aldrig att vara i närheten med vatten i motorutrymmet igen!
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Man kan ju ha otur, eller vara oförsiktig, men jag har motortvättat fler gånger än jag kan minnas, ofta med högtryck. Och aldrig haft minsta problem.
Ja
760
JanF
530i-93
Man får väl väga för och emot att göra motortvätt.

+ Det ser fint ut.
+ Roligare att meka
+ Man ser om det läcker någonstans

- Risken att skada tändsystemet, med följdrisk att pajja katalysatorerna.
- Risken att skada givare
- Risken att skada elektromekanik typ tomgångsmotor, elektroventiler osv.
- Risken att få in vatten i motorstyrningselektroniken.
- Vattenintrång i lager på t.ex AC pump, remspänningsrullen, vattenpumpslagret osv.

Fråga mig inte hur jag vet det.....
Jag tror inte man skall behöva vara så rädd igentligen. Jag har samma erfarenheter som JohnnyB med massor av motortvättar, aldrig märkt några problem. Hur skulle det funka om motorrummet i bilar eller motorcyklar osv var fuktkänsliga när man kör i regn under flera timmar t.ex? Det ör inga små mängder vatten som virvlar runt, bara att kolla under huven på bilar som inte tvättats på länge. Det ligger grus, sand och saltavlagringar precis överallt från vattnet som virvlar upp, visst går motorn ändå?
Märker man misständningar efter motortvätt så är det bara att stanna motorn och öppna upp skydd osv och blåsa torrt, det behöver inte innebära ras på katten osv.
Självklart skall man inte hålla högtryckaren alldeles intill kontakter och packboxar osv, men de är ju faktiskt tätade för "normal" vattendränkning.

FP
Ja
760
JanF
530i-93
Det är ju upp till var och en att göra som man vill, jag talar bara om vad jag upptäckt av egen erfarenhet och har sett hända på mina vänners bilar. Det kan ju vara bra att veta ifall det händer.

Det är ju rätt stor skillnad på vattnet som virvlar in vid körning och trycket i en högtryckstvätt. Har ni aldrig gjort det klassiska misstaget att tvätta motorcykeln med högtryck och spola av fälgarna, för att en stund senare upptäcka att man sprutat in vatten i däcken via fälgkanterna, Det händer ju knappast vid vanlig körning på våt vägbana med motorcykeln.

"Spruta inte på känsliga saker" är ju inte helt lätt att följa, det sitter ju något känsligt på varje sida i motorutrymmet, som tex, kamaxelgivare, generator, ac pump, tändmoduler, rattstångslager osv.

Visst, kör på och tvätta, det jag ville säga är bara att jag har aldrig sätt en motor som går bättre av tvätt, däremot ha jag sett massor som gått rejält sämre.
Normal försiktighet är alltid bra, äger man en högtryckstvätt så bör man känna till hur den används osv. Kanske läsa the fucking manual? Alla har vi kanske lite olika erfarenheter, jag har nog mera än en gång sett exempel på hur motorer blivit bättre efter rengöring när de varit täckta med lager av skit som t.ex binder fukt, olja, salt osv.
Vad jag menar är att om en utrustning har så pass tätningklass att de tål drift under många timmar, år ut och år in, i vattendimma och stänk t.ex miljön omkring motorn i en bil, då tål de säkert en manuell tvätt också.

FP
Ett annat alternativ är ju att bara använda trädgårdsslangen. Det blir kanske inte lika rent men renare i alla fall. Man tvättar ju inte motorrummet enbart med vatten utan låter kemikalierna göra jobbet för att sedan spola bort de.
Nice avfettning, svamp, borste och som sagt trädgårdsslang funkar utmärkt! Tar lite längre tid, men blir jäkla bra ändå! Skadar heller inte att mata lite silicon på känsliga gummi och plastytor så spricker det inte så fort av avgettningen.. Allra bäst håller det ju såklart utan, men hur fan får man då bort skiten?

- psst, lita inte på ovanstående... ;)
bzerk
Lamdasond kontakten är ett hett tips, ganska vanligt att det smyger in lite vatten där och orsakar samma symtom med orolig gång, misständning etc... Ska vara lite fett i kontakten oxå som brukar torka ut efter "några" år. Köra med högtryck på motorn e alldrig bra, ägde en peugot 205 gti som det räckte att man öppna huven och nös så gick den som skit i flera veckor efteråt.... :)
Pögott, ja... Skämt åsido, lambdakontakten på avgasröret torkar relativt snabbt pga värmen, däremot brukar det sitta en på kabeln en bit ifrån. På en E30 som jag hade satt den strategiskt och bra uppe under batterihyllan, som har ett dräneringshål för vatten osv. Detta följer då kabeln in i kontakten, med orolig tomgång osv som resultat. BMW hittade aldrig felet. Kontakten rengörs och fylls med vaselin så slipper man problem.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.